عصر خودرو

مدیرعامل شرکت زرین معدن آسیا؛

باید زنجیره تولید در گروه معدنی ها تکمیل شود

عصر بازار: ابراهیم جمیلی افزود: نکته مهم در گروه معدنی ها این است که نیاز جهان به فلزات اساسی کم نمی شود و اگر سهامداران یک نگاه بلند مدت به شرکت های سرب و روی داشته باشند، نسبت به سودآوری این صنعت آسوده خاطر هستند.

باید زنجیره تولید در گروه معدنی ها تکمیل شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، شرایط شرکت های معدنی نسبت به شرایط سایر گروه ها بهتر است. از آنجایی که پتانسیل های موجود معدنی ها هیچگاه کم نمی شود و فقط ممکن است بر اساس شرایط جهانی قیمتها نوسانات کمی داشته باشد، شرایط بنیادی شرکتها خیلی زیاد تحت تأثیر عوامل غیر سیستماتیک قرار نمی گیرد.

    مدیرعامل زرین معدن آسیا با بیان مطلب فوق درباره نوسانات گروه معدنی ها گفت: عمده نوسانات، نوسان سنگ آهن بوده که افت زیاد کرده است که امر غیر معمولی برای این گروه نیست همانطور که یک دهه قبل، قیمت سرب و روی افت زیادی کرد که ناشی از نوسانات جهانی بوده است.

    ابراهیم جمیلی افزود: در بررسی هایی که انجام شده در یک افق 5 ساله قیمت روی رشد خواهد کرد ولی نه افزایش 100درصدی بلکه یک افزایش 15 درصدی پیش بینی می شود، چون مصرف روی در صنایع بیشتر شده است، قیمت سرب هم مثبت و منفی 5 درصد پیش بینی می شود، البته نقش سرب در صنایع اگر بیشتر نشده باشد کمتر هم نشده است.

    سیاست تشویقی جای دریافت عوارض

    جمیلی درباره اثرگذاری بهره مالکانه در کاهش سودآوری شرکت های معدنی گفت: دولت بخاطر اینکه قیمت نفت کاهش پیدا کرد، دنبال منابع مالی جدید است و بهره مالکانه یکی از این راه هاست در حالیکه پیشنهاد ما این است که دولت به فکر فعال کردن معادن و صنایع باشد.

    وی افزود: با تصویب بهره مالکانه درآمد مدنظر دولت تأمین نمی شود چون مجموعه ای از معادن کوچک و متوسط به دلیل عدم صرفه اقتصادی تعطیل می شوند، معادن بزرگ هم با پرداخت پول بیشتر، قیمت تمام شده شان افزایش پیدا می کند و این امر به معادن بزرگ فشار می آورد.

    جمیلی پیشنهاد کرد: دولت باید سیاست تشویقی داشته باشد، سیاست تشویقی در شرایط فعلی حفظ اشتغال و افزایش اشتغال است نه اینکه کاری انجام شود که به صنعت فشار بیاورد و صنعت مجبور به تعدیل نیرو شود اما اگر سیاست تشویقی وجود داشته باشد و معادن فعال بمانند دولت در صرف هزینه برای ایجاد یک شغل جلو می افتد.

    وی ادامه داد: گرفتن بهره مالکانه، عوارض روی صادرات، دریافت مالیات از صادرات نمی تواند به دولت کمک کند بلکه آرامشی که به کمک اعتماد و اطمینان سهامداران رقم می خورد می تواند به شرکتهای تولیدی و دولت کمک کند.

     

    مدیرعامل شرکت زرین معدن آسیا با بیان اینکه تولید باید یک روند صعودی داشته باشد، گفت: باید جلوی نوسانات شدید گرفته شود. افت و خیز شدید قیمت سهم و سفته بازی وجود نداشته باشد، هیچ کسی به دنبال کسب گین های مقطعی نباشد بلکه سهامداران باید به دنبال سود حاصل از سرمایه گذاری باشند.

