عصر خودرو

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد:

بهبود ریز ساختارهای بازار سرمایه با اصلاح سه دستور العمل

حرکت بازار سرمایه در مسیر استاندارد های بین المللی

عصر بازار- عصر دیروز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه، نشست بررسی بهبود ریزساختار های بازار سرمایه در سال ۹۶ به همت کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار و با حضور دکتر سید احمد عراقچی، معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار، دکتر سعید فلاح پور، عضو هیات مدیره و رییس مرکز پژوهش،توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار و روح اله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

بهبود ریز ساختارهای بازار سرمایه با اصلاح سه دستور العمل
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، در این نشست، موضوعاتی همچون اصلاح قوانین مربوط به دامنه نوسان، حجم مبنا و صورت های مالی بررسی شد.

    در ابتدای این نشست، روح اله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار گفت: با توجه به اعلام خبر اصلاح قوانین بازار سرمایه و رفع محدودیت ها از سوی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، بررسی اقدامات سازمان بورس ضروری بود. بر همین اساس، برگزاری نشست بررسی بهبود ریزساختاهای بازار سرمایه در سال 96 در دستور کار کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار قرار گرفت.

    وی ادامه داد: محدودیت های بازار مانند دامنه نوسان و حجم مبنا سال ها است بازار سرمایه را با مشکلاتی مواجه کرده است. این محدودیت ها مانع افزایش عمق تحلیل در بازار سرمایه و همچنین مانع فعالیت حرفه ای تحلیل گران است.

    میرصانعی ادامه داد: محدودیت های بازار سرمایه، نقدشوندگی در بورس را کاهش، توقف نمادها را طولانی و صف نشینی در بازار را رقم زده بود. این فرایند با استانداردهای بین المللی فاصله دارد و بازار را برای رسیدن به نقطه تعادل با چالش روبرو می کند.

    دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار ادامه داد: به نظر می رسد اقدامات سازمان در این زمینه بتواند مشکلات مذکور را برطرف و  توسعه بازار سرمایه را به همراه داشته باشد.

    در ادامه این نشست، عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به صحبت های رییس سازمان در خصوص بهبود ریزساختارها، گفت: در این راستا، اقدامات و مطالعات گسترده ای انجام شده و این موارد در جلسات متعددی  بررسی شده است.

    فلاح پور با اشاره به اینکه اعضای هیات مدیره سازمان بورس به دلیل فعالیت گذشته خود در بازار سرمایه با همه مشکلات بورس آشنا هستند، ادامه داد: هر چند در شرایط کنونی باید به دستورالعمل های فعلی ملزم باشیم، اما اصلاح برخی قوانین و رفع مشکلات امری ضروری به نظر می رسید. امروز سازمان بورس رفع محدودیت ها و اصلاح قوانین را رسالت خود می داند که البته تحقق آن به زمان نیاز دارد.

    وی ادامه داد: جهت گیری ها و رویکردهای  سال 96 بر این محور استوار است که محدودیت هایی که نقشی در تصمیم نهاد ناظر ندارد و بنابر مقتضیات زمانی و در برخی سال ها مدنظر قرار گرفته است، اصلاح شوند.

    عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط تغییر کرده و بورس ها و کانون به بلوغ رسیده اند، از همین رو سازمان بورس در نظر دارد تا بر اساس تجربه سایر کشورهای پیشرفته، محدودیت ها را کاهش و نقش کانون ها را افزایش دهد.

    رییس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس به اهمیت بین الملی شدن بازار سرمایه کشور اشاره کرد و گفت: محدودیت های موجود مانع حرکت بورس ایران در مسیر جهانی و برای سرمایه گذاران خارجی نا آشنا است. از این رو، تطبیق با مدل های بین المللی یکی از ضرورت های امروز بازار سرمایه است.

    وی افزود: یکی دیگر از مشکلات بازار سرمایه مساله نقدینگی است و اصلاح محدودیت ها ریسک سرمایه گذاری را کاهش خواهد داد.

    فلاح پور به توقف نمادها اشاره کرد و گفت: بسته بودن طولانی مدت نمادها بر خلاف سایر کشورها است و اصلاح دستورالعمل آن باید مطابق با استانداردهای جهانی صورت گیرد.

    وی با اشاره به دستور رییس سازمان بورس مبنی بر اصلاح قوانین و رفع محدودیت ها گفت: بنابراین اصلاح دستورالعمل ها و مقررات زدایی در دستور کار  قرار گرفت. پس از بررسی ها در مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، به این نتیجه رسیدیم که سه دستورالعمل معاملات، افشای اطلاعات و پذیرش در این روند نیازمند تغییراتی هستند.

