عصر خودرو

سنگ آهنی ها به افزایش تقاضای هند و چین امید بسته اند؛

دو ایده متفاوت برای آینده بازار سنگ آهن

عصر بازار- قیمت سنگ آهن بعد از یک دوره افزایش چشمگیر در سال ۲۰۱۶، طی ماه های اخیر با افت شدید مواجه شد و حتی قیمت ها در هفته پایانی آوریل به ۶۶ دلار در تن هم رسید. به نظر می رسد، گزارش های مربوط به ذخیره سازی سنگ آهن در بنادر چین و کاهش قیمت فولاد بر بازار این کالا تاثیر منفی گذاشت.

دو ایده متفاوت برای آینده بازار سنگ آهن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، «فیچ» بر این باور است که تولیدکنندگان به رشد تولید و پایین کشیدن قیمت ادامه می دهند. قیمت سنگ آهن آخرین سه شنبه ماه گذشته 66 دلار و 7 سنت داد و ستد شد که افت قابل توجهی نسبت به ابتدای سال داشت. افت قیمت فولاد و هشدارها نسبت به مازاد عرضه از دلایل کاهش قیمت بوده است.
    نمودار- شاخص قیمت سنگ آهن متال بولتن


    گزارش تارنمای «ماینینگ» حاکی است، بعد از پایان تعطیلی روز کارگر در چین، تقاضای مناسبی در فولاد و سنگ آهن مشاهده شد. «هلن لائو»، یک تحلیلگر Argonaut Securities در مورد افزایش جزئی قیمت سنگ آهن به رویترز گفت: بعد از تعطیلی، رشد تقاضای ذخیره سازی سبب افزایش قیمت ها شد.

    وی افزود: شرکت کنندگان بازار به طور دقیق نظاره گر برنامه های پکن برای محدودیت سیاست های پولی هستند که می تواند شرایط دریافت وام از سوی کارخانه های فولاد را دشوار کند.

    هرچند قیمت سنگ آهن در ماه آوریل به کمترین میزان در پنج ماه اخیر سقوط کرد، اما در مقایسه با مدت مشابه پارسال هنوز در محدوده مثبت قرار دارد. قیمت این کالا در بورس دالیان، سه شنبه گذشته 77 دلار و 28 سنت بود.

    موسسه تحقیقاتی BMI پیش بینی کرد، قیمت این کالا حداقل برای پنج سال به کاهش ادامه خواهد داد. این موسسه پیش بینی کرد که قیمت سنگ آهن امسال به طور میانگین به 70 دلار در تن برسد. در عین حال با توجه به افزایش عرضه این کالا از سوی استرالیا و برزیل و پیش بینی مازاد، قیمت در سال آینده 55 دلار و سال 2021 به 46 دلار کاهش خواهد یافت.

    وضعیت تولید سنگ آهن در استرالیا

    معادن بزرگ استرالیا با وجود افت قیمت سنگ آهن در حال افزایش میزان تولید هستند، شاید به این دلیل که پیش بینی می شود، تقاضای چین و هند افزایش یابد. در مجموع معادن بزرگ نسبت به افزایش تقاضای این دو کشور در درازمدت خوشبین هستند.

    گزارش تولید «ریوتینتو» در دوره ژانویه- مارس امسال نشان می دهد که تولید این شرکت در استرالیا به دلیل شرایط بد آب و هوایی 3 درصد کاهش یافته است. این شرکت برای بهره برداری از معدن «سیلورگراس» در نیمه دوم 2017 برنامه ریزی و پیش بینی کرده حمل سنگ آهن دریایی این شرکت، امسال به 330 تا 340 میلیون تن افزایش یابد که بالاتر از 327 میلیون تن سال گذشته خواهد بود.

    شرکت BHP نیز اعلام کرده که تولید در دوره ژانویه -مارس یک درصد افزایش یافته و بدی آب و هوا بر میزان تولید تاثیر گذاشت، اما این شرکت توانست اثرات منفی را با توجه به بهبود ظرفیت و بازدهی سنگ شکن و حمل و نقل بهتر در معدن «جیمبل بار» در استرالیا جبران کند. تولید 9 ماهه منتهی به مارس امسال این شرکت به 199 میلیون تن رسیده که 3 درصد رشد داشته است.

    همچنین شرکت «فوتسکیو متالز»- سومین تولید کننده سنگ آهن در استرالیا- طی سه ماهه نخست امسال با افت 6 درصدی حمل با کشتی به دلیل میانگین بالای بارش ها مواجه شد. با این وجود، سطح تولید این شرکت همچنان 30 درصد بالاتر از سه سال قبل بود.

    وضعیت تقاضا

    «ادگار باستو»، از مدیران اجرایی در معادن BHP طی یک سخنرانی گفت: اگرچه تقاضای چین کند پیش می رود، اما ادامه دارد. وی افزود: در درازمدت پیش بینی می کنیم، بازار جهانی فولاد رشد متوسطی داشته باشد که از سوی هند و دیگر بازارهای نوظهور پرجمعیت مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

    «باستو» با بیان اینکه چین با برخی نااطمینانی ها مواجه است، اظهار کرد: با این وجود، چین به رشد ذخایر فولاد برای تداوم رشد اقتصادی نیاز دارد.

    گزارش انجمن جهانی فولاد در مورد تولید فولاد خام در ماه مارس نشان می دهد که هند از ژاپن برای تبدیل شدن به دومین تولیدکننده جهان پیشی گرفته است. اقتصاد هند، هم اکنون رشد حدود 7 درصدی را تجربه می کند. فقط در چین، تقاضای مربوط به

    خودرو و توسعه زیرساخت، محرک افزایش تولید فولاد در هند بوده است. این کشور دارای معادن سنگ آهن است، اما استرالیا تبدیل به یک منبع صادرات سنگ آهن به این کشور شده است، چراکه در خانه(هند) منابع کافی برای تقاضا وجود ندارد.

    در حال حاضر هزینه تولید هر تن سنگ آهن در شرکت «فورتسکیو متالز» با افت 12 درصدی مواجه شده و تقریبا به 13 دلار رسیده است. این رقم 13.7 دلار برای ریوتینتو و 15 دلار برای BHP است.

    کاهش هزینه تولید با توجه به افزایش بهره وری در معادن اتفاق افتاده است. برخی شرکت های معدنی با بهبود حمل و نقل ریلی سبب کاهش هزینه حمل از معدن تا بندر شده اند. به عنوان نمونه، اقدام هایی در ریوتینتو برای افزایش کارایی فعالیت های معدنی مانند افزایش استفاده از دامپتراک های اتوماتیک انجام شده است.

    فناوری اطلاعات نیز به افزایش کارایی در معادن کمک کرده است. کارگران معدن هم اکنون می توانند از گوشی های هوشمند برای بررسی فعالیت دامپتراک و دیگر تجهیزات معدنی استفاده کنند.

    منابع: Nikkei Asian Review
    Mining.com

    نویسنده: پرویز امانیان، هلدینگ آتیه اندیشان مس
    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو