عصر خودرو

رشد شاخص سهام با اهرم بزرگان

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران دیروز در حالی شاهد ثبت رشد ۱۱۵ واحدی شاخص کل بود که اکثریت نمادهای فعال در بازار با افت قیمت مواجه شدند.

رشد شاخص سهام با اهرم بزرگان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد ، دیروز شاخص کل به مدد رشد قیمت نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری امید، سایپا، گل‌گهر، چادر ملو و پتروشیمی پردیس با رشد 114واحد معادل 14/ 0 مواجه شد. شاخص کل هموزن اما شاهد ثبت افت 145واحدی معادل 8/ 0 درصد بود. این مساله نشان می‌دهد با وجود رشد قیمت نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز ، اکثر نمادهای فعال در بازار دیروز با افت قیمت همراه شدند.

    اکثر کارشناسان وضعیت ضعیف بازارهای جهانی و همچنین ورود بازار به فاز احتیاطی ناشی از نزدیکی انتخابات مهم ریاست جمهوری را دلیل این وضعیت بازار ارزیابی می‌کنند. از دیدگاه کارشناسان در شرایط فعلی اکثر معامله‌گران تمایل بیشتری به احتیاط دارند ازاین رو می‌توان انتظار داشت، بازار پس از انتخابات ریاست جمهوری شرایط خود را بازنگری کند. در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات کلان شاهد مصاحبه مطبوعاتی رئیس‌کل بانک مرکزی بودند. در این مصاحبه رئیس‌کل بانک مرکزی دستاورد اصلی دولت یازدهم را بازگشت آرامش به بازارهای اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: در هفته آینده نظام جدید نظارتی بر بانک‌ها مبتنی بر ریسک هر بانک رونمایی و اجرا می‌شود.

    در بازار روز سه‌شنبه معامله‌گران شاهد تاثیرات مهم دو معامله عمده بودند. در گروه خودرویی دیروز داد‌و‌ستد سهام میان سهامداران عمده در نهایت به تشکیل صف خرید در ساعات پایانی بازار منجر شد. در همین حال دیروز با عرضه 1/ 16 درصد سهام سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به ارزش پایه 635 میلیارد تومان، این بلوک توسط فولاد مبارکه خریداری شد تا حاکمیت مبارکه بر معادن سنگ آهن افزایش یابد. این بلوک شامل بیش از 4 میلیارد و 993 میلیون و 413 هزار سهم بود که به قیمت هر سهم 1247 ریال و به ارزش پایه 635 میلیارد تومان به‌صورت 3 درصد نقد، توسط کارگزاری بانک رفاه راهی میز شد که در نرخ 1407ریال معامله شد. با انجام این معامله فولاد مبارکه سهامدار عمده و موثر این شرکت شد.

