عصر خودرو

واکنش بازار به مناظره اقتصادی؛

دلار به محدوده ۳۷۶۰ تومان بازگشت

عصر بازار- در پنجمین روز هفته، دلار و سکه افزایش قیمت را تجربه کردند. روز چهارشنبه، دلار با ۷ تومان رشد به قیمت ۳ هزار و ۷۶۵ تومان رسید. این در حالی بود که شاخص بازار ارز از روز یکشنبه در محدوده ۳‌هزار و ۷۵۰ تومان نوسانات محدودی را به ثبت رسانده بود.

دلار به محدوده ۳۷۶۰ تومان بازگشت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، عده‌ای از معامله‌گران، بالا رفتن ارزش دلار در هرات افغانستان و رشد نرخ حواله درهم را زمینه ساز افزایش قیمت این ارز در بازار داخلی عنوان کردند، حال آنکه گروه دیگری اعتقاد داشتند که بخشی از بازیگران ارزی اقدام به خریدهای احتیاطی کردند و از این طریق زمینه رشد شاخص ارزی را فراهم کردند. گروهی از معامله‌گران باور دارند، ممکن است در روز جمعه در مناظره اقتصادی (مناظره آخر تلویزیونی) صحبت‌هایی مطرح شود که موجب تحرکات نوسان‌گیران در روز ابتدایی هفته شود. در واقع ممکن است، بخشی از معامله‌گران با توجه به اتفاقات مناظره سعی کنند روز شنبه جو هیجانی ایجاد واقدام به نوسان‌گیری کنند. به این ترتیب، دسته‌ای از معامله‌گران سعی کردند با خریدهای احتیاطی روز چهارشنبه به اتفاقات احتمالی روز شنبه که ناشی از مناظره خواهد بود، واکنش نشان دهند. این در حالی است که همچنان گروهی نوسانات روز چهارشنبه را وابسته به وقایع سیاسی ندانستند و ریشه رشد دلار در بازار داخلی را در نوسانات بازارهای همسایه جست‌وجو کردند. همسو با رشد قیمت دلار، روز چهارشنبه سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت و با هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 205 هزار تومان رسید. این رشد در حالی ثبت شد که بهای اونس در بازارهای جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر افزایش خاصی را تجربه نکرده بود. در واقع در بیستمین روز اردیبهشت‌ماه، سکه بیشتر از طلای جهانی به روند دلار توجه کرد.

    بازی با انتظارات

    به گفته فعالان، روز چهارشنبه بخشی از معامله‌گران سعی می‌کردند با خرید ارز بیشتری هفته را به پایان برسانند؛ چراکه قصد داشتند از نوسانات احتمالی روز شنبه جا نمانند. به گفته شماری از بازیگران ارزی، تقویت این تصور در بازار موجب شد که خریدهای احتیاطی افزایش پیدا کند و توانایی دلار برای افزایش قیمت بالا رود. البته با این وجود، نوسانات شاخص ارزی همچنان تک‌رقمی باقی ماند. نوسان تک‌رقمی روز چهارشنبه در شرایطی ثبت شد که قیمت دلار از هرات افغانستان تحریک می‌شد. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، در پنجمین روز هفته ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان بالاتر از بازار داخلی بود و موجب تقویت انتظارات افزایشی در بازار می‌شد. همزمان، در بیستمین روز اردیبهشت‌ماه، نرخ حواله درهم بالا رفت تا از این‌سو نیز سیگنال افزایشی به معامله‌گران غیررسمی دلار برسد. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و رشد یکی به افزایش دیگری منجر می‌شود. در این شرایط، می‌توان گفت که در رابطه با دلیل افزایش بهای دلار در روز چهارشنبه توافق نظری در بازار وجود نداشت؛ عده‌ای آن را ناشی از خریدهای احتیاطی معامله‌گران دانستند، حال آنکه گروه دیگری، این موضوع را بیشتر به تقویت دلار در بازارهای همسایه نسبت دادند. با وجود تقویت متغیرهای افزایشی در روز چهارشنبه، میزان عرضه نیز نسبتا بالا بود و همین موضوع موجب شد که نوسانات شاخص بازار ارز شدت نگیرد. قیمت دلار از ابتدای سال‌جاری تنها یک‌بار نوسان بالای 10 تومان را تجربه و در سایر روزها به نوسانات تک‌رقمی اکتفا کرد.

    برچسب ها