عصر خودرو

مقام مسئول:

طرح های پالایشی کشور با برجام به ثمر نشست

عصر بازار- قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران می گوید فعالیت این مجموعه در پسابرجام در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گرفت و موفق شد طرح‌های نیمه تمام نظیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به مرحله بهره‎برداری برساند.

طرح های پالایشی کشور با برجام به ثمر نشست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، شاهرخ خسروانی در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی افزود: برای اجرای طرح توسعه پالایشگاه آبادان و اصفهان سرمایه خارجی وارد کشور شود.
    وی با اشاره به اینکه از سال 1392 تا 1396 در بخش صنعت پالایش و پخش اقدام‌های خوبی صورت گرفته است، گفت: ستاره خلیج فارس نماد بارز دستاورد برجام است، زیرا تجهیزات اصلی این پروژه «کمپرسورها و کوره ها» نیمه نخست سال 1395 وارد کشور شد و زمینه را برای تکمیل فاز نخست فراهم کرد.
    خسروانی یادآور شد: پروژه ستاره خلیج فارس گرچه متعلق به بخش خصوصی است اما حمایت های وزارت نفت در رابطه با تسهیل تامین منابع مالی و تسهیل امور عملیات گمرکی و ورود تجهیزات موجب شد پروژه سریعتر به بهره برداری برسد.
    وی یکی از مهمترین دستاورد برجام در بخش پالایشی کشور را به ثمر رساندن تعدادی از طرح‎های توسعه ای پالایشگاهی کشور عنوان کرد و گفت: با گشایش برجام، واحد ایزومراسیون طرح بنزین سازی پالایشگاه اصفهان و واحد بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس به بهره برداری رسید و توزیع بنزین یورو 4 در کلانشهرها و شهرهای جانبی گسترش یافت.
     دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری دهم اردیبهشت ماه جاری فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس را افتتاح کرد. با بهره برداری از این مرحله پالایشگاه میعانات گازی 360 هزار بشکه ای ستاره خلیج فارس روزانه 12 میلیون لیتر بنزین یورو4، چهار میلیون و 500 هزار لیتر گازوئیل یورو4 ، یک میلیون لیتر نفت سفید یورو4 و یک میلیون و 300هزار لیتر گاز مایع (ال‎پی‎جی) یورو 4 تولید می شود.
    با بهره برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تولید 36 میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو 4 و 5 ، تولید بنزین در کشور به بیش از 100  میلیون لیتر در روز خواهد رسید که افزون بر قطع واردات بنزین، امکان صادرات این فرآورده و افزایش کیفیت سوخت مصرفی داخل نیز فراهم شده و ایران به جرگه صادر کنندگان بنزین می پیوندد.
    دو مرحله باقی مانده پالایشگاه 360هزار بشکه ای میعانات گازی ستاره خلیج فارس نیز به ترتیب به فاصله هر6 ماه وارد مدار تولید می ‌شود و در صورت تأمین مالی و رفع مشکلات، شاهد بهره برداری از کل این طرح تا پایان سال 1396 خواهیم بود.
    این پالایشگاه معادل 66 درصد مجموع تولید دیگر پالایشگاه های کشور بنزین تولید می کند.
    خوراک (میعانات گازی) مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از 388کیلومتر از پالایشگاههای گازی عسلویه تأمین می شود.
    درمراحل ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس بیش از 10 هزار نفر نقش آفرین بوده اند که با راه اندازی آن نه تنها کشور در تأمین بنزین مورد نیاز خودکفا شده است بلکه قادر هستیم صادرات بنزین به کشورهای دیگر را نیز آغاز کنیم.
    عملیات احداث پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با هدف قطع وابستگی کشور به بنزین وارداتی و کاهش فروش خام نفت از بهمن 1385 آغاز شد.
    با بهره برداری ازمرحله اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت روزانه 120هزار بشکه میعانات گازی مقدمه پیوستن ایران به باشگاه صادر کنندگان بنزین فراهم شد.

    برچسب ها