    در گروه دارویی شرکت داروسازی زهراوی در دوره 12 ماهه سال مالی منتهی به 30 اسفند ماه 1395، به هر سهم مبلغ 2هزار و 599 ریال سود اختصاص داد که نسبت به دوره مشابه در سال 94 معادل 15 درصد افزایش را نشان می‌دهد. شرکت داروسازی زهراوی در دوره 12 ماهه سال مالی منتهی به 30 اسفند ماه 1395، مبلغ 623 میلیارد و 875 میلیون ریال سود خالص شناسایی کرد و بر این اساس به ازای هر سهم مبلغ 2‌هزار و 599 ریال سود اختصاص داد که نسبت به دوره مشابه در سال 94 معادل 15 درصد افزایش را نشان می‌دهد. «دزهراوی» سود انباشته پایان دوره را مبلغ 706 میلیارد و 394 میلیون ریال اعلام کرد. در گروه فلزی دیروز مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: این واحد صنعتی در میان مدت و بلند‌مدت طرح‌هایی را دنبال می‌کند که منجر به تحول اقتصادی این شرکت می‌شود. یکی از پروژه‌های اصلی که اجرای آن همیشه در ذوب آهن پیگیری شد؛ اما به دلایل مختلف امکان‌پذیر نبود، طرح تزریق پودر زغال‌سنگ به کوره بلند (PCI)است. در شرایط کنونی این طرح آغاز شده و با سرعتی فراتر از برنامه در حال پیشرفت است. به گزارش «ایرنا» احمد صادقی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان درباره برنامه‌های صادراتی این شرکت در سال جاری گفت: امسال برنامه صادرات این واحد صنعتی دستیابی به صدور یک میلیون تن محصولات است که نسبت به عملکرد پارسال که 700 هزار تن بود، رشد بیش از 40 درصدی خواهد داشت. مدیرعامل ذوب‌آهن درباره این شرکت برای کاهش بدهی‌هایش گفت: یکی از اقدامات مهم برای کاهش بدهی‌های ذوب آهن، کسب موافقت دولت به منظور تهاتر بدهی این شرکت به دولت از محل مطالبات سازمان تامین اجتماعی به مبلغ هفت هزار و 600 میلیارد ریال است که این امر در مراحل نهایی قرار دارد و نیاز به مصوبه هیات وزیران دارد. در صورت موافقت، این امر شرایطی فراهم خواهد کرد که موجب افزایش تعامل و همکاری بانک‌ها با ذوب‌آهن می‌شود و گام مهمی در جهت حل و فصل مشکلات مالی این شرکت برداشته خواهد شد. در گروه فلزی همچنین دیروز سرمایه‌گذاری ملی ایران از عرضه بلوک 1/ 6درصدی لامیران منصرف شد تا احتمالا در زمان دیگری برای خروج از ترکیب سهامداری این شرکت کوچک بورسی اقدام کند. در گروه پتروشیمی، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان نخستین پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 31‌اردیبهشت‌ماه سال 97 را مبلغ 96 ریال اعلام کرد که نسبت به پیش‌بینیEPS سال جاری معادل 4 درصد افزایش را نشان می‌دهد. «پترول» سود خالص این سال را مبلغ یک هزار و 914 میلیارد و 240 میلیون ریال برآورد کرده است. این نماد دیروز برای دقایقی پس از این گزارش با صف خرید همراه شد.

    در گروه خودرویی، مدیرعامل ایران خودرو از برنامه‌ریزی برای تولید 23 خودروی صندوق‌دار، هاچ بک، الکتریکی، هیبریدی و غیره با پلت‌فرم جدید در 10 سال آینده خبر داد. به گزارش «ایرنا» «هاشم یکه زارع» در امضای قرارداد 10 جانبه بین‌المللی طراحی و تولید پلت‌فرم محصولات جدید ایران خودرو در محل شرکت ساپکو افزود: صنعت خودرو در همه جای جهان پیشران و لکوموتیو سایر صنایع است. وی با اشاره به امضای قرارداد مشارکت با سه شرکت خارجی دیگر در آینده نزدیک، یادآور شد: صنعت خودرو برای توسعه خود نمی‌تواند فقط نگاه به داخل داشته باشد.

    در گروه تصفیه نفت دیروز، معامله 9/ 27‌درصد سهام پالایشگاه بندرعباس که از سوی سازمان تامین اجتماعی عرضه و از سوی یک بانک غیر بورسی خریداری شده بود، قطعی شد. در جریان معاملات 10 اردیبهشت، 9/ 27 درصد سهام پالایشگاه بندرعباس توسط سازمان تامین اجتماعی عرضه شد و از سوی بانک رفاه بابت مطالبات خریداری شد.

    دیروز معامله این بلوک مدیریتی قطعی شد تا بانک رفاه به‌طور مستقیم یا غیر‌مستقیم وارد ترکیب هیات‌مدیره «شبندر» شود. هر چند برخی زمزمه‌ها حکایت از آن دارد که بانک رفاه بلوک فوق را واگذار خواهد کرد. در گروه خرده‌فروشی، فروشگاه‌های رفاه شاهد اعلام برگزاری مجمع انتخاب هیات مدیره بود. در گروه سیمانی بازار شرکت‌های کوچک و متوسط دیروز شاهد درج نام شرکت سیمان سفید ارومیه بود. در گروه غذایی دیروز شرکت فرآورده های غذایی و قند چهارمحال در گزارش 12 ماهه منتهی به 30 اسفند 95 (حسابرسی نشده) مبلغ 340 ریال سود به ازای هر سهم اعلام کرد. این رقم حکایت از پوشش 176درصدی داشت. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته 231ریال زیان به ازای هر سهم محقق شده بود. سهام مدیریتی قند چهارمحال سال گذشته از بنیاد به بخش خصوصی واگذار شد. در این گروه نماد شیرین خراسان پس از برگزاری مجمع و تعدیل منفی در بازگشایی با رشد قیمت همراه شد. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن ارزش معاملات ( با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 389میلیارد تومان و در فرابورس به 116میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها