عصر خودرو

دیروز در بازار سکه آتی و نقدی رقم خورد؛

تکروی سررسید اردیبهشت ماه در معاملات آتی

عصر بازار- عمده متغیرهای بازار سکه طلا دیروز (سه شنبه) در فاز کاهشی قرار داشت تا سکه در بازار نقدی و آتی نوسان رو به پایینی را تجربه کند، البته این در شرایطی است که سر رسید اردیبهشت ماه با رشد بسیار اندک در بازار آتی سکه تک روی کرد.

تکروی سررسید اردیبهشت ماه در معاملات آتی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، در چهارمین روز هفته، دلار دومین روز کم نوسان خود را پشت ‌سر گذاشت و با یک تومان افت به قیمت 3 هزار و 758 تومان بازگشت. به گفته فعالان، کاهش دامنه نوسانات دلار در دو روز گذشته چنان ملموس بوده که بخشی از معامله‌گران ترجیح داده‌اند، عقب نشینی کنند، این در حالی است که در بازار سکه با توجه به نزولی بودن اونس قیمت ها روند نزولی در پیش گرفته و معامله گران انگیزه بیشتری برای خرید از خود نشان می دهند.

    از سویی برخی کارشناسان عامل افزایش انگیزه خرید معامله گران به سکه را اعیاد شعبانیه عنوان می کنند و معتقدند این روند تا ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.

    این در شرایطی است که برخی دیگر اتفاقات و اخبار سیاسی کشور را عامل نوسان در بهای سکه می دانند، اما این در شرایطی است که چندی پیش رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت و گویی مطرح کرده بود که قیمت طلا به دلیل اینکه تابعی از قیمت جهانی است، رویداد های داخلی تاثیر محسوسی بر بازار طلا نخواهد داشت مگر این که واکنش ها تاثیر زیادی بر نرخ ارز بگذارد، آن زمان به طور غیر مستقیم بر قیمت طلا و سکه نیز اثر خواهد گذاشت که تغییر چندان محسوس نخواهد بود.

    البته نکته دیگری باید به آن توجه داشت این است که بهای اونس در هفته های جاری با توجه به پارامترهای مختلف دائما در حال تغییر خواهد بود، بنابراین روند قیمت ثابتی از سکه در بازار نقدی و آتی بورس کالای ایران انتظار نمی رود.

    به این ترتیب در معاملات دیروز از هر 5 سر رسید فعال بازار آتی بورس کالا 4 سررسید با روند نزولی و سررسید اردیبهشت ماه با افزایش قیمت رو به رو شد، به طور ی که بر اساس آمار معاملات سکه تحویل اردیبهشت ماه با ثبت قیمت یک میلیون و 205 هزار تومان، افزایش 0/06درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که قرارداد تحویل تیر سال جاری با قیمت یک میلیون و 237 هزار تومان افت 0/29 درصدی را به ثبت رساند. همچنین که سکه تحویل شهریور امسال نیز با نرخ یک میلیون و 278 هزار تومان به فروش رسید و تغییر قیمت منفی 0/21 درصدی را تجربه کرد.  سررسید آبان ماه هم با نرخ یک میلیون و 320 هزار تومان معامله و با کاهش 0/27درصدی رو به رو شد. از سویی سررسید دی ماه نیز با قیمت یک میلیون 357 تومان به ثبت رسید و با افت قیمت 0/36درصدی رو به رو شد.

    همچنین حجم معاملات آتی سکه طی روز سه شنبه به 5هزار 566 قرارداد و ارزش 750 میلیارد ریال رسید.

    از بازار نقدی چه خبر؟

    این نوسان قیمت در بازار نقدی نیز طی معاملات روز سه شنبه محسوس بود، به طوری که در این روز هر سکه تمام بهار آزادی در بازار نقدی با رشد اندک قیمت  به یک میلیون و 204 هزار تومان رسید.

    این در شرایطی است که روز سه‌شنبه، نیم‌سکه و ربع سکه با افت یک هزار تومانی قیمت 661 هزار تومان و 378 هزار تومانی را تجربه کردند.

    برچسب ها