    تغییر رویکرد و نگاه جای تدوین قوانین و مقرارت متعدد

    وی در خصوص قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و نقش تشویق کننده آن برای شرکت های تولیدی گفت: بحث ما کمبود قانون نیست، قانون بهبود فضای کسب و کار سه سال پیش تصویب شد اما هنوز آیین نامه اش نوشته نشده است بنابراین صرف تصویب قانون و ابلاغ آن مشکلی را حل نمی کند؟

    جمیلی گفت: قطع به یقین تغییر نگاه ها و رویکردهاست که می تواند مبنای رفع مشکل باشد. توجه کنید وقتی بحث خصوصی سازی مطرح شد و واگذاری ها انجام شد هدف مگر غیر از تقویت بخش خصوصی بود اما این هدف بر اساس آمارهایی که دولت و مجلس ارائه می کنند تحقق پیدا نکرده چون فقط 10 درصد از خصوصی سازی ها به شکل واقعی به بخش خصوصی واگذار شده است .

    وی ادامه داد: قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر هم به همین شکل خواهد بود و می تواند مثل قانون بهبود فضای کسب و کار 3 سال در انتظار تدوین آیین نامه بماند در حالیکه شرایط ما یک شرایط جنگی در اقتصاد است و ما احتیاج به یک ستاد فرماندهی داریم که هر روز بازار را رصد کند و همانطور که در جنگ اگر کسی آسیب ببیند مورد حمایت قرار می گیرد امروز که واحدهای تولید بخاطر تحریم آسیب دیدند باید مورد حمایت قرار بگیرند.

    این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: الان باید تلاش شود که تولید سرپا بماند، اگر به دنبال تقویت پول ملی هستیم با افزایش تولید این امر ممکن می شود و با نرخ های دستوری و اقتصاد دستوری نمی توان مملکت را اداره کرد.

    وی اظهار داشت: طی بررسی های به عمل آمده بیش از 70 درصد مشکل واحدهای تولیدی به بانکها برمی گردد، رفع این مشکل به قانون نیاز ندارد چون مگر ما نمی توانیم مشکل در نظام پولی را حل کنیم؟! مگر نمی توانیم شفاف عمل کنیم؟ مگر نمی شود تسهیلاتی که داده می شود را روی سایت بانکها گذاشت که ببینم کدام شرکت از این تسهیلات استفاده کرده؟ قطع به یقین اگر نگاهمان را عوض نکنیم اگر هزار تا قانون هم تصویب کنیم مشکل حل نمی شود.

    شرایط گروه معدنی در بهره مندی از تکنولوژی نو

    مدیرعامل شرکت زرین معدن آسیا درباره وضعیت شرکت ها در خصوص استفاده از تکنولوژی نو به جای تکنولوژی قدیمی و صرف انرژی بالا گفت: باید به این نکته توجه کرد که در یک جاهایی نیاز به تکنولوژی نو علی الخصوص در اکتشافات داریم. در اکتشاف معدن ما نیاز داریم که با تکنولوژی به روز جهان خود را هماهنگ کنیم.

    وی در ادامه افزود: استخراج از معادن در دنیا در عمق دنبال می شود، متوسط اکتشافات در امریکا 240 متر است در حالیکه متوسط اکتشافات در ایران 20 متر است در برخی از صنایع فلزی هم نیاز به تکنولوژی داریم اما این موضوع به معنای این نیست که ما تکنولوژیمان مال یک قرن پیش است به عبارتی گاهی در خصوص تکنولوژی به این صنعت کم لطفی می شود.

