عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه:

بورس کالا فرآیند معاملات را تسهیل کرده است

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه عملکرد بورس کالا در فروش محصولات پتروشیمی را موثر دانست و گفت: بورس کالا واحدی بین شرکت کننده و مصرف کننده است که توانسته فرآیند معاملات را تسهیل سازد.

بورس کالا فرآیند معاملات را تسهیل کرده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی طحانی کارشناس بورس  با اشاره به عملکرد بورس کالا در فروش محصولات پتروشیمی اظهار داشت: درحال حاضر بورس کالا یک واحد بازرگانی بین شرکت‌ها و مصرف کننده است که علاوه بر تسهیل فرآیند معاملات کمک بسیاری به شفاف سازی کرده است.

    به گفته جواد بدری، معاون مدیر عامل و رییس مجتمع پتروشیمی فن آوران؛ با توجه به اینکه تولیدکنندگان در کشور کاملا مشخص هستند و رانتی در این مورد وجود ندارد، گفت: می‌توان قراردادهای بلندمدت را بین شرکت‌های پتروشیمی و صنایع پایین دست ثبت کرد.

    وی ادامه داد: اگر آمار تولید و میزان مصرف توسط دست اندرکاران این حوزه دیده شود، می‌توان به راحتی قراردادهای بلندمدت را در این حوزه به ثبت رساند و بورس کالا نیز می‌تواند بعنوان بازاری شفاف بر آن‌ها نظارت کند، از سوی دیگر نیز می‌توان بر فروش صنایع پایین دست هم نظارت کرد تا خام فروشی صورت نگیرد.

    این مقام مسئول اظهار داشت: به همین دلیل انعقاد قراردادهای بلندمدت روش بسیار خوبی برای شرکت‌های پتروشیمی و تولیدکنندگان پایین دست است و هر دو از آن سود می‌برند.

    وی همچنین با اشاره به معاملات برخی از فرآورده‌های نفتی در رینگ صادراتی در بورس کالای ایران گفت: انجام معاملات در رینگ صادراتی بورس کالای ایران سبب شفافیت قیمتی می‌شود و عرضه محصولات در رینگ صادراتی به نفع خود شرکت‌ها است، اما هنوز به دلیل مشکلاتی جایگاه خود را بدست نیاورده است.

    برچسب ها