عصر خودرو

حمیدرضا مهرآور عنوان کرد:

دامنه نوسان پویا، عامل توسعه بازار سرمایه

عصر بازار- به رغم گذشت ۵۰ سال از قدمت بازار سرمایه کشور، تنها ۱۲ سال از تدوین و ابلاغ قانون بازار اوراق بهادار که مبنای شیوه فعلی معاملات است، گذشته و شاید معاملات پرحجم در این بازار قدمتی بیش از ۶ سال نداشته باشد. در چنین شرایطی فرآیند تدوین مقررات و امور اجرایی معاملات، امری ضروری است و باید به شکلی تنظیم شود که چالشی برای سرمایه گذاران جدید ایجاد نکند.

دامنه نوسان پویا، عامل توسعه بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، حمیدرضا مهرآور مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک سامان ضمن بیان مطلب فوق گفت: در این خصوص می توان به اعمال دامنه نوسان 5 درصدی معاملات سهام بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران اشاره کرد که می تواند موجب اطمینان سرمایه گذارانی شود که با این بازار آشنایی چندانی ندارند.

    وی با بیان اینکه  در دیدگاه کلی اعمال محدودیت دامنه نوسان بر روی معاملات، مغایر با اهداف اصلی بازار سرمایه است، گفت:  قراردادن دامنه نوسان محدود در معاملات سهام، موجب افزایش سفارش های خرید یا فروش بر روی قیمت سقف یا کف شده که همین موضوع صف های خرید و فروش کاذب ایجاد می کند.

    وی ادامه داد: از طرفی قرار گرفتن در صف های خرید و فروش یا به اصطلاح پدیده صف نشینی موجب افزایش تعداد دفعات سفارش (به دلیل احتمال تخصیص بیشتر در خرید و...) و در نتیجه کند شدن سامانه معاملاتی می شود.

    این کارشناس بازار سرمایه به سایر مشکلات دامنه نوسان غیر پویا اشاره کرد و بیان داشت: از دیگر مشکلات ایجاد محدودیت نوسانی کاهش نقدشوندگی بازار است. علاوه بر آن در صورت به وجود آمدن ریسک سیستماتیک در بازار و یا ریسک غیرسیستماتیک در سهم، محدود بودن دامنه نوسان می تواند موجب عدم شناسایی قیمت های واقعی سهم در معاملات شود.

    وی افزود: اعمال محدودیت دامنه نوسان غیر پویا، موجب افزایش معاملات بدون پشتوانه تحلیلی و عدم کارایی تحلیل تکنیکال شده و به عنوان مانعی در راستای اجرای معاملات شرطی، الگوریتمی و ورود ابزارهای نوین مالی نظیر آپشن و آتی محسوب می شود.

    به گفته مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک سامان اعمال دامنه نوسان پویا  در زمان  بالا رفتن تدریجی قیمت سهم در بازارهای نو ظهور، می تواند فرصت مناسبی را برای ارزیابی مجدد و منطقی قیمت سهام به سهامداران ارائه کند که همین عامل موجب عدم ایجاد شوک های قیمتی زیاد به بورس و سهامداران در روزهای پرنوسان و هیجانی شده و در نهایت سرمایه اشخاص تازه وارد به بازار سرمایه به یکباره دستخوش تغییرات فراوان نخواهد شد.

    وی با اشاره به تجربه سایر کشور ها در این زمینه، گفت: تجربه دیگر کشورها نشان می دهد کشف قیمت واقعی سهام مهم ترین هدف بورس ها در قانون گذاری مربوط به این حوزه بوده و معاملات در این بورس ها یا با دامنه نوسان بالاتر نسبت به کشورمان صورت می گیرد و یا با ایجاد حراج هر روزه در بازار (حراج ابتدای بازار، بین بازار، انتهای بازار یا ترکیبی از این سه) کشف نرخ ها عادلانه می شود.

    مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک سامان در پایان تاکید کرد: به نظر می رسد برای رسیدن به شرایط ایده آل در بورس یکی از راه حل های در دسترس، بالا بردن تدریجی دامنه نوسان و پویا کردن آن است.

    وی افزود: می توان برای شرکت هایی که نقدشوندگی و شناوری پایین تری دارند دامنه نوسان محدودتر و شرکت هایی که شناوری بالاتر و قدرت نقدشوندگی بیشتری دارند دامنه نوسان بالاتری در نظر گرفت و این دامنه را بعد از گذشت مدتی افزایش داد تا در نهایت به حالت ایده آلی که در سایر بورس های دنیا تجربه شده است رسید.

    برچسب ها