عصر خودرو

سقف معافیت سود بدهکاران بانکی ۲۵ میلیونی شد

عصر بازار- با تصمیم جدید بانک مرکزی قرار بر این شد تا ادامه اجرای قانون بخشش سود بدهکاران بانکی تا ۱۰۰ میلیون تومان، سقف پرداختی که در مرحله اول تا ۱۰ میلیون تومان تعیین شده بود به ۲۵ میلیون تومان افزایش یابد. این دستور به زودی به شبکه بانکی ابلاغ خواهد شد.

سقف معافیت سود بدهکاران بانکی ۲۵ میلیونی شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا،  طبق تبصره(35) قانون  بودجه 1395 دولت این امکان را دارا شد تا حدود 10 هزار میلیارد تومان را برای بخشودگی سود تسهیلات بدهکاران بانکی زیر 100 میلیون تومان هزینه کند. بر این اساس اگر بدهکاران زیر 100 میلیون تومان، اصل بدهی خود را به طور کامل نقدی تسویه می‌کردند دیگر از پرداخت جرائم دیرکرد و سود این تسهیلات معاف می‌شدند  این سود از طریق 10 هزار میلیاردی که در قانون بودجه و از محل درآمد ناشی از تسعیر نرخ ارز پیش‌بینی شده بود پرداخت‌ می‌شود.

    این تبصره در حالی از اواخر بهمن ماه سال قبل به شبکه بانکی ابلاغ و به اجرا در آمد که با توجه به حجم بالای مشمولان آن از سویی کمبود منابع برای پاسخگویی، بانک مرکزی تصمیم به اولویت بندی بدهکاران گرفت. این درحالی است که حدود 26 میلیون پرونده بانکی مشمول طرح بخشودگی سود و جرائم وام‌های زیر 100 میلیون تومان می‌شود که مجموع ارزش تسهیلات دریافتی این تعداد پرونده حدود 254 هزار میلیارد تومان است. این تسهیلات در حال حاضر بالغ بر 45 هزار میلیارد تومان سود بانکی را در برمی‌گیرد. از این رو بانک مرکزی در مرحله اول بدهکاران تا 10 میلیون تومان در دستور کار قرار داد.

    طبق اعلام بانک مرکزی تا پایان سال گذشته، حدود 2250 میلیارد تومان  به منظور بخشودگی جرائم تسهیلات بدهکاران زیر 10 میلیون تومان پرداخت شده  و پرونده این گروه بسته شد.

    اما تازه‌ترین اعلام رئیس کل بانک مرکزی از این خبر می‌دهد که قرار شده تا در مرحله دوم سقف پرداختی و بخشش سود به 25 میلیون تومان افزایش یابد. بنابر گفته سیف، به زودی مرحله دوم این دستورالعمل برای بخشودگی سود و جرایم تسهیلات کمتر از 250 میلیون ریال در سال جاری ابلاغ خواهد شد.

    وی که در جمع مدیران بانک کشاورزی سخن می‌گفت، در این باره توضیح داده که در تبصره (35)قانون بودجه سال 1395 پیش بینی کرده بودیم که از ظرفیت بانک مرکزی برای اصلاح ساختار نظام بانکی، کمبود کفایت سرمایه بانک‌ها و جبران بدهی‌های دولت به نظام بانکی استفاده کنیم. مبلغ 45 هزار میلیارد تومان برای این منظور در نظر گرفتیم که 35 هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه و کاهش بدهی‌های دولت تخصیص یافت و 10 هزار میلیارد تومان برای بخشودگی سود مطالبات کمتر از 100میلیون تومان در نظر گرفته شد. بنابراین در اولویت اول مبلغ 2250 میلیارد تومان برای بخشودگی سود و جرایم تسهیلات کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه تخصیص یافت که عملکرد مطلوب بود و مکانیزم برای سال 1396 نیز تمدید و مقرر شد. از این رو بخشش سود و جرایم تسهیلات کمتر از 25 میلیون تومان طبق دستورالعملی که بزودی ابلاغ خواهد شد.

    برچسب ها