عصر خودرو

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار عنوان کرد:

تصمیم های مدیریتی چهار سال اخیر، آرزوی دیرینه فعالان بازار سرمایه

عصر بازار- حمیدرضا دانش کاظمی گفت: اقدامات مدیریتی چهار سال اخیر سازمان بورس از آرزوهای دیرینه بازیگران بازار سهام بود. کنترل تورم، تسهیل معاملات و رفع قوانین زائد، توسعه زیر ساخت ها، ورود اوراق خزانه به بازار سرمایه و ورود سرمایه گذار خارجی از مهمترین دستاوردهایی بوده که در چهار سال اخیر باعث رشد و توسعه بازار سرمایه شده است.

تصمیم های مدیریتی چهار سال اخیر، آرزوی دیرینه فعالان بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، حمیدرضا دانش کاظمی عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار با اشاره به اینکه در چند سال اخیر اتفاق های خوب در بازار سرمایه کم نبوده است، گفت: اولین اتفاق مثبت به ویژه در دوران مدیریت جدید سازمان بورس تغییر رویکرد مدیران سازمان است که به طور جدی به دنبال تسهیل معاملات هستند.

    وی با اشاره به برنامه ریزی ها برای تغییر قواعد و مقررات دست و پاگیر بازار سرمایه با رعایت چهارچوب های قانونی، اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی ها بسیاری از قوانین محدود کننده بازار سرمایه در حال حذف است.

    مدیر عامل کارگزاری آتیه در ادامه با اشاره به توسعه زیر ساخت ها ادامه داد: زیر ساخت ها در حال اصلاح هستند و سامانه بروز شده توسط آتوس قرار است از نیمه دوم سال راه اندازی شود.

    این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه اصلاحات زیر ساختی پایه های بازار سرمایه را محکم می کند، تاکید کرد: اگر ریشه یک درخت محکم و سالم باشد، میوه های خوبی هم می دهد.

    به گفته وی تصمیم های مدیریتی که طی چهار سال اخیر انجام شده است از آرزوهای دیرینه فعالان بازار سرمایه بود. این اصلاحات نیازمند خطرپذیری و شجاعت است که مدیران فعلی از آنجایی که از جنس بازار سرمایه هستند و در گذشته نیز در نهادهای مرتبط با بازار سرمایه فعالیت می کردند، این شجاعت را داشتند.

    وی در ادامه به برجام اشاره کرد و افزود: برجام باعث شد برخی صنایع بزرگ و تاثیر گذار بازار سرمایه که از وزن قابل توجهی برخوردارند، از تسهیل روابط خارجی استفاده کنند.  از جمله این صنایع، خودروسازها هستند که همکاری های مشترک با خوردوسازان خارجی را تجربه می کنند که برای آینده صنعت بسیار اتفاق مثبتی است و تبعات آن برای بازار سرمایه نیز مثبت خواهد بود.

    دانش کاظمی با اشاره به اینکه برخی صنایع به دلیل تحریم ها آسیب دیدند، گفت: صنعت بانکداری در دوران تحریم از استانداردهای جهانی فاصله گرفت و پس از برجام برای رسیدن به استانداردهای بین المللی آسیب جدی به این صنعت و سهامداران وارد شد که البته این آسیب با تکمیل چرخه برجام اصلاح خواهد شد. در این میان با کمک برجام و استاندارد سازی صورت های مالی بانک ها در بلند مدت  صنعت بانکداری به مسیر خود باز خواهد گشت.

    عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار با تاکید بر اینکه یکی دیگر از اتفاق های مهم سال های اخیر تصمیم گیری در بستر بدون تلاطم یا کم تلاطم بود، اظهار داشت: عمده ترین این موضوع کنترل و کاهش تورم بود. در صورتی که دوباره تورم افزایش یابد و به محدوده های سال های 92 برسد برای بازار سرمایه تبعات منفی بسیاری خواهد داشت.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه با تورم سنگین، قیمت صنایع از حالت تعادلی خارج می شود این در حالی است که در حال حاضر تصمیم گیری ها بر اساس شاخص ها و متغیرهای اقتصادی است اما با افزایش تورم این تعادل از بین می رود.

    وی افزود: موضوع مهم دیگر پرداخت بدهی پیمانکاران با اوراق خزانه توسط دولت بود. هرچند این اوراق در کوتاه مدت بازار را کمی دچار تلاطم کرد اما باعث شد تا شرایط پیمانکاران که کمرشان زیر بار هزینه های مالی خم شده بود، بهبود یابد و آنها در حال حاضر اوراقی دارند که هم نشان دهنده میزان بدهی آنها است و هم اینکه نقد شونده است.

    دانش کاظمی در خاتمه افزود: انتشار اوراق خزانه اتفاق پر برکت بازار سرمایه بود که هم باعث بهبود شرایط مالی پیمانکاران شد و هم توسعه بازار بدهی را رقم زد.

    برچسب ها