عصر خودرو

اونس تحت فشار عوامل ماند؛

سقوط طلا به کف دوماهه

عصر بازار- بازارهای جهانی که دوشنبه بر انتخابات فرانسه متمرکز بودند، سه‌شنبه در انتظار نتایج انتخابات کره‌جنوبی نوسان کردند. اونس طلا صبح دوشنبه در برابر اثر انتخابات فرانسه مقاومت کرد، اما دست آخر ۲ دلار افت قیمت نهایی را تجربه کرد.

سقوط طلا به کف دوماهه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس که جمعه روی بهای 1228 دلار ایستاده بود، در نیمه اول روز دوشنبه تا بهای 1237 دلار اوج گرفت، اما در نهایت روی کف 7 هفته‌ای 1226 دلار متوقف شد. سه‌شنبه با بهای 1228 دلار آغاز شد و بعد نوسان‌ها پیرامون بهای 1226 دلار پی گرفته شد. اما در نیمه دوم روز کاهش خرید طلا، اونس را به کف 8 هفته‌ای برد. بهایی که تا ساعت 8 عصر روز گذشته برای اونس ثبت شد، 1218 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز دومین هفته ماه مه رقم خورده باشد.

    نیم روز مقاومت

    تعدیل سقوط هفته گذشته، صبح دوشنبه یار طلا شد تا قیمت‌ها در ساعات ابتدایی روز بالا رود. دلیل دیگر بی‌توجهی بازار به پیروزی امانوئل ماکرون میانه رو و شکست مارین لوپن افراطی، تمرکز معامله‌گران بر واقعیت‌های اقتصادی اروپا بود که هنوز با چالش‌هایی جدی روبه‌رو است. این عوامل باعث شد اونس از قیمت نهایی جمعه 9 دلار رشد کند؛ اما با باز شدن بازارهای آمریکای شمالی، سودگیری معامله‌گران به ضرر طلا کار کرد. در این روز یورو هم ابتدا تحت‌تاثیر نتیجه انتخابات روز یکشنبه تا اوج 7 ماهه جهش کرد؛ اما بعد شاهد تعدیل روند شد. دوشنبه، ثبات نسبی بهای نفت خام باعث شد بازار طلا چندان تحت‌تاثیر این بازار نباشد، اما جهش شاخص دلار به ضرر طلا عمل کرد. شاخص دلار که جمعه روی عدد 64/ 98 واحد ایستاده بود، دوشنبه تا عدد 06/ 99 واحد بالا رفت.

     

    نوسان روی کف

    صبح سه‌شنبه با انتظار بازارهای سهام آسیا برای نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی آغاز شد. شاخص دلار هم رشد اندکی داشت. با آرامش نسبی این بازارها، نوسان‌های طلا در ابتدای روز هم محدود بود. با این همه، بازارهای سهام اروپا روز خود را تحت‌تاثیر روند کاهش نوسان‌ها در روزهای گذشته، اعلام رشد خوب شرکت‌ها و البته رضایت از نامزد پیروز انتخابات فرانسه با رشد شروع کردند. در ادامه روز، رشد شاخص دلار و افت بهای نفت خام به ضرر طلا کار کردند. به این ترتیب، تا زمان نهایی شدن این گزارش، نوسان‌های طلا پیرامون کف هشت هفته‌ای ادامه یافت. البته روز گذشته یک عامل حمایتی برای طلا در موضع‌گیری یکی از مقام‌های آمریکایی پیدا شد. جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت‌لوییس در اظهارات مهمی گفته است: «عملکرد ضعیف اقتصاد آمریکا در سه ماه نخست امسال باید برنامه‌های فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره را کندتر از گذشته کند.» فدرال رزرو آمریکا ظاهرا قصد دارد نرخ بهره را در نشست ژوئن بار دیگر افزایش دهد.

    امید به آینده

    با آنکه اونس به نوسان بر کف 8 هفته‌ای رو آورده، یک تحلیلگر اقتصادی بر این باور است که قیمت فلز زرد در 12 ماه آینده در مسیر صعودی قرار خواهد داشت. به گزارش سایت طلا به نقل از «سی ان بی‌سی»، فرانک هولمز تحلیلگر برجسته اقتصادی می‌گوید: «به نظر من قیمت جهانی طلا تا 12 ماه آینده با رشد 20 درصدی روبه‌رو خواهد شد. رئیس موسسه سرمایه‌گذاری «گلوبال اینوستور» معتقد است: «قیمت طلا در 12 ماه آینده تنها تحت تاثیر رویدادهای سیاسی، افزایش نرخ بهره یا ضعف اقتصاد جهانی نخواهد بود، بلکه عامل اصلی رشد قیمت جهانی طلا در ماه‌های آتی، رشد فزاینده تقاضا در بازارهای چین و هند خواهد بود. این دو کشور در مجموع 40 درصد جمعیت جهان را در اختیار دارند و تقاضای فیزیکی آنها می‌تواند عامل تعیین‌کننده مهمی برای قیمت طلا به‌شمار رود.» هولمز به سرمایه‌گذاران بین‌المللی توصیه کرده است که همواره 10 درصد سبد سرمایه‌گذاری خود را به طلا اختصاص دهند. وی افت قیمت جهانی طلا را در شرایط کنونی موقتی ارزیابی کرده و بر این باور است که حتی در صورتی که فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را افزایش دهد، طلا همچنان جذاب خواهد بود. موسسه سرمایه‌گذاری ‌ای بی‌امرو نیز اعلام کرده است که هرگونه کاهش قیمت در شرایط کنونی بهترین فرصت را برای خرید طلا فراهم می‌آورد. این بانک پیش‌بینی کرده است که میانگین قیمت هر اونس طلا در سه ماه دوم امسال به 1250 دلار خواهد رسید.

    برچسب ها