عصر خودرو

سوخت خودرویی شاخص سهام

عصر بازار- روز گذشته شاخص کل بورس تهران با رشد ۲۶۸ واحدی بالاخره از کانال ۸۰ هزار واحدی عبور کرد. نماگر بازار سهام روز گذشته با حدود ۳۴/ ۰ درصد رشد در ارتفاع ۸۰ هزار و ۱۲۷ واحدی قرار گرفت.در همین زمینه شاخص هم‌وزن که روز سه‌شنبه با افت مواجه شده بود، دیروز روند صعودی به خود گرفت و با ۴۸/ ۰ درصد رشد به‌کار خود پایان داد.

سوخت خودرویی شاخص سهام
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  عمده صنایع بورسی روز گذشته سبزپوش بودند و تنها چند صنعت کوچک با نزول شاخص به‌کار خود پایان دادند. بررسی معاملات بازار حاکی از تکرار رویکرد خوشبینانه سهامداران به نمادهای خودرویی است. صنعت خودرو دیروز بیشترین رشد شاخص را در میان 37 صنعت دیگر بورسی به ثبت رساند.

    سیاسی‌ترین هفته بورس تهران

    بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص بازار سهام از 4 دی سال گذشته برای اولین‌بار در کانال 80 هزار واحد نشسته است. پیش‌تر در گزارش‌هایی گفته شد که دوعامل می‌تواند بر عبور شاخص از این کانال اثر گذار باشد. موضوع اول مربوط به انتشار خبرهای جدید و ورود فاز جدیدی از هیجانات میان سهامداران بود. دومین مورد نیز می‌توانست تحت‌تاثیر ورود نقدینگی‌های جدید به بورس رخ دهد. با این حال موضوعی که سبب عبور شاخص کل از سطح 80 هزار واحدی شد، معاملات مثبت گروه خودرویی بود.

    با توجه به اینکه تنها یک هفته تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری باقی‌مانده است، هفته پیش رو را می‌توان یکی از سیاسی‌ترین هفته‌های بورس تهران دانست. هفته‌ای که می‌تواند بسیاری از سهامداران را در انتظار نتیجه انتخابات قرار دهد و به نوعی سایه احتیاط را بر سر سهامداران سنگین کند. بر این اساس نشر هر خبری در این مورد می‌تواند واکنش متفاوتی از سهامداران به همراه داشته باشد و بر بازار اثرگذار باشد. به بیانی دیگر می‌توان گفت رفتار و عملکرد جناح‌های سیاسی در این هفته بسیار مهم است و هرگونه اظهار نظری دور از چشم سهامداران نمی‌ماند. به تبع این موضوع است که در این شرایط دیگر مولفه‌ها مانند بازار جهانی و برگزاری مجامع سالانه شرکت‌ها اثرگذاری کمتری در بورس دارند.

    خودرو و سودای صعود مجدد

    روز گذشته، رشد شاخص صنعت خودرو بیش‌ترین تاثیر را بر ورود بورس به کانال جدید داشت. خودرو که در مقاطع قبلی همواره در میان بیشترین صنایع اثرپذیر از ریسک‌های سیستماتیک قرار داشته است این‌بار نیز یکی از اصلی‌ترین جولانگاه‌های فعالیت سهامداران شناسایی شده است؛ این صنعت که در سابقه معاملاتی خود بارها سهامداران را از تداوم روند صعودی ناکام گذاشته است. گروه خودرو طی سه سال اخیر تجربه بیش از 10 صعود و نزول با دامنه بیش از 20 درصدی داشته است.