    جمیلی اصلی ترین آسیب گروه معدنی را سیستم حمل و نقل خواند و گفت: موضوعی که یک آسیب جدی برای معادن است و باعث می شود برخی معادن از اقتصادی بودن بیفتند بحث چگونگی حمل و نقل است. به عنوان مثال  ما معدن سنگان را داریم که یکی از بزرگترین معادن سنگ اهن دنیا است آیا حمل و نقل سنگان باید جاده ای صورت بگیرد؟ در حالیکه قیمت حمل و نقل جاده ای و ریلی و سلامت این دو سیستم با یکدیگر خیلی تفاوت دارد.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه متأسفانه در ایران حمل و نقل ریلی گران تر از حمل و نقل جاده ای است، گفت: شما اگر بخواهید 100 میلیون تن سنگ اهن از سنگان به اصفهان بفرستید می دانید چه ترافیکی را در جاده ها ایجاد می کنید و چه هزینه و خطراتی در پی دارد؟

    وی ادامه داد: توسعه باید همه جانبه باشد، توسعه بخشی اصلاً قابل قبول نیست. اتکای صرف به تکنولوژی کارساز نیست، وقتی برنامه 5 ساله نوشته می شود بخاطر این است که توسعه همه جانبه دیده شود چون نمی شود یک بخش توسعه پیدا کند یک بخش نه. توسعه عمومی باید طبق برنامه انجام گیرد.

    اثر گذاری معدنی ها از تحریم ها

    مدیرعامل زرین معدن آسیا درباره اثرپذیری گروه معدنی ها از تحریم ها گفت: شکی نیست که تحریمها تأثیرگذار بوده اما نباید همه مشکلات را به گردن تحریم ها انداخت و عدم مدیریت ها را هم به گردن تحریمها انداخت. قطعاً تحریمها اثرگذار است اما به نظر من، ما برنامه نداریم، اگر برنامه داریم، کارشناسی نبوده اگر کارشناسی بوده باید بخش خصوصی وجود داشته باشد. بخش خصوصی در تهیه برنامه ها حضور جدی داشته باشد. بخش خصوصی در عرصه های تصمیم گیری و تصمیم سازی باید نقش جدی داشته باشد.

    وی توضیح داد: ما 5 میلیارد تن ذخیره شناخته شده سنگ آهن داریم از این میزان ذخیره سالانه حداکثر 30 میلیون تن صادرات داشتیم اما جلوی صادرات را گرفتند و عوارض بر صادرات بستند و قیمت سنگ آهن به همین دلیل افت پیدا کرد. ما باید برای چنین تصمیماتی برنامه داشته باشیم. بهتر بود صادرات سنگ آهن آزاد می شد ولی در قبال صادرات سنگ آهن، صنایع معدنی، آهن اسفنجی، کنستانتره و ...  نیز راه اندازی شود. بدین ترتیب پول خود صنعت با صادرات تأمین می شود نه اینکه  ما اجازه بدهیم صادرات انجام شود و پولش در یک بخش دیگر استفاده شود.

    وی با بیان ضرورت آسیب شناسی در خصوص عدم تکنولوژی فرآوری گفت: اینکه تکنولوژی نداریم باید آسیب شناسی شود که چطور  پس از فروش سنگ آهن به چین، فولاد تولید شده آن بعد از یک سفر 23 هزار کلیومتری ارزانتر از ماده اولیه دست مشتری می رسد، چرا فولاد مبارکه نمی تواند رقابتی تولید کند ما باید رقابتی عمل کردن را در کشور مد نظر داشته و اساس کار قرار دهیم.

    جمیلی گفت: باید همراه با راه اندازی معادن، معادن صنایع فرآوری نیز راه اندازی شود و در یک برنامه 5 ساله و 10 ساله جلوی خام فروشی گرفته شود چون اگر بحث خام فروشی است، نفت هم خام فروشی می شود چرا جلوی فروش نفت گرفته نمی شود و روی صادرات آن عوراض گرفته نمی شود؟!

    مدیرعامل زرین معدن آسیا با بیان اینکه فراوری در گروه معدنی ها مزیت نسبی قابل قبولی دارد، گفت: باید زنجیره تولید را نگاه کرد ممکن است  یک بخش مزیت نسبی اش کم باشد اما در یک بخش دیگر مثلاً صنایع پایین دستی مزیت نسبی خوبی وجود داشته باشد بنابراین باید تلاش شود این زنجیره تولید تکمیل شود.

    برچسب ها