عصر خودرو

بازار فولاد در هفته‌ای که گذشت

عصر بازار- طی هفته گذشته بازار فولاد کشور با روندهای نزولی روبه‌رو‌ بود که این روندها با شروع هفته جدید نیز ادامه یافتند.

بازار فولاد در هفته‌ای که گذشت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مرکز خدمات فولاد ایران, سایز 125 میلی‌متر بیلت روز شنبه 1400 تومان در هر کیلو و سایز 150 میلی‌متر 1420 تومان پیشنهاد می‌شد، اما عرضه بیلت محدود بود و خریدارها به دنبال کالا بودند.

    از روز یکشنبه قیمت‌ این کالا شروع به کاهش کرد و این روند تا آخر هفته ادامه یافت که قیمت سایز 150 میلی‌متر در بعضی کارخانه‌ها تا 1360 تومان هم اعلام شد. کاهش قیمت شمش تحت تاثیر دو عامل است؛ اول عرضه شمش کارخانه‌های بزرگ به‌خصوص فولاد خوزستان. بخشی از این محموله‌ها را کسانی که بابت طلب از کارخانه‌های فولاد شمش برداشته‌اند به بازار سرازیر کردند. در شرایطی که بازار تشنه عرضه شمش بود پیشنهاد کارخانه‌های بزرگ باعث عقب‌نشینی و احتیاط خریدارها شد و همین امر بازار ضعیف شمش را به هم ریخت و باعث ریزش آن شد.

    دومین عامل و مهم‌ترین دلیل افت قیمت شمش، رکود یکباره بازار بود. به‌رغم جوسازی‌ها و نشست‌های دوستان، بازار مقاطع ساکت و روند سکوت شدیدتر شد. همین موضوع تولیدکنندگان میلگرد را برای خرید شمش به تردید انداخت؛ ضمن آنکه مساله نقدینگی در شرایط فعلی بازار، تهدید جدی است که همه را به احتیاط انداخته است. مجموعه این عوامل باعث عقب‌نشینی قیمت شد. از روز چهارشنبه حجم پیشنهادهای عرضه زیادتر از تقاضا شد و همین امر به روند نزولی قیمت کمک کرد. از آنجا که تقاضای مقاطع همچنان در هفته آینده در کما خواهد بود، امیدی به بهبود یا ثبات قیمت شمش نیست، شرایط سیاسی حاکم بر فضای اقتصاد کشور ایجاب می‌کند فعلا رکود حاکم باشد.

    در این بین قیمت مقاطع در هفته گذشته نزولی بود. میانگین قیمت میلگرد در اصفهان 16230 ریال و در اهواز 15470 ریال بود و متوسط قیمت تیرآهن 14 تا 18 در اصفهان 18933 ریال بود، ولی در پایان هفته میانگین قیمت میلگردها 200 ریال پایین‌تر آمد و تیرآهن به 18900 ریال افت کرد، در حالی‌که خریداری نداشت.نبشی و ناودانی روز شنبه بسته به نوع کالا در هر کیلو 30 تا 60 تومان افزایش قیمت داشت اما از یکشنبه به بعد با توجه به محدودیت تقاضا کارخانه‌ها تخفیف می‌دادند که البته این تخفیف در مورد میلگرد در روزهای شنبه و یکشنبه کمتر بود ولی از دوشنبه به بعد به‌صورت جدی مطرح شد، اما کمکی به افزایش تقاضا نکرد. شرایط حاکم بر اقتصاد ایران شرایط خاصی است که ناشی از فضای سیاسی حاکم بر جامعه است، تقاضای فولاد قطعا وجود دارد اما این تقاضا تا پایان انتخابات ریاست جمهوری مسکوت مانده است. نگاه اکثر دست اندرکاران صنعت فولاد به همین پدیده است.

