عصر خودرو

مدیرعامل سبدگردان آسمان بیان کرد:

آینده روشن در انتظار صندوق‌های کالایی

عصر بازار- وجود ابزارهای معاملاتی نظیر قراردادهای آتی، آپشن­ و گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران، معاملات در قالب صندوق های کالایی رونق بیشتری را تجربه خواهد کرد، همچنین تجربه انجام معاملات موفق آتی و آپشن در این بازار مالی، گواه استقبال افراد از ابزارهای نوین معاملاتی بوده و تصور آینده روشن برای این صندوق­ها دور از انتظار نیست.

آینده روشن در انتظار صندوق‌های کالایی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، مدیرعامل سبدگردان آسمان به عنوان مدیر برترین صندوق سرمایه‌گذاری مختلط کشور در سال 95، معتقد است که راه‌اندازی صندوق­های سرمایه‌گذاری طلا می­تواند تأثیرات مثبتی در بازار طلا داشته باشد.

    محمد صدرایی، با بیان اینکه صندوق­های سرمایه گذاری طلا یکی از ابزارهای تنوع‌بخشی است، گفت: در ایران با توجه به شناخته بودن سرمایه‌گذاری برای طلا به دلیل مصون بودن از تورم و افزایش قیمت­ها، افراد تمایل و گرایش بیشتری به سمت این بازار دارند؛ به همین دلیل امکان افزایش حجم این صندوق­ها حداقل در کوتاه‌مدت وجود خواهد داشت.

    مدیرعامل سبدگردان آسمان ادامه داد: راه‌اندازی این صندوق ­ها می­تواند تأثیرات مثبتی در بازار طلا داشته باشد؛ چراکه به دلیل وجود ابزارهای معاملاتی نظیر قراردادهای آتی، آپشن­ ها و گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران، معاملات در قالب این بازارها رونق بیشتری را تجربه می کند به ویژه آن که شفاف‌سازی معاملات و قیمت­ها را نیز در بردارد، از طرفی نیز تجربه انجام معاملات موفق آتی و آپشن در بورس کالا، گواه استقبال افراد از ابزارهای نوین معاملاتی بوده و تصور آینده روشن برای این صندوق­ها دور از انتظار نیست.

    وی توضیح داد: صندوق­های سرمایه ­گذاری کالایی نوعی ابزار مالی قابل معامله در بورس کالا است که به جای سپرده و اوراق مشارکت، عملکرد یک دارایی پایه را دنبال می­کند؛ این کالا می­تواند انواع فلزات گرانبها، محصولات کشاورزی و... باشد.

    به گفته وی، در حال حاضر صندوق سرمایه‌گذاری طلا در بین بسیاری از کشور­ها رواج یافته و اولین بار ایده این صندوق توسط شرکتی در هند در سال 2002 مطرح شد، اما اولین صندوق سرمایه­گذاری طلا با نام جی بی اس (Gold Bullion Securities) در سال 2003 در بورس استرالیا تأسیس شد و صندوق طلای اسپایدر به عنوان دومین صندوق بزرگ از لحاظ اندازه بازار در این زمینه از سال 2010 در حال فعالیت است.

    صدرایی، با اشاره به اینکه با وجود تمهیدات به عمل آمده برای سودآوری صندوق‌های کالایی، سرمایه­ گذاری در صندوق‌های  بدون ریسک نیست، تشریح کرد: سرمایه­ گذاری در صندوق کالایی طلا مزایای فراوانی در مقایسه با سرمایه ­گذاری های انفرادی دارد؛ باوجود این صندوق‌ها، هزینه به کارگیری نیروهای متخصص، گردآوری و تحلیل اطلاعات و گزینش سبد بهینه بین تمامی افراد مربوطه تقسیم شده و سرانه هزینه هر یک از آن ها کاهش می ­یابد. همچنین، صندوق از جانب سرمایه ­گذاران مسئول انجام کلیه امور حقوقی مربوط به صندوق اعم از دریافت سود و کوپن در اوراق بهادار است.

    مدیرعامل سبدگردان آسمان به عنوان مدیر برترین صندوق سرمایه‌گذاری مختلط کشور در سال 95، در پایان بیان کرد: مدیریت فعال و حرفه­ای، مدیریت ریسک، امنیت بالا، وجود بازارگردانی و نقدشوندگی، امکان سرمایه­ گذاری با مبالغ کم، ورود و خروج سریع و آسان سرمایه، هزینه و کارمزد معاملاتی کم، قابلیت وثیقه جهت اخذ وام، شفافیت بالا، روشنگری و اعتماد، بازدهی به نسبت بالا، جلوگیری از پول­شویی و برخورداری از معافیت مالیاتی، از جمله مزیت‌های سرمایه‌گذاری در صندوق‌هاست.

    براساس این گزارش، به تازگی امیدنامه و اساسنامه اولین صندوق سرمایه‌گذاری کالایی با دارایی پایه سکه طلا در کشور به تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار رسید که هدف از تشکیل این صندوق، جمع­آوری وجوه از سرمایه گذاران و تشکیل سبدی از اوراق بهادار مبتنی بر کالای سکه طلا شامل گواهی سپرده کالایی، قراردادهای آتی کالا و قراردادهای اختیار معامله مبتنی بر کالا و مدیریت این سبد است که در بورس کالای ایران اجرایی خواهد شد.حد نصاب ترکیب دارایی‌های اولین صندوق طلا کشور، طبق امیدنامه مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار شامل حداقل 70 درصد ارزش کل دارایی­های صندوق در گواهی سپرده کالایی سکه طلا، حداکثر 20 درصد اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا، حداکثر 50 درصد ارزش کل دارایی‌های صندوق در زمان اتخاذ موقعیت در تعهد خالص موقعیت‌های بدون پوشش در قراردادهای مشتقه مبتنی بر سکه طلا و حداکثر 5 درصد ارزش کل دارایی ­های صندوق در موقعیت خرید قرارداد اختیار معامله سکه طلا است.

     

    حد نصاب ترکیب دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری

    ردیف

    موضوع سرمایه‌گذاری

    توضیحات

    1

    گواهی سپرده کالایی سکه طلا

    70 درصد ارزش کل دارایی­های صندوق

    2

    اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا

    20 درصد اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا

    2-1

    تعهد خالص موقعیت‌های بدون پوشش در قراردادهای مشتقه مبتنی بر سکه طلا

    حداکثر 50 درصد ارزش کل دارایی‌های صندوق در زمان اتخاذ موقعیت

    2-2

    اخذ موقعیت خرید قرارداد اختیار معامله سکه طلا

    حداکثر 5 درصد ارزش کل دارایی­های صندوق

     

     

    برچسب ها