عصر خودرو

طی یادداشتی بررسی شد؛

نگاهی به اقتصاد چین؛ بررسی داده های اقتصادی آوریل

عصر بازار- چین به عنوان بزرگترین اقتصاد آسیا و دومین اقتصاد جهان، مهم ترین بازیگر بازار فلزات اساسی و محصولات پتروشیمی است. از این رو تحولات اقتصاد چین علامت مهمی برای پیش بینی مسیر بازارها محسوب می شود. با توجه به سهم ۲۲ درصدی صنایع فلزی و پتروپالابشی به طور متوسط از ارزش بازار نقدی بورس ایران، این تحولات اثر قابل توجهی بر بورس ما دارد.

نگاهی به اقتصاد چین؛ بررسی داده های اقتصادی آوریل
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، داده های اقتصادی چین در بخش تولید تا پایان ماه آوریل، هفته گذشته منتشر شد که نشان می دهد شاخص خرید مدیران با رسیدن به 50.3 واحد و ناامید کردن پیش بینی 51 واحدی، در پایین ترین سطح هفت ماهه قرار گرفته است. شاخص PMI در ماه مارس 51.2 واحد را ثبت کرده بود.

    داده های اقتصادی نشان می دهد که تقاضای عمومی چین نیز در آوریل با توجه به کاهش اعتبارات بانکی و به دنبال کاهش شاخص خرید مدیران کاهش یافته است.

    کاهش سطح فعالیت های اقتصادی به دو دلیل اصلی مهم ترین دلیل افت این شاخص است:

    1-      کاهش رشد بخش مسکن که به دنبال سیاست های اقتصادی دولت برای کنترل تورم این بخش تا حدی قابل تصور بود.

    2-      عدم افزایش سرمایه گذاری در زیرساخت ها در فصل دوم 2017 که موجب شد اثر سیاست های کنترلی دولت در بخش مسکن توسط سایر بخش های سرمایه گذاری متوازن نشود.

    کاهش رشد بخش مسکن که هیجان زیادی را به بازار فلزات اساسی و مواد معدنی وارد کرده بود، در کنار سقوط قیمت سنگ آهن و زغال سنگ در اثر به هم خوردن توازن عرضه در بازار و افزایش موجودی انبارها موجب فشار مضاعف بر تولید کنندگان شد و در پی افزایش نگرانی ها از کاهش تقاضا و روبرو شدن با مازاد عرضه از رشد بخش تولید کاست. با این حال علیرغم تخمین مازاد عرضه در بازار سنگ آهن که موجب کاهش قیمت محصولات فولادی شد، با برنامه ریزی موجودی شاخص موجودی مواد خام بر روی 48.3 واحد ثابت ماند.

    اثر اهرمی سیاست های کنترلی در سا ماهه دوم ظاهر می شود

    سیاست های پولی دولت در سه سال اخیر و فشار بر بازار پول موجب تقویت اثر اهرمی بر بازار مسکن شد و با تشدید قوانین خرید در بسیاری از شهرها منجر به توقف این بازار شد و کاهش رشد آن را زودتر از پیش بینی ها تسریع کرد.

    شاخص اعتبارات در آوریل در مقایسه با رشد 10 درصدی ابتدای 2017 به 7.5 درصد کاهش یافت و شاخص رشد پول نیز با کاهش نزدیک به 9 درصد نسبت به ماه مارس به کمتر از 15 درصد رسید. شاخص خرید مسکن نیز از ابتدای 2017 در یک روند نزولی قرار دارد و از رشد 27.5 درصدی به کمتر از 13 درصد رسیده است که با توجه به رویه دولت و اثر اهرمی سیاست های کنترلی انتظار می رود در ادامه فصل دوم همچنان با کاهش روبرو شود.


    بررسی داده های منتشر شده نشان می دهد که آهنگ رشد تولید و خرید در اقتصاد چین کاهش یافته است. شاخص استخدام نیز در آوریل با کاهش 0.8 واحدی از 50 واحد ماه مارس، به 49.2 واحد تنزل کرد. شاخص بخش خدمات نیز در حالی که در ماه مارس با رسیدن به 55.1 واحد بالاترین رکورد خود را از سال 2014 ثبت کرده بود تا سطح 54 واحد کاهش یافت.

    کاهش شاخص های فلزات پس از خیزش ابتدای سال

    در بخش فلزات اساسی، رشد شاخص فلزات به حدود 3.5 واحد منفی رسیده است. همچنین شاخص تولید فولاد خام در ادامه روند نزولی خود از زمان انتخابات امریکا رشد منفی 5.5 درصد نسبت به شش ماهه را نشان می دهد. در این میان تنها مس توانسته سطح قبلی خود را حفظ کند. در حالی که سنگ آهن یک سقوط کم سابقه را در سه سال اخیر تجربه کرده است.


                                تحقق رشد 6.5 درصدی همچنان امکان پذیر است

    برآوردهای اقتصادی بر اساس داده های اقتصادی آوریل نشان می دهد سرمایه گذاری برنامه ریزی شده که در پایان سال 2016 با یک ریزش جدی منفی شده بود توانسته در ماه آوریل عملکرد بهتری را ثبت کند. بخش صادرات بر خلاف سایر بخش ها در سه ماهه اول روند صعودی اش را حفظ کرده و برای ادامه سه ماهه دوم سال می توان انتظار داشت که به این روند ادامه دهد. نگاهی به نمودارهای تغییرات قیمت فلزات نشان می دهد که همچنان نسبت به سال 2014 قیمت ها در آستانه پایین تری قرار دارد و بر همین اساس اگر هم شرایط بازار برای بازگشت به سطوح قیمتی 2014 آماده نباشد، بعید است که با کاهش محسوسی لا اقل در سه ماهه دوم روبرو شویم.

    با توجه به اینکه در فصل گذشته چین توانسته رشد 6.9 درصدی را محقق کند، کاهش آهنگ رشد نمی تواند به این معنا باشد که رشد 6.5 درصدی برای سال 2017 دور از دسترس نیست. اکثر اقتصاددانان با توجه به نوسانات فصلی اقتصاد چین، رسیدن به شاخص های تولید و مصرف پایین تر از پیک فصل اول را یک روند سنتی می دانند، ضمن آنکه دولت اگرچه در بخش مسکن، با کنترل بانک ها و کاهش اعطای تسهیلات از رشد این بخش بدلایل تورمی کاسته است، ولی همچنان سیاست های حمایتی اش در سایر بخش ها مانند کنترل عرضه در بخش فولاد و سایر فلزات اساسی ادامه دارد. بر همین اساس پیش بینی می شود در ادامه فصل دوم 2017 چین از اوج خود فاصله داشته باشد و شاید در دو ماه بعدی شاخص خرید مدیران (PMI) به کمتر از 50 واحد هم برسد، ولی کماکان رشد 6.5 درصدی ممکن است و اقتصاد چین در مسیر درستی پیش می رود.

    نویسنده: علی مرتضوی، تحلیلگر شرکت بین المللی الپری
    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو