عصر خودرو

کچوئیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوبلین عنوان کرد:

افزایش ۶۵درصدی مناسبات تجاری ایران و ایرلند

عصر بازار- جواد کچوئیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوبلین، با اشاره به افزایش ۶۵ درصدی مناسبات تجاری ایران و ایرلند در سال گذشته، گفت: به دنبال توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها بسیاری از موانع روابط مرتفع و مناسبات و همکاری‌های دو کشور در مسیر صحیح خود قرار گرفته است.

افزایش ۶۵درصدی مناسبات تجاری ایران و ایرلند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، کچوئیان بیان داشت که موقعیت و جایگاه کنونی کشورمان در نظام بین‌الملل شامل توانمندی‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به ‌ویژه پس از توافق هسته‌ای و دوره پسا تحریم موجب شده است تا ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری و کاربرد آنها در روابط دوجانبه ایران و ایرلند نیز مورد توجه قرار گیرد.
    وی تصریح کرد که به دنبال توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های سازمان ملل نشانه‌های تحرک در روابط به‌وضوح مشاهده می‌شود.
    کچوئیان همچنین بیان داشت که به ‌زودی وزیر اشتغال و بنگاه‌های تجاری ایرلند به دعوت وزیر صنعت؛ معدن و تجارت کشورمان در رأس هیاتی اقتصادی و تجاری به ایران سفر خواهد داشت و با توجه به ابراز تمایل مقامات ایرلندی برای بازگشایی سفارت در تهران قطعاً تحقق این امر بر روند رو به گسترش مناسبات و همکاری‌های دو کشور تاثیر بسزایی دارد.
    کچوئیان اظهارداشت که رئیس مجلس سنای ایرلند نیزبه دعوت دکتر لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی قرار است در شهریور ماه سال جاری در رأس هیاتی از کشورمان دیدار رسمی داشته باشند و هم‌اکنون روابط پارلمانی بین دو کشور در عالی‌ترین سطح خود در طی سه دهه گذشته قرار دارد.
    مشروح مصاحبه با جواد کچوئیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایرلند به شرح زیر است:
    روابط و مناسبات ایران و ایرلند در چهار سال گذشته و تاثیرات سیاست‌های دولت روحانی در عرصه سیاست خارجی و نیز توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها در گسترش روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف چگونه بوده است و ارزیابی شما از وضعیت کنونی و چشم‌ انداز روابط ایران و ایرلند چیست؟
    - در پاسخ به سؤال جنابعالی بایستی عرض کنم که دولت جناب آقای دکتر روحانی در طی چهار سال گذشته در مبحث سیاست خارجی، رویکرد همزیستی مسالمت‌آمیز و گفت وگو و نیز تعامل و همکاری سازنده با تمامی کشورهای دنیا را در پیش گرفت و بر این اساس سیاست دولت یازدهم بر پایه منافع و مصالح مشترک بازمهندسی شد. توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها در چارچوب همین سیاست و تعامل هدفمند و هوشمند با کشورهای مختلف جهان تحقق یافت. تعاملی از موضع استغنا و واقع‌بینانه و با هدف تنش‌زدایی و اعتمادسازی با کشورها.

