عصر خودرو

یک مقام مسئول در پتروشیمی:

سرعت در راه اندازی فازهای پارس جنوبی پتروشیمی‌ها را نجات داد

عصر بازار- بساق زاده گفت: سرعت اجرای پروژه های پتروشیمی جلوتر از پروژه های بالادستی بود که با راه اندازی فازهای پارس جنوبی اختلافها کمتر شد.

سرعت در راه اندازی فازهای پارس جنوبی پتروشیمی‌ها را نجات داد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، علی محمد بساق زاده، مدیر کنترل تولید شرکت صنایع ملی پتروشیمی با اشاره به اینکه طی 4 سال گذشته با اجرای پروژه های بالادستی و تکمیل شدن فازهای پارس جنوبی، صنایع پایین دستی و پتروشیمی رشد چشمگیری داشته اند، گفت: با توجه به اهداف دولت یازدهم زنجیره تولید به صورت مناسبی اجرایی شده و در حال حاضر بهره برداری می شود.

    وی با اشاره به پروژه هایی که طی 3 سال آینده و برنامه ششم به بهره برداری می رسند، افزود: با اقدامات خوبی که طی 4 سال گذشته انجام شده پروژه های زیادی مثل پتروشیمی پردیس، کاوه، مرجان، دماوند و ...تعریف شده که طی امسال و سال آینده به بهره برداری می رسند و برخی نیز تا پایان برنامه ششم به اتمام می رسند.

    بساق زاده تصریح کرد: تا کنون یکی از موانع صنعت پتروشیمی بحث خوراک بود به نحوی که سرعت اجرای پروژه های پتروشیمی جلوتر از پروژه های بالادستی بوده است که خوشبختانه با اقدامات انجام شده و راه اندازی فازهای پارس جنوبی اختلافها کمتر شد.

    وی ادامه داد: شرایط تعمیر و نگهداشت واحدها نیز از دیگر موضوعاتی بود که به دلیل تحریم ها، پتروشیمی ها را با مشکل مواجه کرده بود چرا که در شرایط تحریم نمی توانستیم مواد اساسی را تامین کنیم. بنا بر این تولید نیز تحت الشعاع قرار گرفته بود.

    مدیر کنترل تولید شرکت صنایع ملی پتروشیمی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما با لاسنسورها ارتباطی نداشتیم بهینه کردن فرایندهای پتروشیمی و ایجاد تغییرات در آنها دچار مشکل شده بود.

    وی با اشاره به بهبود شرایط تولید در پتروشیمی ها پس از برجام بیان کرد: سال گذشته ظرفیت اسمی واحدهای تولیدی حدود 81 درصد بود که در سال 96 به 86 درصد می رسد.

    بساق زاده با اشاره به مشکلاتی که بابت خصوصی سازی های نادرست برای پتروشیمی ها ایجاد شد، افزود: پتروشیمی ها قبل از خصوصی سازی متمرکز بودند و بازرسی های دولتی نیز آنها را کنترل می کردند و مشکلی نیز نبود اما بعد از خصوصی سازی های بی برنامه مشکلاتی حادث شد اما در هر صورت اکنون با توجه به تشکیل هلدینگ ها که اکثریت نیز وابسته به صندوق بازنشستگی هستند این مشکلات رفع شده و تا کنون مشکل خاصی نداشیم .ضمن اینکه ورود و قیمت گذاری پتروشیمی ها در بورس اتفاق خوبی است که در این حوزه رخ داده است.

    این مقام مسئول در ادامه با اشاره به شرایط تحریم و مشکلاتی که بابت صادرات محصولات داشتیم، بیان کرد: با توجه به اینکه تنوع محصولات زیاد بود به لحاظ بانکی و مشتری ها با مشکل مواجه بودیم که حادترین آن نیز در سالهای 91 و 92 بوده است که شوکی به این صنعت وارد شد، به نحوی که در مسائل لجستیکی انتقال مشکل داشتیم و همچنین کشتی ها بیمه نمی شدند و با توجه به اینکه کشتی های حمل پتروشیمی شرایط خاصی دارند، معضلات دوچندان شد، مثلا اتیلن باید در فضای خنک نگهداری شود و یا برای حمل ال پی جی دچار سختی شده بودیم. البته بالا رفتن شدید هزینه های حمل را نیز باید به آن اضافه کرد.

    وی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر با خرید کشتی و تنوع در رقابت شرکت هایی که پشتیبانی می کردند مشکلات حل شده و شرایط تحت کنترل است.

    برچسب ها