    آنها معتقدند اگر روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری مجددا انتخاب شود بازار در یک فاصله زمانی کوتاه دوباره فعال خواهد شد، در غیر این صورت باید تا تشکیل کابینه جدید منتظر بود؛ یعنی 6 ماه اول امسال عملا تحرکی در اقتصاد ایران دیده نخواهد شد. کارخانه‌های تولیدکننده مقاطع در روزهای پایانی هفته با نگاه کاملا مایوسانه نسبت به هفته‌های پیش رو قضاوت می‌کردند و همین مساله خیلی راحت بازار کالاهای واسطه‌ای مثل شمش و آهن اسفنجی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    در این بین اما در بازار ورق در هفته گذشته قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلی‌متر رول روز شنبه 2190 تومان بود اما روند نزولی به خود گرفت و به 2170 تومان در پایان هفته رسید. قیمت این کالا در طول هفته گذشته با حدود 10 یورو کاهش از طرف فروشنده‌های خارجی در حد 440 یورو پیشنهاد می‌شد اما بازار جهانی چندان محکم نیست، در حالی‌که تقاضا در بازار ایران بسیار پایین است. از روز شنبه زمزمه‌های افت قیمت ورق گرم در بورس کالا از طرف مبارکه شنیده می‌شد و روز دوشنبه این امر محقق شد. فولاد مبارکه به‌طور میانگین قیمت ورق گرم B را با 816 ریال کاهش در قیمت پایه به 19149 ریال فروخت؛ این یعنی 4 درصد کاهش در قیمت پایه ورق B. ورق گرم C که قبلا در پایان فروردین ماه 18855 ریال فروخته شده بود در 11 اردیبهشت 19152 ریال به فروش رسید که این هم حداقل 5/ 3 درصد کاهش قیمت در بر داشت. از آنجا که فروش‌های مبارکه به‌طور مستقیم به بازار نیست و تنها به مصرف‌کننده‌ها یا مراکز فروش خود محدود است باعث افت قیمت در بازار به همین نسبت نشده است. کاهش قیمت ورق گرم در بازار در حد هر کیلو 30 تا 40 تومان بود و در مورد ورق ضخامت 2 میلی‌متر در حد 20 تومان.

    علت این امر آن بود که کارخانه گیلان جلوی عرضه ورق ضخامت 2 میلی‌متر را گرفت و همین امر مانع سقوط قیمت ورق ضخامت 2 میلی‌متر شد. البته عوامل دیگری هم در این مساله دخیل بودند که مهم‌ترین‌ آن کنترل بازار از سوی برخی شرکت‌های بزرگ است. روز دوشنبه قیمت ورق سرد و ورق گالوانیزه مبارکه تغییری نکرد، چرا‌که صادرات این کالا در سال گذشته برای ورق سرد تقریبا دو برابر شده و ورق گالوانیزه با حدود 10 درصد افزایش روبه‌رو بوده است. بنابراین نیازی به کاهش قیمت نیست. علت دیگر کاهش قیمت ورق گرم در بورس عدم استقبال خریدارها در هفته‌های گذشته بود، چرا که سود معقولی برای خریدار باقی نمی‌گذاشت به همین علت تقاضا برای خرید کالا کاهش یافته بود.

    ورق گرم ضخامت 15 میلی‌متر به بالا نیز از روز شنبه روند نزولی داشت و قیمت‌ها در طول هفته به‌طور میانگین تا 40 تومان در هر کیلو پایین آمد. علت این امر کاهش تقاضا است. حجم عرضه بالا نیست اما تقاضا بسیار پایین است، همین امر باعث شده است بعضی از فروشنده‌ها برای حفظ نقدینگی به فروش روی بیاورند. به نظر نمی‌رسد که بازار این کالاها رونق جدی در طول دو ماه آینده داشته باشد، چرا‌که اکثر سوله‌سازها به علت پایین بودن تقاضا تولید خود را کاهش داده‌اند و بخشی از آنها کار را تعطیل کرده‌اند و فعالیت مجدد آنها منوط به تغییرات وسیع در سطح اقتصاد کلان کشور است.

    در عین حال قیمت ورق سرد تغییری در طول هفته گذشته نداشت و تقریبا ثابت باقی ماند. واردات این کالا در طول ماه فروردین و نیمه اردیبهشت ماه به 33 هزار تن رسیده که نسبت به میانگین واردات در سال گذشته تغییر جدی نداشته است. از روز سه‌شنبه به بعد رکود در بازار ورق سرد کاملا محسوس بود و قیمت بعضی از اقلام کارخانه‌ها نزول کرد. کسادی بازار و افت قیمت احتمالی در بازارهای جهانی در هفته‌های آینده می‌تواند کاهش قیمت این کالا را در پی داشته باشد.

    برچسب ها