عصر خودرو

تاکتیک قیمت نفت

عصر بازار- سقوط قیمت نفت به کانال ۴۰ دلاری طی تنها یک پنجشنبه (۱۴ اردیبهشت) نگرانی‌ها و گمانه‌زنی‌های زیادی درباره آغاز افول نفت را در بازار رقم زد اما برآوردهای شنبه دوقطبی شده‌اند و این دوقطبی احتمال وجود تاکتیک «فروش یکباره» را افزایش داده است.

تاکتیک قیمت نفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرآنلاین، اگر قرار باشد این عوامل اثر خود بر قیمت را نمایان کنند، باید افت قیمت خیلی زودتر و بسیار شدیدتر اتفاق می‌افتاد. تولید نفت آمریکا در همه حوزه‌ها رو به افزایش است و این روند بیش از 6 ماه است که ادامه دارد.

    در حالی که همه چشم‌ها به شیل آمریکا دوخته شده، تولید نفت فراساحلی در خلیج مکزیک به‌‌تنهایی در ماه ژانویه (دیماه 95) 1/79 میلیون بشکه در روز بود که برآورد می‌شود تا پایان سال جاری (دیماه 96) 190 هزار بشکه به این رقم افزوده شود.

    از سوی دیگر مصرف پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های آمریکا نیز طی 4 هفته گذشته افت معنی‌داری را نشان می‌دهد اما ذخایر بنزین نسبت به سال‌های قبل تغییر خاصی نکرده‌اند.

    اوپک به صراحت اعلام کرده که تمدید طرح کاهش را در دستور خود دارد اما این کاهش بیشتر نخواهد شد که به معنی این است که وضعیت مقدار عرضه نفت خام تغییر شدید و یکباره‌ای در سال 2017 نخواهد کرد. نکته مهم این است که تمامی اخبار منفی با هم و با پوشش زیاد منتشر شدند و همزمان بسیاری از دلالان بازار هم اقدام به عرضه ذخایر خود کردند تا سهام نفتی افت کند و با پولی که از فروش نفت خام به‌دست آوردند، (بنابر آمار نصدق) اقدام به خرید سهام شرکت‌های نفتی کردند؛ کاری که در صورت احتمال سقوط قیمت نفت، چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد. اخباری که بازار نسبت به آنها بی‌میل بود و از پرداختن به آن خودداری کرد نیز قابل توجه هستند.

    اعلام سود میلیارد دلاری از سوی تک‌تک غول‌های نفتی طی سه‌ماهه نخست سال 2017 نشانگر بازگشت صنعت نفت به سودآوری و رونق این صنعت طی ماه‌های آینده است. در همین حال دولت ترامپ در آمریکا نیز اعلام کرد که موقتا بودجه‌ای 50 میلیارد دلاری برای توسعه خطوط لوله را متوقف کردها ست که خبر خوبی برای گاز شیل محسوب نمی‌شود اما رقیبش ینی نفت، از این خبر خوشحال شده است.

    این زاویه دید بسیار مثبت و تاکتیک فرض کردن افت قیمت نفت، اثبات ادعای خود را به تغییر مثبت قیمت برنت در روز جمعه نسبت می‌دهد و معتقد است که با آغاز معاملات جهانی در روز دوشنبه، شاهد بازگشت مجدد قیمت به کانال 50 دلار خواهیم بود اما در مقابل، بلومبرگ و برخی دیگر رسانه‌های اقتصادی طی تحلیل‌هایی خبرهای بد بازار نفت را بسیار اثرگذارتر از خبرهای خوب برآورد کرده‌اند و حتی پیش بینی کرده‌اند که شاید نفت به‌زودی به کانال‌های پایین‌تر از 40 دلار نیز سقوط کند.

    در صورتی که این پیش‌بینی درست باشد، نه تنها بودجه کشورهای خاورمیانه برای سال 2017 دچار یک کابوس دوباره خواهد شد بلکه آرامکو، غول نفتی عربستان نیز برای عرضه اولیه سهام خود باید تمهیدات تازه‌ای بیاندیشد.

    برچسب ها