عصر خودرو

بازار سنگ‌آهن در چه شرایطی به‌سر می‌برد؟

سرگیجه سنگ آهن با ضربه فولاد

عصر بازار- قیمت آتی سنگ‌آهن چین روز گذشته برای چهارمین روز متوالی با کاهش روبه‌رو‌ شد و این‌بار ۲ درصد کاهش دیگر را در یک روز در پرونده خود ثبت کرد که گفته می‌شود این کاهش به دنبال افت تقاضا برای این محصول در بازار چین حاصل شده است.

سرگیجه سنگ آهن با ضربه فولاد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، با مصرف کمتر از حد انتظار فولاد در چین مصرف سنگ‌آهن نیز کاهش یافته و این امر به افت تقاضا منجر شده که به افت قیمت‌ها در این ماده معدنی منتهی می‌شود. کارشناسان جهانی در این رابطه معتقدند تولیدکنندگان چینی در شرایط فعلی با کاهش نقدینگی روبه‌رو‌ شده‌اند و تلاش می‌کنند هزینه‌های خود را کاهش دهند و این موضوع می‌تواند به گرایش تولیدکنندگان فولاد به خرید سنگ‌آهن با عیارهای پایین بینجامد.

    به این ترتیب قیمت سنگ‌آهن در بورس دالیان چین روز گذشته به 63 دلار در هر تن رسید که در مقایسه با قیمت‌های 90 دلار سه ماه گذشته افت قابل‌توجهی را تجربه کرده است. در حال‌حاضر قیمت سنگ‌آهن در بازار رقمی در حدود 61 دلار در هر تن اعلام می‌شود که حکایت از افت حدودا 37 درصدی در مقایسه با فوریه 2017 دارد. موجودی انبارها در بنادر چین نیز به 131 میلیون و 950 هزار تن رسیده که اگرچه در مقایسه با هفته قبل بیش از 4/ 1 میلیون تن افزایش یافته اما در قیاس با ماه مارس در حدود یک و نیم میلیون تن کاهش در موجودی انبارها را نشان می‌دهد. در این بین پیش‌بینی‌ها از تشدید ضعف حاکم بر سنگ‌آهن در نتیجه تداوم افت تقاضا در چین حکایت دارد اما این موضوع روی قیمت مقاطع در بازار چین اثر نگذاشته است به‌طوری‌که روز جمعه قیمت میلگرد در فاصله روزهای جمعه تا دوشنبه 5/ 2 درصد رشد کرده است که نشان می‌دهد وضعیت تقاضا در محصول نهایی به مراتب از ماده اولیه بهتر است.

    در این رابطه بانک، یک تحلیلگر استرالیایی افزایش عرضه فولاد و روند کاهشی قیمت آن را عامل افت قیمت‌های سنگ‌آهن دانسته و معتقد است اگر این روند ادامه یابد قیمت‌ها کاهش بیشتری را تجربه می‌کنند. به علاوه پیش‌بینی کاهش تولید فولاد در بزرگ‌ترین‌ کشور تولیدکننده این محصول باعث شده تولیدکنندگان فعلا از خرید بیشتر سنگ‌آهن خودداری کنند. این در حالی است که روند کاهشی قیمت نیز بر تصمیمات روانی معامله‌گران اثر دارد. هفته آینده نیز قرار است کنفرانسی در پکن برگزار شود و شرایط تولید فولاد در چین مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

    چین به دلیل تصمیماتی که در حوزه زیست‌محیطی گرفته ناچار به کنترل تولید و کاهش مصرف مواد اولیه‌ای همچون زغال‌سنگ است و در عین حال به منظور کنترل محیط‌زیست ناچار به کاهش تولید فولاد در حدود 100 میلیون تن شده است. این مساله البته جنبه اقتصادی نیز دارد چراکه بازار محصولات فولادی با مازاد عرضه فراوانی روبه‌رو‌ است و این مساله باعث کاهش قیمت فولاد در مقایسه با یک دهه گذشته شده است و به همین دلیل تولیدکنندگان بزرگ نیازمند کاهش تولید هستند.