    در همین زمینه نمادهای این صنعت که از ابتدای هفته نوسانات قابل توجهی را تجربه کردند، پس از روند نزولی در میانه‌های هفته بار دیگر در پایان هفته با رشد برجسته‌ای مواجه شدند. طی روزهای گذشته اکثر نمادهای این گروه فشار فروش محسوسی را شاهد بودند، با این وجود در ساعات پایانی معاملات روز سه‌شنبه حضور بازیگران حقیقی به دنبال نزدیکی قیمت‌ها در محدوده حمایتی منجر به خرید سنگین سهامداران شد. به‌دنبال این موضوع «خساپا» روز چهارشنبه در ساعاتی از معاملات به صف خرید 15 میلیون سهم نیز دست یافت و با از دست رفتن این صف در نهایت با رشد 5 درصدی به کار خود پایان داد. موضوع فروکش تقاضا که در نمادهای دیگری چون «خکاوه»،«ختوقا»،«خپارس» و «خودرو» نیز دیده شد می‌تواند به وضوح بیانگر رفتار هیجانی و تمایل برای کسب سود‌های کوتاه‌مدت میان سهامداران باشد. موضوعی که از ابتدای سال تاکنون، به واسطه جو برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری شدت بیشتری به‌خود گرفته است و این روزها در قالب فشار عرضه سهامداران خودش را نشان می‌دهد. بررسی تغییر مالکیت نمادهای بزرگ این خودروساز نیز شایان توجه است. در نماد معاملاتی شرکت سایپا تغییر مالکیت به نفع بازیگران حقوقی رقم خورد، اما در دیگر نمادها نظیر «ایران‌خودرو» و «خپارس» حقیقی‌ها عمدتا در سمت خرید ظاهر شدند.

    در بازار چه گذشت؟

    روز گذشته نماگر بازار سهام با رشد 34/ 0 درصدی به سطح 80 هزار و 127 واحدی رسید. «خساپا» بیشترین اثر را بر رشد شاخص به ثبت رساند، «رانفور» اما بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشت و عامل بازدارنده رشد این نماگر شد. عمده نمادهای گروه رایانه دیروز در مسیر اصلاح قیمت قرار گرفته و افت شاخص این صنعت را رقم زدند. در شرکت خدمات انفورماتیک با وجود حضور بیش از 80 درصدی سهامداران حقوقی در سمت خرید، این شرکت با افت حدود 3 درصدی به کار خود پایان داد. این موضوع به‌صورت مشابه در دیگر نماد این صنعت یعنی «مرقام» رخ داد و افت 3/ 1 درصدی را به همراه داشت. اما دیگر نماد اثرگذار بر شاخص «وامید» بود که حضور بیش از 95 درصدی سهامداران حقوقی را در سمت خرید به خود دید. در این بین ذکر این نکته خالی از فایده نیست که بازار در بسیاری از سهم‌های بزرگ شاهد حضور پررنگ بازیگران حقوقی بوده است و به این ترتیب تغییر مالکیت این شرکت‌ها طی روز چهارشنبه از سمت حقیقی به حقوقی بوده است. از دیگر نمادهای مثبت روز گذشته می‌توان به «شیران» اشاره کرد. سهام شرکت صنایع شیمیایی ایران روز گذشته در حالی با رشد بیش از 3 درصد به انتهای بازار رسید که سطح 400 تومانی با فشار فروش در معاملات همراه بود. بیشترین رشد قیمتی روزانه را قند قزوین با رشد 15 درصدی به ثبت رساند. نماد این شرکت که از 2 اردیبهشت به دلیل تعدیل مثبت 45 درصدی در پیش‌بینی سود متوقف بود، با شفاف‌سازی درخصوص عملکرد شرکت روز گذشته بازگشایی شد. به‌طور کلی نمادهای قندی همچون چند روز اخیر روند صعودی را ادامه دادند و در برخی از ساعات معاملات به صف خرید نیز رسیدند. حجم و ارزش معاملات خرد طی روز گذشته با افت نسبت به روز قبل مواجه شد به‌طوری‌که حجم معاملات با افت 5/ 9 درصدی به 895 میلیون سهم و ارزش معاملات با 19 درصد افت به 165 میلیارد تومان رسید.

    برچسب ها