عصر خودرو

رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق و امور بین الملل وزارت نیرو خبر داد:

همکاری ایران و ژاپن در زمینه احداث نیروگاه های زباله سوز

احتمال همکاری دو کشور در زمینه تولید برق از لجن

عصر بازار- رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق و امور بین الملل وزارت نیرو در دیدار با معاون اداره همکاری های بین المللی وزارت محیط زیست ژاپن از همکاری دو کشور در زمینه احداث نیروگاه زباله سوز خبر داد.

همکاری ایران و ژاپن در زمینه احداث نیروگاه های زباله سوز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، " حمیدرضا تشیعی " رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق و امور بین الملل وزارت نیرو در دیدار با معاون اداره همکاری های بین المللی وزارت محیط زیست ژاپن با اشاره به دیدار خود با معاون وزیر ایالتی محیط زیست ژاپن گفت: در آن دیدار مقرر شد کارگروه مشترک آبفا بین وزارت نیرو و محیط زیست ژاپن تشکیل شود.

    وی ادامه داد: این کارگروه می تواند در زمینه احداث تصفیه خانه های غیرمتمرکز فاضلاب شهری و روستایی، همکاری در زمینه تولید برق از لجن مازاد تصفیه خانه ها و احداث نیروگاه های زباله سوز و زیست توده همکاری مشترک داشته باشد.

    حمید رضا تشیعی ضمن استقبال از تکنولوژی جاکوسا گفت: جمهوری اسلامی تمایل دارد در مورد تبدیل زباله به انرژی ، با کشور ژاپن همکاری داشته باشد و برای این منظور نیاز است تا هیاتی از آن کشور به ایران اعزام شود و این موضوع در قالب سمینار مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

    او با اشاره به اینکه پیشرفت مراحل کار ممکن است از طریق جایکا به کندی صورت پذیرد پیشنهاد کرد، تامین مالی این پروژه از طریق وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن انجام گیرد.

    رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق و امور بین الملل وزارت نیرو در خصوص پروژه های پایلوت در ایران نیز گفت: قصد داریم یک پروژه پایلوت در زمینه احداث تصفیه خانه غیر متمرکز در یکی از مناطق روستایی اطراف تهران و یا یک مجتمع مسکونی برای 500 تا 1000 خانوار تاسیس کنیم که می توان در این خصوص از متخصصان ژاپنی بهره مند شد.

    وی سپس به پروژه تولید برق از لجن اشاره کرد و در ادامه خطاب به معاون اداره همکاری های بین المللی وزارت محیط زیست ژاپن گفت: برای تولید انرژی از لجن مازاد تصفیه خانه ها نیز می توانیم یک تصفیه خانه به شما معرفی کنیم و برق تولیدی آن را نیز بصورت تضمینی از شما خریداری کنیم.

    تشیعی با بیان این مطلب که وزارت نیرو نماینده خود را برای نهایی کردن متن یادداشت تفاهم به وزارت محیط زیست ژاپن معرفی می کند تا آنها نیز نسبت به معرفی نماینده خود اقدام کنند اظهار داشت: نمایندگان موضوع سند و برگزاری سمینار یک روزه در زمینه موضوع جاکاسو را هماهنگ خواهند کرد و در صورت تمایل میتوان از بخش خصوصی کشور ژاپن نیز تیمی را برای مذاکره با بخش خصوصی کشورمان به ایران دعوت کرد تا در حاشیه سمینار در نشست های BtoBبه مذاکره با نمایندگان شرکت های ایرانی بپردازد.

    خانم " کاکه گاوا" معاون اداره همکاری های بین المللی وزارت محیط زیست ژاپن نیز در سخنانی با اشاره به اینکه در این سفر یادداشت تفاهمی بین هیات ژاپنی با سازمان محیط زیست ایران در زمینه های آلودگی هوا، کیفیت آب و تغییرات جوی به امضا رسیده است گفت: در زمینه همکاری  در ساخت نیروگاه زباله سوز اگر بحث تولید انرژی مطرح باشد اختیارات آن مربوط به وزارت انرژی است و اگر بازیافت زباله مورد نظر باشد وزارت محیط زیست مسئولیت آن را به عهده دارد.

    وی ضمن اظهار تمایل به همکاری در زمینه احداث نیروگاه زباله سوز، با بیان این مطلب که این موضوع از سوی جایکا قابل مذاکره است افزود: چنانچه قرار باشد ژاپن فاینانس مورد نیاز را اجرایی کند، وزارت نیرو نیز باید هزینه های لازم را تامین کند.

    خانم " کاکه گاوا " در خصوص تامین مالی پروژه زباله سوز از طریق وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن نیز اظهار داشت: اگر بحث امکان سنجی پروژه و ساخت یک پروژه به صورت پایلوت مطرح باشد، وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن می تواند در این خصوص هزینه لازم را انجام دهد.

    برچسب ها