عصر خودرو

وزیر نفت در مراسم افتتاح نمایشگاه نفت مطرح کرد؛

اولویت آینده وزارت نفت برداشت از میادین مشترک نفتی

عصر بازار- وزیر نفت گفت: در بخش بهره برداری لایه نفتی پارس جنوبی که تاکنون هیچ برداشتی از آن رخ نداده بود توانستیم در فروردین ماه سال جاری ۲۵ هزار بشکه در روز برداشت کنیم.

اولویت آینده وزارت نفت برداشت از میادین مشترک نفتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، بیژن زنگنه وزیر نفت در آیین افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پتروشیمی که با  تاخیر یک ساعته و با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و سایر معاونین وزارت نفت افتتاح شد گفت: سال 92 به عنوان فردی آشنا با صنعت نفت وارد وزارت نفت شدم اما آنچه در آن دوران وجود داشت به لحاظ نابسامانی قابل تصور نبود و باید وقت زیادی صرف سازماندهی به اوضاع می شد این در حالی است که بین سال های 89 تا 91 بیشترین گشایش های مالی در صنعت نفت رخ داد به همین موازات نامناسب ترین و ناکارآمدترین شکل ممکن این منابع اداره شد.

    او با تاکید بر اینکه زمانی که مدیریت این وزارتخانه را در دست گرفتم نه تنها پول چندانی در این وزارتخانه وجود نداشت بلکه به دلیل تحریم ها و سقوط قیمت نفت با مشکلات زیاد دست و پنجه نرم می کردیم ادامه داد: به این ترتیب با خرج کردن قطره چکانی از منابع محدود مالی توانستیم یازده فاز پارس جنوبی به بهره برداری برسانیم از طرفی ظرفیت تولید گاز از این منطقه را که در سال 92 رقمی معادل 285 میلیون متر مکعب بود در سال 95 به 575 میلیون متر مکعب برسانیم.

    به گفته وزیر نفت میزان مصرف سوخت مایع نیروگاه ها در سال 92 رقمی معادل 43 درصد بود که در سال 95 به رقمی کمی بیش از 10 درصد رسید، این در حالیست که در حوزه نفت گاز در سال 92 واردکننده بودیم اما در سال 95 صادرکننده این محصول شدیم.

    زنگنه از جمله دستاوردهای دولت را گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد و گفت:در سال 92، 14 هزار روستا دارای گاز بودند اما این رقم در سال 95 به 23 هزار روستا رسید به عبارتی به طور میانگین روزانه به 10 روستا گازرسانی شد البته گفتنی است انجام این امور بدون اتکا به بودجه عمومی بوده است و از طریق از استفاده از بند قاف و ماده 12 رفع قانون منابع تولید هزینه های بوده است

    این عضو کابینه درباره توسعه میادین غرب کانون گفت: میزان برداشت ما از این میادین 70 هزار بشکه در روز بود که این رقم به 280 هزار بشکه در روز رسیده است در بخش بهره برداری لایه نفتی پارس جنوبی که تاکنون هیچ برداشتی از آن رخ نداده بود توانستیم در فروردین ماه سال جاری 25 هزار بشکه در روز برداشت کنیم. این در حالی است که میزان برداشت مان از میدان مشترک آذر در اسفند 95 رقمی معادل 15هزار بشکه در روز را به خود اختصاص داد.

    او ادامه داد: یکی از مهمترین دستاورد برجام بازگشت ایران به بازار بین المللی نفت و باز پس گیری سهم خود از بازار بود به این ترتیب توانستیم یک میلیون بشکه که در طی سالهای تحریم از بین رفته بود احیا کنیم.

    وزیر نفت با اشاره به اینکه طی سه و سال و نیم فعالیت دولت یازدهم با رشد پنج میلیون تن ظرفیت صنعت پتروشیمی ظرفیت این صنعت به 9 میلیون تن رسید که در صورتی که واحد متانول مرجان به ظرفیت 1.6 میلیون تن در تابستان سال جاری به بهره برداری برسد ظرفیت این صنعت در مجموع به 10.5 میلیون تن خواهد رسید.

    به گفته وزیر نفت یکی دیگر از مهمترین دستاوردهای نفتی دولت یازدهم شروع تولید مستمر بنزین از پالایشگاه  معیانات ستاره خلیج فارس است. این در حالیست که 10 قلم کالای اصلی طی این مدت بومی سازی شده است. گفتنی است با امضای یکی از بزرگترین قراردادهای بزرگ داخلی می توانیم لوله های CRA (لوله های ضد خردگی) با بخش داخلی را تولید کنیم.

    زنگنه درباره برنامه های آینده وزارت نفت گفت: در حال حاضر صنعت نفت  ایران برای جهش به پیش حاضر است، سازندگان تجهیزات نفتی داخلی از وضعیت مناسبی برخوردار است.

    برچسب ها