عصر خودرو

یک مقام مسئول مطرح کرد:

رونق تولید با انعقاد قراردادهای بلند مدت در بورس کالا

عصر بازار- یک مقام مسئول گفت: با انعقاد قراردادهای بلندمدت در بورس کالای ایران علاوه بر رونق تولید، امکان تامین خوراک تولید کنندگان پتروشیمی با یک قرارداد تامین می شود.

رونق تولید با انعقاد قراردادهای بلند مدت در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، جواد بدری با بیان این مطلب گفت: علاوه بر شفافیت در تالار پتروشیمی بورس کالای ایران، طی مذاکراتی که انجام داده‌ایم مشخص شده که قیمتهای محصولات نیز بسیار منطقی و عادلانه بوده و با بازارهای جهانی همخوانی داشته است.

    این مقام مسئول با اشاره به عملکرد بورس کالای در فروش محصولات پتروشیمی افزود: عملکرد این بورس در فروش محصولات پتروشیمی در سالهای گذشته از لحاظ شفافیت و اعتبار، بسیار مناسب بوده و خوشبختانه توانسته جایگاه خوبی در میان عرضه کنندگان و خریداران پیدا کند.

    وی در ادامه با اشاره به انعقاد قرادادهای بلندمدت در بورس کالای ایران طی سال گذشته تاکید کرد: انعقاد این قراردادها در صنعت پتروشیمی ایران بسیار ارزشمند است؛ چرا که تولیدکنندگان داخلی از پایداری عرضه در خوراک استفاده می کنند و خوراک خودشان را با یک قرارداد تامین می کنند.

    وی ادامه داد: در حال حاضر تولیدکننده‌های داخلی مشکل دارند و همواره از نوسان قیمت خوراک گله می‌کنند، اما اگر ساز و کار به طوری تعریف بشود که قراردادها بین پتروشیمی‌ها و تمامی تولیدکنندگان ثبت شود، اتفاق ارزشمندی خواهد افتاد که بورس کالای ایران در این زمینه کارهای زیادی انجام داده است.

    به گفته معاون مدیرعامل و رییس مجتمع پتروشیمی فن آوران؛ با توجه به اینکه تولیدکنندگان در کشور ما کاملا مشخص هستند و رانتی در این مورد وجود ندارد، می توان قراردادهای بلندمدت را بین شرکت های پتروشیمی و صنایع پایین دست ثبت کرد.

    وی در ادامه گفت: اگر آمار تولید و میزان مصرف توسط دست اندرکاران این حوزه دیده شود، می توان به راحتی قراردادهای بلندمدت را در این حوزه به ثبت رساند و بورس کالا نیز می تواند به عنوان بازاری شفاف بر آنها نظارت کند، از سوی دیگر نیز می توان بر فروش صنایع پایین دست هم نظارت کرد تا خام فروشی صورت نگیرد.

    به گفته این مقام مسئول، به همین دلیل انعقاد قراردادهای بلندمدت بسیار روش خوبی برای شرکت های پتروشیمی و تولیدکنندگان پایین دست است و هر دو از آن سود می برند.

    وی همچنین با اشاره به معاملات برخی از فرآورده های نفتی در رینگ صادراتی در بورس کالای ایران گفت: انجام معاملات در رینگ صادراتی بورس کالای ایران سبب شفافیت قیمتی می شود و عرضه محصولات در رینگ صادراتی به نفع خود شرکت ها است تا معاملاتشان شفاف شود، اما هنوز به دلیل مشکلاتی کاملا جا نیفتاده است.

    برچسب ها