عصر خودرو

معاون سازمان توسعه تجارت:

زعفران چینی برای ایران مشکل‌ساز نمی‌شود

عصر بازار- مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی سازمان توسعه تجارت در پاسخ به اظهارات تولیدکنندگان زعفران مبنی بر این‌که اگر زعفران چین به بار بنشیند باید فاتحه زعفران ایرانی را خواند، گفت: بعید می‌دانیم چنین موضوعی تهدیدی برای ایران به‌شمار رود.

زعفران چینی برای ایران مشکل‌ساز نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، محمود بازاری اظهار کرد: در خصوص زعفران و دشواری‌هایی که ممکن است در مسیر صادرات این محصول به کشورهایی مانند هند وجود داشته باشد باید گفت که کشورهایی مانند هند و چین در بحث‌های تعرفه‌ای همانند ما شرایط و موارد خاص خود را در نظر می‌گیرند و همان‌طور که ما تلاش داریم با سیاست‌گذاری مناسب از تولیدات داخل حمایت کنیم آنها نیز چنین برخوردی را انجام می‌دهند.

    وی اظهار کرد: البته زعفران یک موضوع خاص است که در حال حاضر حدود 96 تا 97 درصد ظرفیت مطلق دنیا متعلق به ایران است، بدین ترتیب ایران در رتبه اول صادرکنندگان زعفران قرار دارد و این گونه نیست که این شرایط به راحتی از بین برود.

    مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی سازمان توسعه تجارت ادامه داد: اکنون فضایی پیش آمده که برخی بازارها با محدودیت حضور تجار ایرانی مواجه شده‌اند و در این میان در برخی موارد افغانستان نقش حلقه واسط را ایفا می‌کند. البته طبیعی است که تولید در حوزه‌های مختلف برای تمام کشورهایی که شرایط و امکان آن را داشته باشند نوعی حق به حساب می‌رود اما به هر صورت ما در تولید زغفران با سهم بالای 95 درصد بازار رتبه اول صادرات را به خود اختصاص داده‌ایم.

    بازاری تصریح کرد: در خصوص مدیریت بازارهای جهانی نیز باید مطالب مختلفی مورد توجه قرار گیرد و ما در این حوزه به اهمیت بخش خصوصی نیز توجه کافی داریم و امیدواریم با رفع محدودیت صادرات به برخی از کشورها مانند عربستان نقش حلقه‌های واسط کم‌رنگ شود.

    وی در خصوص زعفران چین و صدمه‌ای که ممکن است به بازار زعفران ایران وارد کند، نیز عنوان کرد: شاید چین به این عرصه ورود کند اما با توجه به مجموع شرایط شاید ورود به این عرصه برای کشوری چون چین مزیت چندانی نداشته باشد ضمن آنکه بازار این کشور به حدی بزرگ است که حتی اگر محصولی که در حال حاضر از سوی این کشور کشت شده دو برابر هم شود جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

    مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی سازمان توسعه تجارت افزود: به هر صورت در بخش کشاورزی برخی محصولات ما مانند پسته و زعفران شرایطی دارند که تنها 20 تا 30 درصد تولید آنها برای مصرف داخلی کفایت می‌کند و بخش عمده‌ این محصولات صرف واردات می‌شود. در این حوزه‌ها نیز ما به ترتیب تولیدکننده اول و دوم دنیا هستیم و ظرفیت و بازارهای بسیار خوبی داریم.

    بازاری در پایان از برخی اقلام کشاورزی مانند پسته، خرما، کشمش، میوه و تره‌بار، محصولات حیوانی و آبزیان، گیاهان دارویی و چای به عنوان عمده اقلام صادراتی بخش کشاورزی نام برد و گفت: در بخش صادرات گیاهان دارویی نیز ایران در وضعیت مناسبی قرار دارد.

    برچسب ها