عصر خودرو

وزیر نفت:

۴۰ میلیارد دلار باید در پتروشیمی سرمایه‌گذاری شود

عصر بازار- وزیر نفت از پیوستن ایران به جمع کشورهای صادرکننده گازوئیل خبر داد و گفت: این مهم با افزایش گازرسانی به نیروگاه ها و صنایع و کاهش مصرف گازوئیل به عنوان سوخت مایع در این بخش، محقق شد.

۴۰ میلیارد دلار باید در پتروشیمی سرمایه‌گذاری شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، «بیژن زنگنه» وزیر نفت در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران اظهار داشت: زمانی که ما وارد وزارت نفت شدیم چندان منابع مالی وجود نداشت، از عمر تحریم‌ها کمتر از یکسال گذشته بود و سقوط قیمت نفت هم بر مشکلات ما افزوده بود اما چاره ای جز ادامه کار وجود نداشت و با سرسختی و پیگیری و به اصطلاح قطره چکانی منابع بسیار محدود و همت همه همکاران و مجموعه پیمانکاران و سازندگان توانستیم به لطف خداوند متعال به موفقیت‌های بزرگی دست یابیم.

    وی افزود: در سه سال و نیم گذشته توانستیم ظرفیت تولید گاز را از میدان مشترک پارس جنوبی دو برابر کنیم و از 285 میلیون مترمکعب به 575 میلیون مترمکعب در روز افزایش دهیم.

    وزیر نفت تصریح کرد: با توجه به ظرفیتی که به تولید گاز از پارس جنوبی اضافه شد، سهم سوخت مایع در سبد مصرفی نیروگاه‌ها به شدت کاهش یافت و از 43 درصد در سال 92 به کمی بیش از 10 درصد در سال 95 رسید و گاز تحویلی به نیروگاه‌ها از 36 میلیارد مترمکعب در سال 92 به بیش از 62 میلیارد مترمکعب در سال 95 افزایش پیدا کرد.

    وی ادامه داد: همچنین ایران از واردکننده نفت گاز در سال 92 به صادرکننده این فرآورده مهم نفتی در سال 95 تبدیل شد و در سال گذشته توانستیم 50 میلیون لیتر نفت کوره صادر کنیم که  این مهم با افزایش گازرسانی به نیروگاه ها و صنایع و کاهش مصرف گازوئیل به عنوان سوخت مایع در این بخش، محقق شد.

    وزیر نفت با اشاره به عزم جدی وزارت نفت برای اجرای مدل جدید قراردادهای نفتی گفت: برخی تصور می کنند وقتی صحبت از قراردادهای جدید می شود به معنای تکیه بر خارجی ها است، اما این گونه نیست و بخش اصلی کار در قراردادهای جدید به سازندگان و پیمانکاران ایرانی داده می شود.

    وی ادامه داد: تا صنعت نفت حرکت نکند ، سایر بخش ها قادر به کار نیستند و بر اساس برنامه ششم توسعه باید 40 میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری شود که اگر این میزان سرمایه گذاری محقق شود، کمک موثری به رونق اقتصادی کشور خواهد کرد.

    این عضو کابینه دولت با بیان اینکه "سرعت گازرسانی در سه سال و نیم گذشته به سرعت افزایش یافت"، گفت: گازرسانی به شهر زاهدان با هزینه بالغ بر 750 میلیارد تومان به انجام رسید، گرچه این روزها برخی می گویند اتفاقی نیفتاده و گازی به زاهدان نرسیده است.

    وی ادامه داد: گازرسانی به شهر ابتدا باید صورت گیرد و بعد منطقه به منطقه شبکه ها گازدار شوند و سپس علمک نصب شود و گاز به خانه ها برسد.

    وزیر نفت تصریح کرد: میزان گازرسانی به روستاها از  14 هزار روستا در سال 92  به بیش از 23 هزار روستا رسیده است، یعنی نزدیک به 9 هزار روستا که تقریبا شامل روزانه 10 روستا می شود.

    وی افزود: این میزان گازرسانی بدون اتکا به منابع بودجه عمومی بوده و فقط با تامین مالی از طریق بند «ق» بودجه سال 93 و ماده 12 قانون رفع موانع تولید بوده است که بسیار کار بزرگی بود که دولت آن را ارائه و مجلس آن را تکمیل و گسترش داد که جای قدردانی دارد.

    وزیرنفت در خصوص آخرین وضعیت توسعه میدان‌های مشترک نفتی و گازی گفت: در میدان‌های غرب کارون تولید نفت از 70 هزار بشکه در روز در تیرماه سال 92 به نزدیک 280 هزار بشکه در روز در اسفندماه سال 95 رسیده است.

    وی افزود: از لایه نفتی پارس جنوبی پیش از این دولت برداشتی وجود نداشت که در فروردین ماه امسال به برداشت 25 هزار بشکه در روز از این لایه نفتی رسیدیم.

    زنگنه اذعان داشت: همچنین میزان برداشت از میدان آذر به‌عنوان یکی از میدان‌های مشترک ایران در اسفندماه سال گذشته به 15 هزار بشکه در روز رسید.

    این عضو کابینه دولت با بیان اینکه "دستاورد موفق وزارت نفت که در سایه گشایش‌های برجام ایجاد شده بازگشت ایران به بازار جهانی نفت است"، گفت: تولید و صادرات نفت ایران پس از اجرای برجام، بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یافت و ما توانستیم سهمی را که از دست رفته بود و خطر آن می رفت که این سهم برنگردد، پس بگیریم.

    وی ادامه داد: حجم تولید محصولات پتروشیمی در این دولت تا امروز بیش از پنج میلیون تن افزایش یافته و با طرح‌هایی که تا پایان این دولت افتتاح می شود این رقم به ٩ میلیون تن می رسد و امیدواریم در تابستان امسال، واحد متانول مرجان با ظرفیت 1.6 میلیون تن به بهره برداری برسد که به این ترتیب نزدیک 10.5 میلیون تن به ظرفیت نهایی تولید پتروشیمی کشور در یک دوره چهار ساله افزوده می شود.

    برچسب ها