عصر خودرو

اقدام ۲۱ شرکت برای اجرای برنامه افزایش سرمایه

عصر بازار: از ۲۱ مجموعه موجود در جدول بالا پنج شرکت از دو محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و نیز سود انباشته استفاده کردند، ۱۲ شرکت فقط از مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، دو شرکت از سود انباشته و در نهایت دو مجموعه نیز از سود انباشته و اندوخته طرح توسعه استفاده کردند.

اقدام ۲۱ شرکت برای اجرای برنامه افزایش سرمایه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، اجرای برنامه افزایش سرمایه یکی از راه های تامین منابع مالی مورد نیاز شرکت برای انجام برنامه های آتی آن است و مدیران شرکت های بورسی با استفاده از منابع موجود در مجموعه یا به کمک سهامداران سرمایه شرکت را افزایش می دهند تا نقدینگی کافی برای توسعه فعالیت ها و دستیابی به اهداف کلان تدوین شده در بودجه را تأمین کنند. علاوه بر این، برنامه افزایش سرمایه در اغلب موارد با استقبال فعالان بازار سرمایه مواجه بوده است.

    بر اساس این گزارش، شرکت‌های فعال در بازار سرمایه همواره به منظور اجرای طرح توسعه‌ای، اصلاح ساختار مالی شرکت و تامین سرمایه در گردش اقدام به انجام برنامه افزایش سرمایه می‌کنند و معمولاً از سود انباشته و مطالبات حال شده سهام‌داران و آورده نقدی استفاده می‌کنند که البته در این برخی از شرکت‌ها همچون بیمه‌ها، بانک‌ها و قندی‌ها بر اساس الزام قانونی سازمان بورس و اوراق بهادار یا بانک مرکزی در صدد اجرای برنامه مذکور بر می‌آیند و در این مورد اغلب از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها سرمایه خود را افزایش می‌دهند.

    بر اساس اطلاعات موجود، از ابتدای مرداد ماه سال جاری تا چهارشنبه هفته گذشته 21 شرکت اقدام به دریافت مجوز افزایش سرمایه از سازمان بورس و اوراق بهادار نمودند و مدارک و مستندات لازم در این خصوص را به سازمان مذکور ارائه کردند. در این مدت مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه 9 شرکت همچون «قاسم»، «زنجان»،«وبوعلی»، «کی بی سی»، «دیران»، «ثمسکن»، «بپاس»، «اعتلا»، «پدرخش» برگزار شده است.

    این مجموعه ها عمدتاً از منابعی همچون سود انباشته، مطالبات حال شده سها‌م‌داران و آورده نقدی و در برخی موارد از اندوخته طرح توسعه برای افزایش سرمایه خود استفاده نموده‌اند.

    اصطلاح ساختار مالی و جبران مخارج انجام شده، تامین سرمایه در گردش برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای یا احداث کارخانه و نیز مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر از جمله اهداف شرکت‌ها برای اجرای این برنامه بوده است.

     

    همانطور که از جدول بالا مشخص است، میزان ارزش افزایش سرمایه‌ها 21 مجموعه مبلغی بیش از 56 هزار و 405 میلیارد ریال را به خود اختصاص می‌دهد و به هر حال این شرکت‌ها ترجیح داده‌اند تا با اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل سود انباشته و مطالبات حال شده سهام‌داران و آورده نقدی از خروج نقدینگی از شرکت جلوگیری کنند و از سوی دیگر هزینه بالای پرداخت بهره بانکی را متقبل نشوند.

    بر این اساس، از 21 مجموعه موجود در جدول بالا پنج شرکت از دو محل مطالبات حال شده سهام‌داران و آورده نقدی و نیز سود انباشته استفاده کردند، 12 شرکت فقط از مطالبات حال شده سهام‌داران و آورده نقدی، دو شرکت از سود انباشته و در نهایت دو مجموعه نیز از سود انباشته و اندوخته طرح توسعه استفاده کردند. همچنین سهام دو شرکت سرمایه‌گذاری ساختمانی بین‌المللی نام‌آوران مهندسی و پتروشیمی زنجان در بازار پایه توافقی معامله می‌شود.

    علاوه براین، همانطور که عنوان شد اهداف مدیران شرکت برای اجرای برنامه مذکور عمدتاً تامین مالی اجرای طرح توسعه‌ای و احداث کارخانه جدید بوده که این امر بیانگر این است که نقدینگی در راستای توسعه فعالیت‌ها و افزایش تولید و در نهایت رشد سودآوری شرکت بکار برده می‌شود و می‌تواند این موضوع موجب جذاب شدن مشارکت در برنامه افزایش سرمایه برای سهام‌داران شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها