عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه:

رئیس دولت دوازدهم نقش بازار سرمایه در بودجه را پررنگ کند

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید در سال‌های گذشته این باور در کشور ما وجود نداشت که یکی از محورهای اصلی بازار سرمایه، تامین مالی است. او معتقد است رییس دولت دوازدهم باید در بودجه‌­های سالانه و برنامه پنج ساله نقش بازار سرمایه را پررنگ کند.

رئیس دولت دوازدهم نقش بازار سرمایه در بودجه را پررنگ کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، ابوالفضل شهرآبادی درباره این‌که رییس جمهور دولت دوازدهم باید چه برنامه‌هایی برای بازار سرمایه داشته باشد، گفت: رییس جمهور باید وزیری برای وزارت اقتصاد انتخاب کند که از بازار سرمایه شناخت داشته باشد. آن وزیر به بازار محوری توجه داشته باشد البته دو وزیر اقتصاد اخیر یعنی علی طیب‌نیا و سید شمس الدین حسینی‌ این طور بوده‌اند.

    وی ادامه داد: کارکرد بازار سرمایه عمدتا تامین مالی است ولی در سال‌های گذشته این باور در کشور ما وجود نداشت که یکی از محورهای اصلی بازار سرمایه، تامین مالی است و در نتیجه ما عمدتا در ایران بانک محور بودیم و توجه وزیر درباره‌ی تامین منابع 80 الی 90 درصد روی بازار پول و 10 الی 20 درصد روی بازار سرمایه بوده است.

    این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اگر شرایطی پیش بیاید که نسبت عملکرد بازار پول به بازار سرمایه 50 - 50 شود یا حتی 60 به 40 شود هم به نفع بازار سرمایه و هم به نفع کل کشور و صنعت است.

    شهرآبادی تاکید کرد: توجه کنید که منظور ما این نیست که به بازار سرمایه چیزی بدهند، بلکه قرار است از بازار سرمایه چیزی بخواهند. باید از بازار سرمایه تامین مالی صورت پذیرد. از سازمان بورس باید خواست ابزارها و نهادها را متنوع کند و حجم تامین مالی را از طریق بازار سرمایه هر سال 25 درصد بالا ببرد. لازمه‌ی این کار، فشار آوردن به مسوولان بازار سرمایه است و همچنین همکاری و کمک به آنهاست. دولت جدید باید فرآیند وضع قوانین و مقررات لازم را فراهم سازد.

    وی در پاسخ به این‌که آیا موضوعی هست که نیاز باشد رییس جمهور مستقیما برای ساماندهی‌اش ورود کند، گفت: در بودجه‌­های سالانه و برنامه پنج ساله که تصویب می‌شود باید بازار سرمایه را پررنگ کرد. اگر این‌طور شود به مدت پنج سال همه مجبور هستند طبق آن برنامه پیش روند. عمده نقش رییس جمهور در برنامه پنج ساله و بودجه‌های سالانه است که می‌تواند نقش پررنگی را برای بازار سرمایه داشته باشد.

    این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این‌که به نظر شما چرا هیچ یک از کاندیداها تاکنون درباره‌ی بازار سرمایه هیچ برنامه‌ای ارائه ندادند و صحبت خاصی نداشتند، اظهار کرد: بیشتر کاندیداها درباره بازار سرمایه دید کارشناسی ندارند. برخی از آنها درباره بازار سرمایه اطلاعات اندکی دارند ولی یک یا دو نفر از آنها چون درگیر این موضوع بوده­‌اند، مقداری در این رابطه دید دارد. در انتخابات قبلی هم همین‌ طور بوده و ما هیچ اقتصاددانی نداشتیم که برای ریاست جمهوری کاندید شود. در تمام دوره‌ها کاندیداها اقتصاددان نیستند، بلکه تنها از سیاسیون هستند و سیاسیون هم دیدی درباره بازار سرمایه ندارند و این بازار را نمی‌شناسند در نتیجه تمام هنرشان باید این باشد که یک وزیر اقتصاد خوب و بازارمحور منصوب کنند.

    شهرآبادی در پاسخ به این‌که به نظر شما بازار سرمایه چه مقدار ظرفیت اشتغالزایی دارد، این‌که برخی از آقایان می‌گویند می‌خواهند پنج میلیون شغل ایجاد کنند بازار سرمایه چه مقدار از این پنج میلیون شغل می‌تواند سهم داشته باشد؟ گفت: شغل وقتی ایجاد می‌شود که صنعت توسعه پیدا کند و صنعت وقتی توسعه پیدا می‌کند که منابع مالی در اختیار آن قرار گیرد و منابع مالی وقتی در اختیار قرار می‌گیرند که بازار پول و بازار سرمایه هر دو قوی باشند. در حال حاضر بازار پول که شرایط خوبی ندارد. اگر سهم بازار سرمایه در مقابل بازار پول بالا برود می‌توانیم اشتغالزایی در این مورد داشته باشیم. البته بازار سرمایه می‌تواند در خودش شغل ایجاد کند ولی آن موضوع چندان قابل توجه نیست، اما تجهیز منابع می‌تواند صنایع را رونق دهد و صنایع می‌توانند شغل ایجاد کند.

    وی در پاسخ به این که به نظر شما دولت آینده سیاست‌اش در مورد اوراق بدهی چه باید باشد، تصریح کرد: به نظر من باید بازار اوراق بدهی را توسعه دهد. راه کنترل و کاستن از سرعت گردش پول و نقدینگی در بازار، گسترش اوراق بدهی است حتی راه کاهش نقدینگی هم انتشار اوراق بدهی با نرخ شناور است و این موضوع یک وزیر و رییس سازمان بورس با تجربه می‌خواهد که آن موضوع را اجرایی کند.

    این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این که چقدر امیدوار هستید در دولت بعدی ارتباطی که با بورس‌های جهانی داشتیم، اظهار کرد: راه نجات بازار سرمایه ما ارتباطات بین‌المللی است. تا پول خارجی و سرمایه‌گذار خارجی نیاید این بازار بزرگ نمی‌شود، چرا که هیچ کدام از بازارهای جهان جزیره‌ای بزرگ نشده‌اند. بورس ما در سال‌های گذشته به خاطر تحریم‌ها جزیره‌ای بوده و در بازار جزیره‌ای ابزارهای جدید خلق نمی‌شود و اگر هم بشود بدون استفاده‌ای می‌ماند چون بازار کوچک است. در حال حاضر ما فیوچر و فوروارد داریم ولی از آن استفاده‌ چندانی نمی‌شود.

    شهرآبادی تاکید کرد: موضوعی که در بازار سرمایه ما بسیار دست و پاگیر است فرآیند طراحی و تصویب ابزارهای مالی است. این ابزارها نهایتا باید توسط کمیته فقهی تصویب شوند که بعضا به علت آشنایی کم اعضا آن با بازارهای سرمایه و ابزارهای نوین، این فرآیند بسیار طولانی و بعضا بی نتیجه می­شود.

    وی افزود: در حال حاضر فرآیند طراحی و تایید ابزارهای مالی دچار اطاله زمان می‌شود به طوری که در 10 الی 15 سال اخیر توانسته‌ایم چند ابزار صکوک ارائه دهیم.

    برچسب ها