عصر خودرو

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان خبر داد؛

ایران به فناوری تولید انبوه ورق های API محیط های ترش نفت و گاز دست یافت

عصر بازار-مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان از دستیابی ایران به فناوری تولید انبوه ورق های API محیط های ترش خبر داد و گفت: اگر از تولید داخل در این بخش حمیات شود، می توانیم در سالهای آینده تولید داخلی این نوع ورق ها را جایگزین تمامی واردات آن کنیم.

ایران به فناوری تولید انبوه ورق های API محیط های ترش نفت و گاز دست یافت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، عبدالرضا محمودپور مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: فعالیت این شرکت با هدف تولید ورق های عریض فولادی مورد استفاده در ساخت لوله های انتقال نفت ، گاز و فرآورده های نفتی و همچنین ساخت مخازن ذخیره سازی نفت و فرآورده های نفتی از سال 87 آغاز شد و به تدریج در طی سالهای گذشته، فعالیت این شرکت توسعه یافته و به تولید واقعی خود رسیده است.

    وی افزود: در سال 1394 بیشترین میزان تولید حجمی شرکت فولاد اکسین خوزستان با حجم بیش از 800 هزار تن تولید به ثبت رسید و در سال گذشته نیز توانستیم در مجموع تولیدی 640 هزار تنی داشته باشیم.

    محمودپور با بیان اینکه کاربرد این ورق های عریض فولادی عمدتا در صنایع نفت و گاز و پروشیمی برای ساخت لوله های انتقال مواد نفتی، گاز و همینطور برای ساخت مخازن است، گفت: به دلیل کیفیت بالای ورق های فولادی تولید این شرکت، این ورق ها در ساخت بدنه های کشتی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

    وی ادامه داد: کارخانه فولاد اکسین خوزستان یک کارخانه منحصر به فرد در خاورمیانه از نظر ظرفیت تولید و کیفیت بسیار بالای تولید ورق های عریض فولادی است که تا به امروز ورق های فولادی ساخت لوله های مورد استفاده در پروژه های متعددی را در داخل کشور انجام داده است.

    مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان با بیان اینکه هدف اصلی ساخت این شرکت، تولید ورق هایی بوده که بتوانند برای ساخت لوله های API برای محیط های ترش و شیرین در پروژه های نفتی و گازی مورد استفاده قرار گیرند، گفت: 50 درصد از ظرفیت بخش تولید کارخانه را برای تولید این نوع از ورق ها که تولید آنها بسیار استراتژیک و راهبردی است قرار دادیم اما به مدار تولید آوردن تمامی این ظرفیت به دلیل عدم حمایت محقق نشد.

    محمودپور از دستیابی متخصصان ایرانی به تکنولوژی طراحی و تولید ورق های API محیط های ترش خبر داد و گفت: پیش از این در منطقه خاورمیانه چند شرکت انگشت شمار به تولید این نوع ورق ها ورود کرده بودند ، اما در ایران توان طراحی و تولید این نوع ورق ها برای محیط های ترش وجود نداشت تا اینکه با ورود متخصصان شرکت فولاد اکسین خوزستان و انجام اقدامات گسترده پژوهشی و فنی و مهندسی موفق به داخلی سازی این تکنولوژی شدیم و با امضای قراردادی برای تأمین 40 هزار تن ورق API محیط های ترش با شرکت مناطق نفت خیز جنوب، در سال گذشته موفق شدیم 5 هزار تن از این قرارداد را تولید کرده و تحویل دهیم.

    وی افزود: برای اولین بار در کشور به تولید انبوه ورق های API محیط های ترش رسیدیم و کیفیت بالای ورق های تولیدی نشان داد که در صورت حمایت شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت از تولید این نوع ورق ها در کشور، می توانیم بخش زیادی از نیاز داخلی را تأمین می کنیم.

    مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان با اشاره به اینکه در حال حاضر نیاز داخلی به ورق های API محیط های ترش به صورت واردات از دیگر کشورها تأمین می شود، گفت: در صورتی که از تولید داخلی در این بخش حمایت شود، در هر تن تولید این ورق ها نسبت به واردات آن، صرفه جویی 150 تا 200 دلاری خواهیم داشت.

    وی ادامه داد: در حال حاضر پروژه های مهمی در بخش نفت و گاز کشور در حال اجرا است که به طور مثال خط مهم انتقال نفت گوره به جاسک با طول 1100 کیلومتر یکی از این پروژه هاست که بستر مناسبی برای فعال شدن بخش تولید داخل ورق های فولادی مورد استفاده در لوله های انتقال است.

    محمودپور خاطرنشان کرد: میزان نیاز سالانه کشور به ورق های API محیط های ترش و شیرین بستگی به میزان پروژه های در دست اجرا دارد اما برای سال جاری با توجه به پروژه های متعددی که در صنعت نفت و صنعت گاز کشور در حال انجام است، به 700 هزار تن ورق API محیط های ترش و شیرین نیاز است که از این میزان پروژه، هیچ سهمی به ساخت داخل داده نشده است.

    وی ادامه داد: با توجه به اینکه حدود دو ماه از سال 96 گذشته، اگر همین امروز حمایت های دولتی از ساخت داخلی این نوع ورق ها آغاز شود، می توانیم با فعال کردن ظرفیت های تولید داخل، بیش از 50 درصد از این 700 هزار تن نیاز سال 96 کشور را به ورق های API محیط های ترش و شیرین یعنی بالغ بر حدود 400 هزار تن را در داخل کشور تولید کنیم.

    این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: در صورت حمایت و فعال شدن ظرفیت های نصب شده تولید در این بخش، علاوه بر صرفه جویی های قابل توجه در خروج ارز از کشور، اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم قابل توجهی در این صنعت شکل می گیرد و گردش مالی آن در اعتلای رونق اقتصادی کشور موثر خواهد بود.

    محمودپور از دیدار صبح امروز وزیر نفت با مدیران شرکت اکسین فولاد خوزستان خبر داد و گفت: آقای مهندس زنگنه وقت خوبی را در اختیار ما قرار داد و در این جلسه پس از آنکه توضیحات ما را در خصوص توانمندی های ساخت داخل شنید، به معاونت مهندسی و فناوری خود، آقای مهندس بیطرف دستور صریح داد که برای حمایت و فعال شدن ظرفیت های ساخت داخل در این بخش اقدام شود.

    وی افزود: امیدواریم با این دستور وزیر نفت، شاهد قرارگیری نام فولاد اکسین خوزستان در وندورلیست های کوتاه شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت باشیم، چرا که تا امروز فقط نام این شرکت در وندورلیست های بلند بود.

    مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: در صورتی که از ظرفیت های ایجاد شده در بخش تولید ورق های API محیط های ترش و شیرین حمایت شود و این ظرفیت ها فعال شوند، می توانیم در طی سالهای آینده به ظرفیت اسمی تولید ورق های فولادی کارخانه فولاد اکسین خوزستان که 1050 تن در سال است برسیم و پس از تأمین صد در صدی نیاز داخل در این بخش و توقف واردات ورق های API محیط های ترش و شیرین، به بازارهای صادراتی ورود کنیم.

    برچسب ها