    ** دیدگاه جنابعالی در خصوص سطح کنونی و چشم‌انداز آتی روابط جمهوری اسلامی ایران با ایرلند چیست؟
    - روند مناسبات تهران – دوبلین همواره بیانگر راهبرد کلان روابط با کشورهای اتحادیه اروپایی و روابط خاص این کشور با آمریکا و انگلیس به‌ عنوان همسایگان شرق و غرب آن است.
    توسعه مناسبات در عرصه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی با ایرلند، به‌عنوان عضو اتحادیه اروپایی و از بازیگران سازمان‌های بین‌المللی، در دستور کار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است. سیاست خارجی ایرلند، تجارت محور است و دوبلین برای مناسبات تجاری جایگاه ویژه‌ای قائل است. متاسفانه اعمال تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی یک و چندجانبه علیه ایران در سال‌های گذشته، خدشه‌ای به مناسبات تجارت خارجی دوجانبه وارد کرد؛ لیکن هم‌اکنون ودر پی توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها بسیاری از موانع روابط مرتفع و مناسبات و همکاری‌های دو کشور در مسیر صحیح خود قرارگرفته است.
    تعاملات دوجانبه در سطوح عالی همواره پشتوانه‌ای برای تقویت روابط بوده است و دو کشورازاین ظرفیت برای پیشبرد مناسبات بهره‌برداری می‌کنند. در سال 93 شاهد تحرک جدی در این سطح از رفت‌وآمدها بودیم که در دو دهه مناسبات بی‌سابقه بوده است.
    دیدار آقای 'شان بارت' رئیس پارلمان ایرلند از کشورمان، در مهرماه سال 93، تحولی تاریخی در این خصوص بود که اراده دوبلین به اهمیت روابط با تهران در عالی‌ترین سطح را نشان می‌داد. آثار این دیدار و نقش‌آفرینی مثبت آن در روابط دوجانبه کاملا مشهود و بارز است.
    از سوی دیگر بنا به دعوت رسمی رئیس پارلمان ایرلند، جناب آقای دکتر لاریجانی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی در بهار سال 94 از ایرلند دیدار کرد. دیدار هیات عالی پارلمانی کشورمان از ایرلند نقطه عطفی در مناسبات دو کشور در دو دهه اخیر بود که توانست بستر لازم برای بسط و گسترش همکاری‌های را فراهم سازد.
    همکاری‌های پارلمانی در سطح و مسیر رضایت بخشی استمرار یافت که در این خصوص می‌توان به دیدار هیات گروه دوستی پارلمانی مجلس شورای اسلامی از ایرلند در اواخر شهریورماه سال 93 اشاره نمود. همچنین هیات ایرلندی گروه دوستی پارلمانی در اردیبهشت 94 به تهران اشاره کرد.
    رئیس مجلس سنای ایرلند نیز به دعوت جناب آقای دکتر لاریجانی قرار است در شهریورماه سال جاری در رأس هیاتی از کشورمان دیدار رسمی داشته باشند. هم‌اکنون روابط پارلمانی بین دو کشور در عالی‌ترین سطح خود در طی سه دهه گذشته قرار دارد.
    انجام «مشورت‌های سیاسی» در سطح معاونین وزارت امور خارجه نیز از موارد قابل‌ذکر در سطح رفت‌وآمدهای سیاسی دو کشور بوده است. سفر معاون سیاسی وزارت امور خارجه و تجارت ایرلند به تهران وسفرجناب آقای تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه به دوبلین و دیدار با مقامات عالی ایرلند به‌ویژه ملاقات با همتای ایرلندی خود در وزارت امور خارجه که طیف گسترده‌ای از موضوعات سیاسی، بین‌المللی، اقتصادی، فرهنگی و علمی مورد تبادل‌نظر قرارگرفته است.
    شایان ‌ذکر است که در جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال جاری در دوبلین از طرف دولت ایرلند برای نخستین بار در سطح وزیر شرکت نمودند که مبین اهمیت و جایگاه ایران برای کشورهای اروپایی است.

    سطح مبادلات تجاری دو کشور به چه میزان است و آیا تدابیری برای افزایش سطح مبادلات پیش‌بینی‌شده است؟
    - براساس بررسی به‌عمل‌آمده میانگین روابط تجاری سالانه ایران و ایرلند در ده سال گذشته نیز50 میلیون یورو بوده است درحالی‌که ظرفیت و امکانات موجود در دو کشور بسیار فراتر از این بوده است.
    این سفارت به‌منظور تحول در روابط دوجانبه اقتصادی و تجاری، اقدام به بررسی زمینه‌های بالقوه همکاری و همچنین واکاوی نقاط قوت ایرلند در حوزه‌هایی که ایران به آن نیاز دارد کرده است. یکی از راهبرد های اقتصادی دولت ایرلند نیز گسترش هرچه بیشتر روابط تجاری خود با مناطقی از جهان است که تاکنون کمتر در آن حضور داشته‌اند. ماحصل این دو رویکرد منجر به اعزام چندین هیات تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری در طی چند سال گذشته جهت گفت وگو در خصوص زمینه‌های همکاری و بررسی حوزه‌های کار با ایران در بخش‌های مختلف بوده است که ملاقات و بازدیدهای مؤثری را انجام داده و امید است که در سال جاری شاهد اثرات مثبت آن باشیم.
    از سوی دیگر موقعیت و جایگاه کنونی کشورمان در نظام بین‌الملل شامل توانمندی‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه پس از توافق هسته‌ای و دوره پسا تحریم موجب شده است تا ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری و کاربرد آنها در روابط دوجانبه ایران و ایرلند نیز موردتوجه قرار گیرد.
    به دنبال توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های سازمان ملل نشانه‌های تحرک در روابط به‌وضوح مشاهده می‌شود.
    روابط تجاری ایران و ایرلند در سال 1395 با 65 درصد افزایش نسبت به سال پیش از آن به 80 میلیون یورو رسیده است. مهم‌ترین صادرات ایرلند به کشورمان را به ترتیب تجهیزات و کالاهای پزشکی و دارویی، اسانس های مختلف، مواد غذایی و مواد اولیه نوشابه‌های گازدار، مواد شیمیایی، ماشین‌آلات، تجهیزات و قطعات صنعتی و همچنین ابزارهای تخصصی کنترلی و علمی تشکیل می‌دهد.
    مهم‌ترین عرصه همکاری‌های دو کشور در سال جاری در زمینهٔ خدمات لیزینگ هواپیما، فنّاوری 'آی تی' ( IT )و دانش فنی پیشرفته ترکیبات مواد اولیه فرآورده‌های غذایی - لبنی، تولیدات محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی و همچنین در زمینهٔ تبادل دانشجو و استفاده از دوره‌های آموزشی زبان و تخصصی حسابداری - مالی بوده است.
    گشایش خط پروازی مستقیم از تهران به مقصد آمریکای شمالی از طریق فرودگاه 'شانون' این کشور نیز یکی دیگر از زمینه های بسیار مهم همکاری است که در صورت تحقق، می‌تواند زمینه‌ساز تردد بیشتر ایرانی‌ها و ایرلندی‌ها و افزایش تعاملات تجاری دو کشور شود.
    علاوه بر سفر هیات هوانوردی ایرلند متشکل از مقامات هواپیمایی و شرکت‌های بزرگ خدمات لیزینگ این کشور، سفرهای مستقل دیگری نیز از سوی شرکت‌های لیزینگ و خدمات فرودگاهی برای گفت وگو با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی صورت گرفته و یا در حال انجام است.
    سرمایه‌گذاری در ساخت چند نیروگاه خورشیدی و همکاری در ایجاد خط تولید فرآورده‌های جدید لبنی ازجمله دستاوردهای سفرهای اخیر هیات های ایرلندی به کشورمان بوده است و همچنین در جریان سفر هیئتی از وزارت کار و انجمن کاریابی‌های بین‌المللی ایران در مهرماه گذشته به دوبلین، زمینه اعزام نیروی کار ماهر به ایرلند فراهم شد.
    همچنین به ‌زودی وزیر اشتغال و بنگاه‌های تجاری ایرلند به دعوت وزیر صنعت؛ معدن و تجارت کشورمان در رأس هیاتی اقتصادی و تجاری به ایران سفر خواهد داشت.
    با توجه به ابراز تمایل مقامات ایرلندی برای بازگشایی سفارت در تهران قطعاً تحقق این امر بر روند رو به گسترش مناسبات و همکاری‌های دو کشور تاثیر بسزایی خواهد داشت.

