عصر خودرو

افت شاخص بورس بر ۳۷ واحد محدود شد;

دو نیمه متفاوت معاملات سهام

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد تعادل نسبی پس از افت قابل‌ملاحظه روز شنبه بود.

دو نیمه متفاوت معاملات سهام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در بازار دیروز معامله‌گران در شروع بازار شاهد مازاد عرضه بودند اما در ادامه، رفته‌رفته از عرضه‌ها کاسته شد. در نهایت شاخص با افت محدود 37 واحدی (معادل 05/ 0درصد) مواجه شد و در ارتفاع 79 هزارو 661 واحد قرار گرفت (از ابتدای سال جاری تا‌کنون، این سومین روزی بود که شاخص کاهشی می‌شد). این افت به دلیل کاهش قیمت در نمادهای وابسته به بازار جهانی مانند پتروشیمی پردیس، گل‌گهر و همچنین اصلاح قیمتی نمادهایی نظیر همراه اول، آسان پرداخت و سایپا رقم خورد. در بازار دیروز عمده توجه معامله‌گران به سوی تک‌نمادها در گروه‌های مختلف بود. در ساعات پایانی معاملات، توجه بیشتری به گروه قندی در بازار شکل گرفت. گروه خودرویی نیز هر‌چند در ساعاتی شاهد تقویت نسبی قیمت بود، با این حال این روند نتوانست ادامه یابد. در معاملات دیروز گروه کامپیوتری شاهد اصلاح قیمت بعد از جهش اخیر بود. هر‌چند نماد خدمات انفورماتیک با صف خرید همراه بود. در گروه کامپیوتری مجمع سالانه شرکت به پرداخت ملت برای دوره مالی منتهی به اسفند 95، دیروز با حضور 100 درصدی سهامداران برگزار شد. در مجمع عادی سالانه دوره مالی منتهی به اسفند 95 شرکت به پرداخت ملت 90 درصد سود خالص معادل یک هزار و 267 ریال بین سهامداران توزیع شد.

    در گروه خودرویی دیروز برخی نمادها از جمله ایران‌خودرو دیزل تا صف خرید پیش رفت هر‌چند که عرضه‌های سنگین در این نماد مانع رشد قیمت نمادها شد. در این گروه، معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو معتقد است که قیمت خودرو در ایران نسبت به کشورهای تولیدی و صنعتی گران نیست. وی همچنین از توقف تولید برخی خودروها در سال 1397 در صورت عدم تطبیق با 83 مورد استاندارد تعیین‌شده و تغییر پلت‌فرم خبر داد. فرداد دلیری در گفت‌وگو با «ایسنا» عنوان کرد: این موضوع ‌که بتوان سطح استانداردها را در بخش آلاینده‌ها، مصرف سوخت و استانداردهای ایمنی افزایش داد، از سوی سازمان ملی استاندارد تدوین شده است و وزارت صنعت، معدن و تجارت بخش دیگری از این سیاست‌ها را تعیین می‌کند. در گروه فلزی فولاد امیرکبیر کاشان که فولاد مبارکه مالک 52 درصد سهام آن است، در نظر دارد 100 درصد افزایش سرمایه دهد. فولاد امیرکبیر کاشان که از آذر ماه سال گذشته با افزایش 38 درصدی قیمت سهام از 707 تومان به 976 تومان رسیده است، برنامه افزایش سرمایه 100 درصدی را دارد. این افزایش سرمایه که 16 فروردین به تصویب هیات‌مدیره رسید، از محل سود انباشته خواهد بود. در صورت مجوز سازمان بورس، سرمایه اسمی «فجر» از 9/ 42 به 8/ 85 میلیارد تومان خواهد رسید. در گروه بانکی مدیرعامل بانک ملت با اعلام افزایش 320 درصدی حجم عملیات، برنامه‌های آینده برای ایجاد شعبه‌های جدید در خارج از کشور را تشریح کرد. هادی اخلاقی درباره برقراری روابط کارگزاری و ایجاد ارتباطات بین‌المللی در بانک ملت اظهار داشت: برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت، توسعه تعاملات بین‌المللی را به همراه دارد که به‌عنوان یکی از اولویت‌های این مجموعه در‌نظر گرفته شده است.

    وی ادامه داد: بانک ملت با افزایش حدود 320 درصدی حجم عملیات بانکی در بخش حوالجات ارزی و ال‌سی‌های گشایش شده، توانست رشد 4 درصدی را در این زمینه تجربه کند. همچنین حجم عملیات بانکی از حدود 2 میلیارد و 886 میلیون دلار به 12 میلیارد و 165 میلیون دلار رسید. با این روش بانک ملت توانست ظرفیت قابل‌توجهی را در فعالیت‌هایی که در گذشته به دلیل تحریم‌های ناعادلانه امکانپذیر نبود، ایجاد کند. اخلاقی درباره ایجاد شعبه‌های جدید در خارج از کشور و برنامه‌های آینده گفت: از طریق بانک ملت ارمنستان، در گرجستان شعبه‌ای راه‌اندازی می‌شود. در شرق آسیا نیز شعبه هایی مانند شعبه سئول وجود دارد که با توجه به حجم تعاملات کره‌جنوبی با ایران و علاقه‌مندی به سرمایه‌گذاری در ایران، فعال‌سازی دوباره این شعبه در دستور کار بانک قرار دارد. همچنین در آینده نزدیک شاهد فعالیت دوباره این بانک در مالزی خواهیم بود. در گروه ساختمانی با فعال شدن مجدد شرکت پدیده، تامین مالی پدیده شاندیز در مشهد با مشارکت ٦ بانک بورسی و غیر‌بورسی و با پیشگامی بانک صادرات آغاز شد. تامین مالی پدیده، شاندیز در مشهد با مشارکت ٦ بانک صادرات، ملی، ملت، سپه، تجارت و شهر آغاز شده است. پیش‌نویس این قرارداد مشارکت با پیشگامی بانک صادرات به تایید مدیران اعتباری بانک‌های عضو رسیده است و پس از امضای مدیران‌عامل بانک‌ها و انعقاد قرارداد با شرکت پدیده شاندیز ظرف روزهای آتی، وارد فاز پرداخت تسهیلات و اجرا می‌شود.

    در گروه دارویی مجمع سالانه شرکت بورسی سبحان‌دارو لغو و به زمان دیگری موکول شد. در گروه پتروشیمی در حاشیه نمایشگاه نفت و گاز تهران قرارداد فروش 132 هزار تن پلی‌اتیلن بین هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس و شرکت ژاپنی به ارزش سالانه 150 میلیون دلار امضا شد. براساس این توافق قرارداد فروش پلی‌اتیلن بین هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و شرکت ژاپنی امضا شد و طی آن «فارس» از طریق شرکت ایتوچو ژاپن، هر ماه 11 هزار تن پلی‌اتیلن برای بازارهای مختلف صادر خواهد کرد. این قرارداد مرتبط با قرارداد آبان سال گذشته بزرگ‌ترین شرکت بازار سهام ایران از لحاظ ارزش روز بازار یعنی هلدینگ خلیج فارس برای فاینانس خرید پروژه با شرکت ژاپنی است. ارزش صادرات سالانه این محصول 150‌میلیون دلار اعلام شد.قرارداد مربوطه طی چند ماه آینده اجرایی خواهد شد. تاکنون یک کانتینر 24 تنی پلی‌اتیلن برای بررسی شرایط مسیر و نحوه پرداخت ارسال شده است.

    برچسب ها