عصر خودرو

برای سررسید اردیبهشت ۹۶ اعلام شد:

اطلاعیه مهم در خصوص اعمال قراردادهای اختیار معامله سهام

عصر بازار- نکات مهم در خصوص اعمال قراردادهای اختیار معامله خرید و فروش بر روی سهام شرکت های ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و ایران خودرو در سررسید اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ اعلام شد.

اطلاعیه مهم در خصوص اعمال قراردادهای اختیار معامله سهام
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس تهران، پس از پایان دوره معاملاتی قراردادهای اختیار  معامله، دارندگان موقعیت باز خرید در صورت تمایل و دارندگان موقعیت باز فروش به طور قطع وارد فرآیند اعمال قراردادهای اختیار معامله خواهند شد.

    منظور از اعمال قرارداد اختیار معامله آن است که دارندگان موقعیت باز خرید در صورت تمایل، می توانند تعداد مشخصی از سهام پایه را بر حسب قیمت اعمال از دارندگان موقعیت باز فروش، خریداری کرده (اختیار معامله خرید) و یا به آنها بفروشند (اختیار معامله فروش).

    همچنین از آنجایی که اعمال قراردادها به صورت غیرخودکار است، دارندگان موقعیت باز خرید در صورت تمایل به اعمال باید درخواست خود را از طریق کارگزار مربوطه و مطابق با قرارداد مشتری-کارگزار، به اتاق پایاپای اعلام نمایند. مسئولیت عدم اعلام درخواست اعمال و نوع تسویه به کارگزار، بر عهده مشتری می باشد.

    در ضمن تسویه قراردادهای اختیار معامله سررسید اردیبهشت ماه 1396 ، دارای دو سررسید جداگانه نقدی و فیزیکی امکان پذیر است. در سررسید نقدی؛ زمان سررسید نقدی، یک روز کاری پیش از سررسید فیزیکی می باشد. همچنین در سررسید فیزیکی: زمان سررسید فیزیکی، آخرین روز معاملاتی قراردادهای اختیار معامله سهام  است.

    در هر یک از سررسیدهای نقدی و فیزیکی، دارندگان موقعیت باز باید اقدامات زیر را انجام دهند:

    اعلام موافقت با تسویه نقدی:  در سررسید نقدی، تنها در صورتی که هر دو طرف خریدار و فروشنده موافق تسویه نقدی باشند، تسویه به صورت نقدی انجام می شود. در تسویه نقدی، دارنده موقعیت باز فروش، ارزش مابه التفاوت قیمت اعمال و قیمت پایانی سهم پایه در روز سررسید نقدی را به طرف خریدار پرداخت می نماید.

    لازم به ذکر است که تمامی دارندگان موقعیت باز (اعم از خرید و فروش) در صورت تمایل، باید تعداد موقعیت های مدنظر خود برای تسویه نقدی را اعلام کنند. این تعداد میتواند همه یا بخشی از موقعیت های باز هر مشتری باشد.

    براین اساس اعمال به روش تسویه فیزیکی برای همه قراردادها اعم از « در سود » و« در زیان » قابل انجام است. ولی اعمال به روش تسویه نقدی تنها برای قراردادهای اختیار معامله « در سود » امکان پذیر است.

    همچنین کارمزد: مطابق با مصوبه 17 / 09 / 1395 سازمان بورس و اوراق بهادار، کارمزد اعمال در قراردادهای اختیار معامله برابر با 5 / 0 ارزش قرارداد برحسب قیمت تسویه اختیارمعامله در روز سررسید خواهد بود.

    سرمایه گذاران محترم می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به دستورالعمل قراردادهای اختیار معامله سهام مصوبه 17/ 09 /1395 هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه کنند.

    علاقه مندان برای مشاهده اطلاعیه مهم در خصوص اعمال قراردادهای اختیار معامله سهام اینجا را کلیک کنند.

    برچسب ها