عصر خودرو

بانک مرکزی پاکستان اعلام کرد

ایران و پاکستان ساز و کار جدید برای پرداخت تراکنش‌های مالی معرفی کردند

عصر بازار- بانک های مرکزی ایران و پاکستان در نهایت جزئیات سازوکار تسویه تراکنش‌های تجاری میان دو کشور از طریق کانال‌های بانکی را تهیه کردند.

ایران و پاکستان ساز و کار جدید برای پرداخت تراکنش‌های مالی معرفی کردند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، بانک های مرکزی ایران و پاکستان در نهایت جزئیات سازوکار تسویه تراکنش‌های تجاری میان دو کشور از طریق کانال‌های بانکی را تهیه کردند.

    مبادلات تجاری پاکستان با ایران برای بی از یک دهه اندک و بوده است. هیچ کانال بانکی میان دو کشور به علت تحریم‌های ایران وجود نداشت. زمانی‌که تحریم‌ها حدود 2 سال گذشته برداشته شد، امیدها برای روابط تجاری دوجانبه بهتر تقویت شد.

    بانک مرکزی پاکستان روز سه‌شنبه اعلام کرد این بانک یک سازوکار تسویه پرداخت‌ها با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای تسویه تراکنش‌های تجاری میان دو کشور تهیه کرده است.

    پاکستان طی 9 ماه نخست سال 17-2016، کالاهایی به ارزش 24 میلیون دلار به ایران صادر کرده است. واردات نیز طی 8 ماه نخست سال مالی تنها 54 هزار دلار بوده است. حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان، کمترین میزان در میان حجم مبادلات اسلام‌آباد با دیگر کشورهای منطقه است.

    رئیس‌جمهور ایران در هفته آخر مارس به پاکستان سفر کرد و نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد. آنها توافق کردند که حجم مبادلات تا سال 2021 به 5 میلیارد دلار افزایش یابد. گفتگوهای این دو مقام ارشد ایران و پاکستان بر افزایش واردات برق پاکستان از ایران و احیای برنامه‌های یک خط لوله انتقال گاز میان دو کشور متمرکز بود.

    بانک مرکزی پاکستان اعلام کرد این سازوکار جدید به عنوان یک روش اضافی در دسترس قرار خواهد گرفت و استفاده از دیگر سازوکارهای مجاز برای تسویه تراکنش‌های تجاری را محدود نمی‌کند. این سازوکار برای پرداخت پول کالاهای و خدمات مورد مبادله میان ایران و پاکستان استفاده خواهد شد.

    تراکنش‌هایی برای تسویه بر اساس این سازوکار واجد شرایط هستند که با یورو یا یوآن انجام شوند و تنها مبنی بر ال‌سی (اعتبار اسنادی) باشد.

    بر اساس این سازوکار، بانک واردکننده در پاکستان، ارز خارجی را در حساب نوسترو (حساب ارزی ایران در این بانک) برای پرداخت به صادرکننده در ایران تامین اعتبار خواهد کرد (برای مثال مبلغ مقرر بر اساس ال‌سی) و به بانک مرکزی پاکستان اطلاع می‌دهد.

    به منظور تایید منابع در حساب نوسترو، بانک مرکزی پاکستان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را هدایت خواهد کرد تا به بانک صادرکننده برای پرداخت به صادرکننده در ایران پرداخت انجام دهد.

    به منظور دریافت دستورالعمل پرداخت از سوی بانک واردکننده در ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک مرکزی پاکستان را برای پرداخت در پاکستان هدایت خواهد کرد. بانک مرکزی پاکستان به منظور دریافت دستورالعمل از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، حساب نوسترو بانک صادرکننده در پاکستان را با ارز خارجی تامین اعتبار خواهد کرد.

    بانک مرکزی پاکستان همچنین اعلام کرد: «بانک‌های مشارکت‌کننده باید اطمینان بدهند که تراکنش‌های انجام شده تحت این سازوکار، شامل افراد و نهادهای تحریمی نباشند.»

    برچسب ها