    مقامات سایر کشورهای تولیدکننده فولاد نیز به عملکرد چین انتقاد دارند و معتقدند مازاد فولاد تولیدی چین، بازار جهانی را برهم زده و روی بهای این فرآورده تاثیرات منفی بسیاری داشته است. چندی پیش وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد مازاد تولید فولاد چین علاوه بر اینکه در بازار به تجارت این فرآورده لطمه زده و مانع قیمت‌گذاری دقیق می‌شود، اساسا ضربه و خسارت سنگینی هم به دست‌اندرکاران این صنعت در دیگر کشورها می‌زند. این در حالی است که انگلستان نیز از وضعیت تولید فزاینده فولاد در چین به‌شدت انتقاد و اعلام کرده که به دلیل واردات فولاد ارزان‌قیمت‌تر از چین بسیاری از شرکت‌های فولادی این کشور ورشکسته و تعطیل شده‌اند.

    چین از سال‌جاری میلادی اعلام کرده است میزان تولید فولاد را کاهش خواهد داد و با بسته شدن برخی از کارخانه‌های فولادی ممکن است نزدیک به یک میلیون و 800 هزار نفر در این صنعت تعدیل شوند. این موضوعات در دستور کار مسوولان چینی قرار گرفته و به‌نظر می‌رسد چین چاره‌ای جز تغییر سیاست‌های خود در مبحث فولاد ندارد. یک فعال حوزه فولاد که با رویترز گفت‌وگو کرده گفته است؛ چین فولاد فراوانی را با توجه به کاهش دستوری ارزش پول خود به بازارهای دنیا صادر می‌کند و این اقدام باعث شده هم مازاد عرضه ایجاد شود و هم قیمت‌ها روند کاهشی به خود بگیرند. در صورتی که چین تحت‌فشار کشورهای بزرگ دنیا مجبور به کاهش تولید خود شود قطعا کاهش بهای سنگ‌آهن را باید انتظار داشت. یک سیگنال از تسلیم شدن چین در برابر فشارها کاهش میزان واردات سنگ‌آهن است. این کشور در ماه آوریل 82 میلیون و 230 هزار تن سنگ‌آهن وارد کرده که کمترین میزان از اکتبر تاکنون بوده است. در حال‌حاضر آنچه مسلم است بازار فلزات به دو عامل مهم یعنی قیمت سنگ‌آهن و بهای نفت چشم دوخته ‌است. با این حال کارشناسان معتقدند بازار سنگ‌آهن در شرایط مبهمی به‌سر می‌برد چراکه عوامل تعیین‌کننده مسیر حرکتی این محصول چندان روشن نیستند. به‌عنوان مثال چنانچه آن‌طور که شنیده‌ها حکایت دارند قرار باشد دولت چین فعالیت‌های زیرساختی خود را کاهش دهد در نتیجه میزان مصرف فولاد بیش از این کاهش خواهد یافت و قیمت سنگ آهن به زیر 50 دلار نیز بازخواهد گشت.

    در این بین واکنش تولیدکنندگان نیز حائز اهمیت است. شرکت معدنی ریو‌تینتو دو ماه پیش اعلام کرد در سه سال اخیر 140 میلیون تن از تولید سنگ‌آهن کاسته شده اما در ماه‌های اخیر 30 میلیون تن از این رقم به بازار بازگشته است. در واقع افزایش تولید سنگ‌آهن از سوی تولیدکنندگان داخل چین و کشورهایی که بازیگران فرعی بازار هستند، سبب ضعف قیمت‌ها شده است و اکنون تحلیلگران می‌گویند افزایش قیمت‌ها مستلزم آن است که قیمت سنگ‌آهن برای مدتی طولانی پایین‌تر از رقم 60 دلار باقی بماند که در این حالت تولیدکنندگان با هزینه بالا از بازار خارج خواهند شد. برخی پیش‌بینی‌های مثبت نیز از روند بازار دیده می‌شود؛ شرکت معدنی واله‌برزیل در یکی از گزارش‌های خود پیش‌بینی کرده است که به‌رغم افت قیمت‌های اخیر، قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی سال 2017 در حدود 70 دلار هر تن می‌ماند.

    برچسب ها