عصر خودرو

یک میلیارد دلار برای احیای تولید نفت از دریا

عصر بازار- مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره، میزان اعتبار لازم برای احیای بخشی از ۲۰۰ هزار بشکه نفت از دست رفته در این شرکت را حداقل یک میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: فلات قاره، به دوران گذشته بر خواهد گشت.

یک میلیارد دلار برای احیای تولید نفت از دریا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر,حمید بورد با اشاره به تحریم‌ها و کاهش تکلیفی تولید نفت در آن دوران گفت: علم مهندسی نفت می گوید بازگشت به سطح تولید برای هر میدان متفاوت است؛ در حالیکه با احترام به تصمیمات اتخاذ شده در دولت گذشته باید گفت، در طول 4 سال اخیر٬ شرکت فلات قاره برای بازگشت به سطح تولید پیش از تحریم٬ برنامه‌های خوبی مانند حفر چاه‌های جدید انجام داده است که این اقدام را باید در کنار برنامه‌های دیگر قرار داد.

    وی افزود: برنامه دیگر در راستای بازگشت به سطح تولید قبل از تحریم، استحصال نفت از چاه‌های مرده است. به همین منظور، با شرکت‌های مختلف به منظور انتقال فناوری‌های جدید مذاکره کرده‌ایم تا بتوانیم چاه‌هایی که به میزان تولید قبل خود بازنگشته اند، احیا شوند.

    بورد با اشاره به اینکه برای احیای بخشی از تولید میادین سروش و درود مشکلاتی سخت وجود داشت، اظهار داشت: هم اکنون فلات قاره به طور گسترده و دقیقی کار مطالعه را آغاز کرده است و امیدواریم به زودی، مشکل تولید از این میادین نیز برطرف شود. پیش بینی می کنیم با سیاست گذاری های لازم در کوتاه ترین مدت، رقم 200 هزار بشکه ای که از تولید خود جا مانده ایم، جبران کنیم؛ مشروط بر اینکه بودجه لازم را دریافت کنیم.

    وی در تشریح اعتبارات مورد نیاز خاطرنشان کرد: اگر حدود یک میلیارد دلار به نفت فلات قاره تزریق شود، می‌توان میزان تولید را افزایش داد و با جرات گفت در سال 96 می توانیم 40 تا 50 هزار بشکه را از رقم 200 هزار بشکه ای در روز جبران کنیم. به این ترتیب، اگر بر اساس برنامه ریزی های انجام شده پیش رویم، می توانیم طی دو تا سه سال آینده این میزان 200 هزار بشکه را جبران کنیم.

    به گفته بورد، از طرفی باید دقت داشت که هزینه تولید در خشکی و دریا بسیار متفاوت است. برای جبران عقب ماندگی های موجود در تولید نیز، باید با ورود دکل‌های حفاری٬ چند ده حلقه چاه حفر شود و لوله گذاری‌های جدید هم در دستور کار قرار بگیرد.

    این مقام مسئول درباره عملکرد و برنامه تولید فلات قاره در سال 95 و 96 گفت: هر مخزن بسته به میزان ظرفیتی که دارد، دارای دو عدد برای میزان ظرفیت است که از آن به عنوان پی. جی. آر و پی. جی. سی یاد می شود. پی. جی. سی ظرفیت تولید مخازن است و پی. ج.آر ظرفیتی است که قابل برنامه ریزی است. این دو رقم به عنوان رقم محاسبه ای ظرفیت تولید بسته به تجهیزات و بودجه ای که در اختیار ما قرار می گیرد، برای آن برنامه ریزی می کنیم. بنابراین می توان گفت سایر پروژه ها همانند تزریق گاز یا آب، واحدهای نمک زدایی، بر نگهداشت تولید موثر باشد.

    بورد ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده برای تولید از مخازن در سال 95 باید گفت  95 درصد برنامه محقق شده؛ این در حالی است که این رقم لزوما دال بر این که همین میزان ظرفیت تولید وجود دارد، نیست. شرکت فلات قاره برای سرعت بخشیدن به تکمیل پروژه هایی که به ازدیاد برداشت از مخازن کمک می کند، برنامه ریزی های لازم را برای سال جدید انجام داده است که به طور مثال، بحث توسعه میدان مشترک فروزان در سال 96 اجرایی می شود.

    وی درباره اینکه در انتخاب مخازن نفت برای کاهش آیا اشتباهی رخ داده یا خیر گفت: در دوران تحریم‌ها که مکلف به کاهش تولید شدیم، بنده مدیرعامل مناطق نفتخیز جنوب بودم که در آن زمان مجبور بودیم، یک میلیون کاهش تکلیفی داشته باشیم؛ لذا با کمک متخصصان یک برنامه استراتژیک برای کاهش تولید تکلیفی تدوین شد و اگر اکنون توانستیم این حجم کاهش را بازیابی کنیم، مدیون برنامه ریزی دقیق و استراتژیک آن دوره است.

    بورد در پایان افزود: اما حال که چنین مشکلی به دلیل تصمیمی گیری‌های قبل برای ما ایجاد شده است، می‌توانیم مسئولان قبلی را مقصر بدانیم؟ در آن دوران برداشت نفت از چاه‌هایی را متوقف کردیم که نیاز به تولید صیانتی داشتند. به دلیل آنکه ممکن بود نفت روی آب ذخیره شود، کاهش تولید از چاه‌هایی صورت گرفت که کمتر آسیب پذیر بوده باشند.

    برچسب ها