عصر خودرو

رونق بازار با افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی‌ها

عصر بازار- ۵ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی کشور اضافه شده است. این افزایش ظرفیت به‌طور حتم اثرات مثبتی بر فعالیت شرکت‌های پتروشیمی خواهد داشت.

رونق بازار با افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرآنلاین ، مهدی شریفی نیک نفس، عضو هییت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت:پتروشیمی از مهم‌ترین بخش‌های تولیدی کشور است که ظرفیت بالایی در اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی کشور دارد. در سال گذشته صادرات محصولات پتروشیمی از نظر ارزشی به 10 میلیارد دلار رسیده است و فعالان این عرصه تصمیم دارند برای پررنگ شدن نقش ایران در بازارهای جهانی ظرفیت تولید را افزایش دهند. از سوی دیگر شرکت‌های فعال در پتروشیمی از بازیگران اصلی بورس هستند و شرایط آن‌ها نقشی تعیین‌کننده در بورس کالا ایفا می‌کند.تازه‌ترین خبرها از نگاه جدیدی می‌گوید که بر اساس آن، صنعت پتروشیمی برای تأمین مالی بیش از گذشته به بازار سرمایه تکیه می‌کند. علاوه بر این، این انتظار وجود دارد که با مدیریت سهام عدالت شرکت‌های پتروشیمی توسط وزارت نفت و با حمایت دولت، بازار رونق بیشتری بگیرد. مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی به چند سؤال دراین‌باره پاسخ می‌دهد.

    وضعیت شرکت‌های پتروشیمی را در بورس چطور ارزیابی می‌کنید؟

    وضعیت شرکت‌های پتروشیمی در حال حاضر در بازار خوب است. مشکل خاصی در فرایند فعالیت این شرکت‌ها در بورس وجود ندارد. این فصل، فصل بستن حساب‌هاست و به‌تدریج سودها را شناسایی می‌کنند. به دنبال این اقدام و به‌طور طبیعی قیمت‌ها تحت تأثیر سودهای اعلام‌شده قرار می‌گیرد و نوسان پیدا می‌کند.

    در سال 95، حدود 20 میلیارد تن صادرات  به ارزش  10 میلیارد دلار رخ‌داده است. چقدر به ظرفیت تولید اضافه شده و فکر می‌کنید این مسئله بر وضعیت شرکت‌های پتروشیمی در بازار سرمایه چه اثری خواهد داشت؟

    5 میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی کشور اضافه شده است. این افزایش ظرفیت به‌طور حتم اثرات مثبتی بر فعالیت شرکت‌های پتروشیمی خواهد داشت. این آثار مثبت را می‌توانیم در میزان تولید و فروش محصولات پتروشیمی در بازار و بورس ببینیم. به‌طور حتم این شرکت‌ها در آینده نزدیک نقش مهمی در رونق بازار خواهند داشت.

    مدیریت سهام عدالت شرکت‌های پتروشیمی به وزارت نفت واگذار شده است. از جنبه حمایت از این شرکت‌ها چقدر این تصمیم را تصمیم خوبی ارزیابی می‌کنید؟ فکر می‌کنید وزارت نفت از چه جنبه‌ای می‌تواند از این شرکت‌ها حمایت کند؟

    باید دید وزارت نفت چطور از این شرکت‌ها حمایت می‌کند و برای حمایت از آن‌ها چه رویه‌ای را در پیش می‌گیرد. وظیفه شرکت ملی نفت این است که خوراک پتروشیمی‌ها را تأمین کند. مسئله تعیین‌کننده در این بین این است که دولت خوراک پتروشیمی‌ها  را به‌موقع به آن‌ها برساند. بیشتر شرکت‌های پتروشیمی متعلق به بخش خصوصی است که با نظارت وزارت نفت فعالیت می‌کند و تعامل سازنده این دو بخش به‌طور حتم بر بهبود روند کار اثرگذار است.

    واگذاری مدیریت سهام عدالت شرکت‌های پتروشیمی به وزارت نفت چه آثار مثبتی به دنبال دارد؟ 

    به نظر من این اقدام باعث یکپارچگی در کار می‌شود و لزوماً نمی‌توان آن را نادرست ارزیابی کرد. از جهت یکپارچگی واگذاری مدیریت سهام عدالت این شرکت‌ها به وزارت نفت بد نیست اما به‌هرحال اگر سهامداران اصلی مدیریت را به دست بگیرند تا شائبه دولتی بودن این شرکت‌ها ایجاد نشود، بهتر است.

    برچسب ها