عصر خودرو

اعلام آمادگی بورس تهران برای تامین مالی صنعت نفت

عصر بازار- نشست تخصصی بررسی روش های تامین مالی صنعت نفت ایران از طریق بازار سرمایه با حضور مسوولان بازار سرمایه و صنعت پتروشیمی روز گذشته مورخ ۱۶ اردیبهشت ماه در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی برگزار شد.

اعلام آمادگی بورس تهران برای تامین مالی صنعت نفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس تهران، اسماعیل درگاهی، مدیر پذیرش بورس اوراق بهادار تهران با حضور  در این نشست با اشاره به اهمیت صنعت نفت در اقتصاد ایران و لزوم سرمایه گذاری در صنعت نفت، گفت: براساس آمار صنعت نفت نیازمند 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنایع بالادستی و پایین دستی است و برای رسیدن به این مهم می توان از ظرفیت های بازار سرمایه استفاده کرد.

    به گفته وی، در بورس تهران و فرابورس و مجموعه بازار سرمایه ابزارهای مالی جذابی ایجاد شده و در حال طراحی است که صنعت نفت و پتروشیمی می تواند از ابزارهای بازار سرمایه استفاده کند.

    وی افزود: اکثر شرکت ها در حوزه صنعت نفت، از ظرفیت های تامین مالی در اوج خصوصی سازی استفاده کردند، زمانی که به دلیل اصل 44 الزام حضور در بورس را داشتند و  پس از آن باید به استفاده از ابزارهای بازار سرمایه  توجه می شد.

    وی شکل گیری یک اراده در دولت و مجموعه صنعت نفت برای بررسی ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه را عنوان کرد و گفت: مکانیزم کشف قیمت بهترین کارکرد بورس کالا و انرژی است و در این بورس ها ابزارهای متنوعی شکل گرفته است و صنعت نفت به عنوان یک صنعت پربازده و کم ریسک باید از این جذابیت ها استفاده کند.

    درگاهی افزود: هم اکنون تامین مالی از طریق صندوق پروژه به راحتی در صنعت نفت قابل پیاده شدن و انطباق است که با ایجاد ارتباط دوسویه می توان از ابزار های متقابل استفاده کرد.

    وی خاطرنشان کرد: در حوزه تامین مالی صنعت نفت کارهای خوبی انجام شده و 5 شرکت مرتبط با صنعت نفت  از جمله 3 شرکت فعال در حوزه حفاری ، شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت مراحل ورود به بورس تهران را پیگیری می کنند. همچنین شرکت نفت و گاز پرشیا اخیرا درج و قابلیت عرضه را دارد.

    وی به انتشار 5 هزار میلیارد تومانی اوراق نفتی در سال قبل اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه می تواند برای تامین مالی در مقیاس های بزرگ به صنعت نفت کمک کند.

    مدیر پذیرش بورس تهران به انتشار اوراق ارزی اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه صنعت نفت یک صنعت ارز آور است و اغلب منابع ارزی در خارج از کشور دارد می توان از پتانسیل های صنعت نفت برای انتشار اوراق مشارکت ارزی بهره برد.

    درگاهی به اشاره به همکاری بورس و فرابورس و اظهار آمادگی برای کمک به تامین مالی صنعت نفت گفت: در بورس تهران در حال پیگیری بحث افزایش جذابیت های بازار سرمایه به منظور ترغیب شرکت ها برای حضور در بورس تهران برای تامین مالی و هم در زمینه سهام هستیم. این طرح که در مراحل اولیه و جزو برنامه های ما در سال 96 است، می تواند با افزایش جذابیت در معافیت مالیاتی، امتیازات دولت در بورس تهران و استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی در بورس باشد.

    حسین حسن قلی پور، رییس اداره پذیرش و بازاریابی بورس انرژی نیز در نشست تخصصی بررسی روش های تامین مالی صنعت نفت از طریق بازار سرمایه گفت: اصلی ترین ابزار بورس انرژی برای تامین مالی صنعت نفت و پتروشیمی، اوراق سلف موازی استاندارد است که این ابزار مبتنی بر کالا بوده اما می طلبد محصولاتی که روی آنها اوراق سلف منتشر می شود، بازار نقدی قوی در بورس انرژی داشته باشند تا امکان تحویل قرارداد نیز در بورس وجود داشته باشد

    علیرضا ناصرپور، مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با بیان اینکه تامین مالی با سررسید یک ساله نیز برای صنعت پتروشیمی به صورت انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا مهیا بوده است، افزود: راه اندازی اوراق سلف موازی استاندارد به سال 83 و تامین مالی شرکت گل گهر برمی گردد که پس از آن، انتشار اوراق سلف از سوی بورس کالای ایران برای شرکت های پتروشیمی از قبیل پتروشیمی آبادان، شیراز و پردیس انجام شد که اوراق سلف منتشر شده برای این صنعت 500 میلیارد تومان بوده است.

    مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران به بحث تضامین در تامین مالی صنعت پتروشیمی از بورس کالا اشاره کرد و گفت: ابزار گواهی سپرده کالایی می تواند به عنوان تضامین در تامین سرمایه در گردش شرکت های مختلف مد نظر قرار گیرد که امید می رود با رونق معاملات این ابزار، شاهد وثیقه قرار گرفتن گواهی سپرده در روند تامین مالی باشیم.

    در ادامه رضا محتشمی پور، رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این نشست به تجربه موفق تامین مالی شرکت های پتروشیمی از بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات مثبتی که طی سال های اخیر در زمینه تامین مالی صنعت پتروشیمی از بازار سرمایه رقم خورده است، طراحی ابزارهای مالی و برگزاری جلسات متعدد میان بورس کالا و شرکت های پتروشیمی بوده است که نتیجه این نشست ها ورود شرکت هایی به انتشار اوراق سلف موازی از طریق بورس کالا بوده است که تا پیش از این هیچ سابقه ای در تامین مالی به شیوه های مدرن نداشته اند.

    وی در پایان عنوان کرد: باید قبول کنیم هنوز زبان مدیریت مالی در فعالان صنعت نفت جا نیفتاده است و به عبارتی صنایع متوجه ظرفیت های بازار سرمایه در روند تامین مالی نیستند به این ترتیب باید بازار سرمایه به صورت گام به گام به معرفی ابزارهای موجود در این زمینه بپردازد.

    برچسب ها