عصر خودرو

سیف:

بازارهای اقتصادی در دولت یازدهم به آرامش رسید

آغاز شیوه جدید نظارتی در هفته آینده

عصر بازار- رییس کل بانک مرکزی دستاورد اصلی دولت یازدهم را بازگشت آرامش به بازارهای اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: در هفته آینده نظام جدید نظارتی بر بانک ها مبتنی بر ریسک هر بانک رونمایی و اجرا می شود.

بازارهای اقتصادی در دولت یازدهم به آرامش رسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «ولی اله سیف» روز سه شنبه در نشست خبری با تشرح اقدام ها و دستاوردهای بانک مرکزی در دولت یازدهم اظهار داشت: در چهار سال گذشته اقدام ها و موفقیت های بسیاری رخ داد که می توان به آرامش بازارها بویژه بازار ارز، رشد اقتصادی و کاهش تورم اشاره کرد.
    وی افزود: اگر تمرکز اصلی بانک مرکزی این باشد که در سایه اجرای سیاست های خود اقتصاد را پیش بینی پذیر کند و سرمایه گذاران بتوانند برای آینده تحلیل داشته باشند و ارزیابی مناسی از ریسک ها داشته باشند، به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد.
    سیف افزود: اگر افق بلند مدت باثبات در ذهن سرمایه گذار بوجود آید، سرمایه گذاری ها بلند مدت می شود اما هرچه کوتاه تر باشد معاملات دلالی و سفته بازی رونق می یابد و تولید و اشتغال فدا می شود، کما اینکه در دولت گذشته چنین اتفاقی رخ داد.
    رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در دولت قبل نوسان های شدید در بازارها و کالاها و افزایش لحظه به لحظه نرخ دلار را به یاد داریم.
    وی افزود: همت اصلی بانک مرکزی بر ایجاد ثبات در اقتصاد متمرکز شد و اکنون یک بازار با ثبات داریم و با وجود شوک شدید قیمتی در بازار نفت که بسیاری کشورها را با مشکل مواجه کرد، ایران با وجود تحریم ها شوک ها را رد کرد و کمترین نوسان را شاهد بودیم.
    رییس کل بانک مرکزی افزود: در ان دوران ارزش روبل در مقابل دلار نصف شد.
    سیف ایجاد هماهنگی و هم افزایی در اقتصاد کلان را هدف اصلی بانک مرکزی در دولت یازدهم اعلام کرد و گفت: در دولت قبل استفاده از ابزار پولی برای هر مشکل در دستور کار بود، اما بانک مرکزی برنامه ریزی بلند مدت را در دستور کار قرار داد تا اینکه رشد اقتصادی منفی 6.7 درصد بر پایه سال 1383 بود، در آذر امسال به رشد 11.65 درصد مثبت درسید.
    وی در پاسخ به کسانی که مدعی هستند این رشد اقتصادی در سایه نفت به دست آمده است، گفت: کسی فکر نمی کرد پس از برجام این رشد جهشی در تولید و صادرات نفت رخ دهد.
    سیف افزود: در سه فصل سال 1395 رشد رو به افزایش بخش غیر نفتی را هم شاهدیم که در نهایت به رشد 4.6 درصد در پایان آذرماه در بخش اقتصاد غیرنفتی رسیدیم و پیش بینی ما این است که این رویه رشد ادامه یابد.
    وی رشد بخش صنعت را قابل توجه دانست و گفت: بخشی از آن از ورود نظام بانکی در حمایت از بنگاه ها و تخصیص بهینه منابع محدود بانکی به بخش هایی که منجر به رشد اقتصادی بیشتر و تثبیت اشتغال بود، حاصل شد.
    رییس کل بانک مرکزی گفت: امروز 25 هزار بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط از این طرح متنفع شدند و به حرکت درآمدند و اشتغال آنها تثبیت شد و حتی اشتغال جدید ایجاد شد زیرا 17 هزار و 500 میلیارد تومان منابع جدید به این بنگاه ها تزریق شد.
    به گفته سیف ، پارسال نظام بانکی 548 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرد که نسبت به سال قبل از آن حدود 32 درصد رشد داشت که از این رقم 64 درصد آن سهم سرمایه درگردش واحدهای تولیدی بود و این رقم در بخش صنعت 84 درصد است.
    وی به موضوع تنگنای مالی در اقتصاد کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در فضای انتخاباتی جملاتی گفته می شود که منطقی نیست، مشکل نظام بانکی دو سال پیش بدتر بود و در این 2 سال بانک مرکزی توانست اوضاع را بهبود بخشد.
    سیف گفت: شفاف سازی در صورت های مالی بانک ها، بهبود سرمایه آنها و برنامه هایی از این دست از جمله برنامه های بانک مرکزی بود که می تواند به استانداردسازی نظام بانکی کمک کند.
    وی به نسبت کفایت سرمایه بانک ها اشاره کرد که در سند بال 2 حداقل آن 12 دردصد است و گفت: شفافیت و افشای مالی از دیگر موضوعاتی است که باید در این زمینه کار کرد و این مسیر می تواند شرایط نظام بانکی را ظرف 2 سال آینده متحول می کند.
    رییس کل بانک مرکزی یادآور شد: مشکل اساسی نظام بانکی، دارایی های منجمد است که بخشی از آنها املاک، سهام، شرکت ها و بنگاه داری است که باید به دارایی نقد تبدیل شود تا تسهیلات دهی بانک ها را تقویت کند.
    وی انباشت تکالیف تکلیفی از گذشته را مشکل اساسی عنوان کرد و گفت: تحمیل این تکالیف در طول چهار دهه گذشته به نظام بانکی وارد شده و آنها را از مسیر خود دور کرده است.

    برچسب ها