عصر خودرو

استقبال فعالان بازار سرمایه از دومین کنفرانس تامین مالی بین المللی از طریق بورس لندن

عصر بازار- بورس تهران تلاش گسترده ای را برای حضور ناشران و انتشار انواع اوراق بهادار در بازارهای مالی بین المللی آغاز کرده است.

استقبال فعالان بازار سرمایه از دومین کنفرانس تامین مالی بین المللی از طریق بورس لندن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس تهران، روح الله حسینی مقدم دبیر دومین کنفرانس تامین مالی بین المللی ضمن بیان عملکردی از اولین کنفرانس تامین مالی بین المللی گفت: در ایام ابتدایی سال جدید با تلاش های شرکت وایزنر کپیتال و کارگزاری سهم آشنا اولین نشست های تخصصی در زمینه تامین مالی بین المللی برگزار شد. پس از آن تلاش هایی از جانب برخی شرکت ها برای حضور در بورس لندن شاهد بوده ایم. برهمین اساس قدم هایی برای برگزاری نشست های تخصصی تر در این زمینه برداشته شد.

    معاون ناشران و اعضاء بورس تهران با اشاره به اینکه این روزها در کشورهای دیگر ایران را آخرین بهشت اقتصادی برای سرمایه گذاری در روی زمین معرفی می کنند، افزود: در بسیاری از سمینارها و کنفرانس های بین المللی درخصوص ایران صحبت می شود که این امر نشان دهنده وجود تمایل و اشتیاق برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران است.

    وی ادامه داد: بازار سرمایه شفاف ترین بازار در اقتصاد ما است، شرکت هایی که در این بازار حضور دارند فعالیت های جدی را در سطح بین المللی آغاز کرده اند. از طرفی همه ما می دانیم که شرکت ها و بنگاه های اقتصادی حاضر در بورس تهران منابع مالی ارزان قیمت بازارهای مختلف را جستجو می کنند. همچنین لزوم بهره گیری از شرایط موجود برای حضور شرکت های حاضر در بورس تهران در سایر بورس های بین المللی احساس می شود .

    معاون ناشران و اعضاء بورس تهران با بیان اینکه مسیر بین المللی شدن شرکت های بورسی و غیر بورسی کار بسیار سخت و پیچیده ای است افزود: باید از توان تخصصی و کارشناسی شرکت های بین المللی در این حوزه استفاده کنیم. ما در این کنفرانس از شرکت استفنسون هاروود برای حضور و پرزنت دعوت کردیم.  استفنسون هاروود یک شرکت حقوقی است که خدمات و فعالیت هایی را در زمینه مالی به ویژه در زمینه عرضه سهام شرکت ها ارائه می کند.

    وی با اشاره به حضور شرکت KPMG که نام شناخته شده ای است در این کنفرانس خاطر نشان کرد: این شرکت نکاتی مناسبی را در بحث گزارشگری مالی شرکت ها ارائه می دهند

    حسینی مقدم در پایان از حضور 7 هلدینگ بزرگ و نیز 25 شرکت بورسی و غیر بورسی در این کنفرانس خبر داد.

    زمان معرفی ایران به بازارهای بین المللی فرا رسیده است

    دکتر سجادی نژاد مدیرعامل رستم کپیتال به بیان گزینه های موجود برای حضور شرکت های ایرانیِ در بورس های بین المللی پرداخت و گفت: زمان آن فرا رسیده که ایران را به بازارهای بین المللی معرفی کنیم. ایران باید جای خود را در بازار بین المللی از نظر یک قدرت اقتصادی کسب کند.

    وی با اشاره به اینکه این امر تمرین جدیدی برای شرکت های ایرانی است اظهار داشت: اگر قصد جلب سرمایه در بازارهای بین المللی را داشته باشیم، شفافیت از همه چیز مهم تر است. وی در پاسخ به این پرسش که چرا می خواهیم به بازارهای بین المللی دسترسی پیدا کنیم؟ گفت: این امر یا به دلیل تامین مالی است یا به منظور کسب شهرت و اعتبار.

    دکتر سجادی نژاد در ادامه راه های حضور شرکت  های ایرانی در بورس های بین المللی را مطرح کرد و افزود: ورود به بورس های بین المللی شانگهای و هنگ کنگ برای شرکت های خارجی سخت است و جذب سرمایه در آن ها مشکل است . بورس سنگاپور بیشتر بازار بدهی است . بورس قبرس بازار کوچکی است که بیشتر با شرکت های روسی کار می کند. بورس فرانکفورت نسبتا کوچک است ولی در عرضه اوراق بدهی خیلی خوب عمل می کند . بورس لندن پنجره ای به همه دنیا به شمار می رود و در 2014 تا 2016 دومین بورس دنیا از نظر سرمایه گذاری بوده است.

    وی در پایان سخنان خود گفت: ما برای شروع کار نیازمند ایجاد چارچوب مناسب در این زمینه هستیم.

    در ادامه این کنفرانس نمایندگانی از موسسه KPMG فرآیند دسترسی به بازارهای بین المللی سرمایه و الزامات IFRS برای شرکت ها را تشریح کردند.

    تجلیل از برخی انتشار دهندگان اوراق و صندوق قابل معامله سال 95

    بورس تهران از برخی انتشار دهندگان اوراق و صندوق قابل معامله سال 95 طی مراسمی در این کنفرانس تجلیل و تقدیر نمود. بر همین اساس آقایان احمد زاد، دکتر جاویدی، فهیم هاشمی، دکتر عنایت و حسینی مقدم به نمایندگی از شرکت های سیمان کرمان، شرکت سرمایه گذاری کشتیرانی، عضو سابق هیات مدیره بورس تهران، کارگزاری بانک سپه و بورس تهران لوح های تقدیر را به نمایندگان شرکت های زیر اعطا کردند.

    شرکت تامین سرمایه امید – آقای دکتر توکلی نیا برای انتشار اوراق مرابحه سایپا

    شرکت تامین لوتوس پارسیان – دکتر شهرآبادی برای انتشار صکوک مرابحه سایپا

    شرکت تامین سرمایه آرمان – آقای باقری برای انتشار اوراق مشارکت شهرداری اصفهان

    تامین سرمایه بانک مسکن – دکتر فاضلیان برای صندوق زمین و ساختمان مسکن نارون

    تامین سرمایه سپهر آقای نوروزی – اوراق با درآمد ثابت پایدار سپهر

    تامین سرمایه امین- خانم عینعلی – انتشار اوراق با درآمد ثابت امین یکم فردا

    در ادامه این کنفرانس ارائه ای از موسسه استفنسون هاروود انجام شد که شرایط پس از پذیرش و عرضه اوراق در بورس های خارجی و استفاده از فرصت های تامین مالیِ بین المللی را تبیین کردند.

    در پایان این کنفرانس پانلی برگزار شد که طی آن چالش های پیش روی شرکت های ایرانی در این مسیر بررسی و به سوالات پاسخ داده شد.

    برچسب ها