    روابط فرهنگی و علمی دو کشور در چه سطحی است و سفارت چه برنامه‌هایی برای گسترش آن دارد؟
    - روابط علمی و فرهنگی بین دو کشور همواره خوب و رو به گسترش بوده است. تبادل هیات های فرهنگی و علمی، با نهادهای مختلف در ایرلند پیگیری شده است. همکاری با کتابخانه ملی ایرلند، برگزاری هفته‌های فرهنگی و تبادل استاد و دانشجو فی‌مابین دو کشور و نیز حضور این‌ جانب در دانشگاه‌های ایرلند و سخنرانی پیرامون موضوعات مختلف و پاسخ به سؤالات آنان در خصوص سیاست خارجی کشورمان ازجمله برنامه‌های سفارت بوده است. سخنرانی‌های این‌جانب در دانشگاه' دی سی یو' ( DCU ) ایرلند با استقبال خوب اساتید و دانشجویان روبرو شده است.
    دانشگاه‌ها در ایرلند، دارای سطح علمی بسیار بالایی می‌باشند؛ لذا پیگیری امور دانشگاهی فی‌مابین دو کشور و رصد تحولات علمی- دانشگاهی کشور متوقف فیه، در دستور کار ویژه این سفارت قرار داشته است و همکاری بسیار خوبی بین سفارت و رایزن علمی وزارت علوم در اروپا وجود دارد. در حال حاضر و براساس یادداشت تفاهم موجود مابین وزارت علوم و دانشگاه کالج دوبلین ( UCD ) که چندی پیش تمدید گردید، تعدادی دانشجوی بورسیه در مقطع دکتری رشته‌های مختلف در این دانشگاه مشغول تحصیل می‌باشند. علاوه بر آن تعداد محدودی دانشجوی بورسیه ایرانی نیز در دیگر دانشگاه‌های این کشور شاغل به تحصیل می‌باشند.
    رقم کل دانشجویان ایرانی اعم از بورسیه و آزاد در ایرلند حدود 300 نفر می‌باشند که بیشتر آنها در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند. زبان انگلیسی، جایگاه علمی بالای دانشگاه‌های ایرلندی و محیط فرهنگی و اجتماعی مناسب در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی، مزیت ویژه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور محسوب می‌گردد.
    ضمناً با توجه به جمعیت قابل‌توجه ایرانیان مقیم ایرلند، این نمایندگی با همکاری با انجمن ایرانیان مقیم ایرلند و انجمن دوستی ایران و ایرلند و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طی چند سال گذشته اقدام به برگزاری یک جشن بزرگ به مناسبت سال نو و عید باستانی نوروز کرد که با استقبال و اشتیاق فراوان ایرانیان مقیم مواجه شده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو