عصر خودرو

مذاکره اوپک درباره تمدید قرارداد کاهش عرضه و حمایت روسیه از آن

عصر بازار- تولید کنندگان اوپک و بیرون از این گروه در حال بررسی تمدید کاهش عرضه برای ۹ ماه یا بیشتر از آن هستند تا از افزایش تولید تضعیف کننده قیمت در سه ماهه اول سال بعد که انتظار می رود تقاضا پایین بیاید جلوگیری نمایند.

مذاکره اوپک درباره تمدید قرارداد کاهش عرضه و حمایت روسیه از آن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ملیت ، سال گذشته سازمان کشورهای صادر کننده نفت، روسیه و سایر تولید کنندگان توافق کردند تا تولید خود را 1.8 میلیون بشکه در روز برای شش ماهه ابتدایی سال 2017 کاهش دهند.

    قیمت های نفت از حمایت برخوردار شد با این حال ذخائر نفت در سطوح بالا باقی ماند که باعث شد قیمت نفت خام lcoc1 به زیر 50 دلار به ازای هر بشکه برگردد و همچنین بر اوپک فشار وارد آورد تا قرارداد خود را برای نیمه دوم سال نیز تمدید کند.

    تولید کشورهایی که در این قرارداد کاهش تولید شرکت نکرده اند مانند ایالات متحده آمریکا افزایش نشان داده است که باعث شده قیمت های نفت به زیر 60 دلار به ازای هر بشکه برود.

    کشورهای عضو اوپک از جمله اعضاء خلیج فارس در داخل خود این گروه در حال بررسی این مسئله هستند که آیا ضرورت اقتضاء می کند فرصت بیشتری برای تعادل به بازار بدهند و قرارداد موجود را برای 9 ماه آینده یا حتی بیشتر از آن تمدید نمایند یا خیر.

    یک منبع صنعتی آشنا با این مسئله گفت مذاکراتی درباره تمدید کاهش تا انتهای سه ماهه اول 2018 که تقاضای نفت به علل فصلی پایین است انجام شده است.

    این منبع اعلام کرد "افزایش تولید در سه ماهه اول سال بعد تأثیر منفی بر قیمت ها خواهد داشت. بنابراین ممکن است بخواهیم تا کاهش تولید برای سه ماهه اول 2018 نیز ادامه یابد."

    یک منبع در اوپک گفت نظریه ها و سناریوهای دیگر نیز ممکن است به بحث گذاشته شود مخصوصا این که تولید کنندگان اصلی اوپک در خلیج فارس از تمدید بیش از 6 ماه حرف زده اند.

    یک منبع دیگر اوپک گفت رسیدن به یک اجماع برای طولانی تر کردن کاهش ها برای بیشتر از 6 ماه کار سختی خواهد بود با این حال هر چیزی ممکن است اتفاق بیافتد.

    منبع سوم گفت تمدید قرارداد تا یک سال نیز می تواند یک گزینه باشد.

    روز دوشنبه خالد الفالح وزیر انرژی عربستان گفت ممکن است کاهش تولید به رهبری اوپک تا بعد از 2017 ادامه یابد.

    فالح که در رویداد صنعتی در کوالا لامپور صحبت می کرد گفت "بنابر مشورت هایی که با اعضای شرکت کننده داشتم به این اطمینان دست یافته ام که توافق موجود برای نیمه دوم سال و شاید هم بعد از آن ادامه پیدا خواهد کرد"

    الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه نیز در روز دوشنبه از تمدید کاهش تولید حمایت کرد و گفت این اقدام می تواند کمک کند تا بازار با سرعت بیشتری رونق بگیرد. نواک از این که تا چه مدت این کاهش ها ادامه پیدا خواهد کرد سخنی به میان نیاورد.

    به طور کلی مقامات اوپک باور دارند که توافق موجود کمک کرده است بازار به حالت تعادل نزدیک تر شود و باید برای نیمه دوم سال نیز تمدید شود. هفته پیش منابع اوپک به رویترز گفتند احتمال تعمیق میزان کاهش تولید پایین است.

    برچسب ها