    رییس مرکز پژوهش،توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس تصریح کرد: قاعده مند شدن و شفاف سازی نوسانات نامتعارف با جهت مثبت و منفی برای کاهش زمان توقف نمادها  از مواردی است که مورد بررسی قرار گفت.

    وی افزود: در زمان نوسنات نامتعارف نماد ها، سمت مثبت جهت گیری شرکت ها از شفاف سازی خوبی برخوردار بود اما  سمت منفی عمل شفاف سازی با سرعت مناسبی انجام نمی شد. بنابراین برای این موضوع قاعده ای پیشنهاد شده است. در این شرایط نماد یک نصفه روز بسته و حداکثر روز معاملاتی آینده بازگشایی می شود. اما در صورت عدم ارایه به موقع اطلاعات مالی بورس ها به سرمایه گذاران موضوع را اطلاع خواهند داد.

    عضو هیات مدیره سازمان بورس به مورد بعدی اشاره و خاطرنشان کرد: حال چنانچه نماد نامتعارف تغییر قیمت داشته باشد، شرکت باید کنفرانس خبری (حتی به صورت مجازی) برگزار کند. در این شرایط نماد چند روزی متوقف میشود و پس از 3 تا 5 روز نماد بازگشایی می شود. تمام این فرایند به صورت مکانیزه شده انجام می شود و اختیارات بیشتری مطابق استانداردهای بین المللی در اختیار بورس ها قرار خواهد گرفت.

    فلاح پور تصریح کرد: دلیل دیگر توقف نمادها، اطلاعات ندادن شرکتها است. بر اساس دستورالعمل فعلی، تا زمانی که شرکت اطلاعات ندهد، نماد متوقف خواهد ماند. اما در تجربه های خارجی، شرکت ها در واچ لیست قرار می گیرند و افرادی که سهام این شرکت را خریداری می کنند از وضعیت اطلاع رسانی آن آگاهی دارند. در عین حال، برخوردهایی با شرکت صورت میگیرد. اما نقد شوندگی شرکت متوقف نمی شود تا حقوق سهام دار خرد پایمال نشود. اما اگر روند عدم اطلاع رسانی ادامه دار شود، پس از 12 ماه، شرکت وارد روند لغو پذیرش می شود. در این صورت، نماد در این 12 ماه متوقف نخواهد ماند و سهام داران نیز از شرایط شرکت مطلع خواهند بود.

    وی ابراز داشت: بخشی از توقف های طولانی مدت نمادها، بابت پیش بینی سود بود. به منظور کاهش مدت زمان توقف نماد در چنین شرایطی، بر روی این موضوع مطالعاتی انجام شد. در برخی کشورها این روند اجبار نیست و در برخی کشورها ممنوع است.

    رییس مرکز پژوهش،توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس گفت: مطالعات نشان می دهد که شرکت می تواند به جای پیش بینی سود، گزارشی را تحت عنوان تحلیل مدیریت، در هر دوره به همراه صورت های مالی به بازار منعکس کنند و مدیریت چشم انداز آینده را ترسیم می کند. بنابراین، بازار بر اساس مفروضات ارایه شده، تحلیل های خود را انجام می دهد.

    وی در پایان خاطرنشان کرد: رفع محدودیت ها و اصلاح قوانین و مقررات ، کارایی کارگزاری ها، بورس ها و تحلیل گران را افزایش خواهد داد و همچنین مدت زمان توقف نمادها را کاهش خواهد داد.

    فلاح پور، به ضرورت معرفی بازار گردان ها اشاره کرد و گفت: شرکت هایی که به تازگی وارد بازار سرمایه خواهند شد، ملزم به معرفی بازارگردان شده اند و تمام اقدامات مذکور با همفکری فعالان بازار سرمایه و صاحبنظران این حوزه انجام خواهد شد و بدون همکاری و همدلی آنها این مهم محقق نمی شود.

    در ادامه دکتر سید احمد عراقچی، به اهمیت رفع محدودیت های بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: اعمال دامنه نوسان پویا و تغییرات در حجم مبنا مستلزم به روز رسانی در سامانه معاملات است.

    عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: همکاری خوبی بین شرکت مدیریت فناوری و آتوس وجود دارد و امید می رود در نیمه های تابستان، سامانه جدید فعال شود.

    برچسب ها