عصر خودرو

یک کارشناس اقتصادی عنوان کرد؛

پیش‌شرط‌های تحقق صادرات ۵۳ میلیارد دلاری چیست؟

عصر بازار- مشاور کنفدراسیون صادرات ایران گفت: سفارتخانه‌ها باید به صورت ویژه زمینه‌ای را برای صادرکنندگان واقعی و خوشنام کشور فراهم نمایند که آنها بتوانند حضور بهتری در بازارهای هدف داشته باشند.

پیش‌شرط‌های تحقق صادرات ۵۳ میلیارد دلاری چیست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از روابط عمومی کنفدراسیون صادرات ایران، محمدمهدی طباطبایی در خصوص سیاست‌های صادراتی دولت دوازدهم گفت: سیاست‌هایی باید بر روی بخش صادرات به خصوص صادرات غیرنفتی طراحی و عملیاتی شود که بتواند منجر به بازدهی این بخش شود. اگرچه به نظر می‌رسد که صادرات نفت را هم باید رونق داد، چراکه درآمدهای آن می‌تواند صرف توسعه زیرساختها و سرمایه‌گذاری ها شده و برای توسعه صادرات غیرنفتی، پایه‌گذاری مناسب را صورت دهد. 

    مشاور کنفدراسیون صادرات ایران افزود: در عین حال چنانچه در توسعه صادرات غیرنفتی، بازار اطراف هم مدنظر قرار دهیم، متوجه می‌شویم که کشورهای همسایه ایران، بازار 500 میلیون نفری دارند که برای تامین تقاضاهای آنها، حجم عظیمی از صادرات غیرنفتی می‌تواند رخ دهد. 

    وی تصریح کرد: بازار دیگری که پیش روی صادرکنندگان ایرانی است، بازار فرامنطقه‌ای است به این معنا که می‌توان با توجه به تقاضای بازار مصرفی آنها، برنامه‌ریزی برای صادرات را صورت داد؛ با این تفاوت که در این بازار باید بر روی اقلامی متمرکز شویم که تولید آنها توجیه بیشتری داشته و قیمت تمام شده پایین‌تر و کیفیت بالاتری دارد؛ ضمن اینکه رقابت در این بازارها را هم در برگیرد. 

    به گفته طباطبایی، در این میان یکی از گام‌های جدی که دولت باید بردارد، حضور پررنگ متخصصان صادراتی در تصمیم‌گیری‌ها است؛ ضمن اینکه باید به این نکته توجه داشت که در پروسه صادرات، وقتی کالایی به گمرک رسیده و صادر می‌شود؛ ممکن است به دلیل عدم تخصص کافی صادرکننده، بازار تحت الشعاع قرار گیرد و هم به او آسیب رسد و هم سایر صادرکنندگان باتجربه و متخصص کشور در این بازارها متاثر شوند. 

    وی اظهار داشت: این یک نقطه ضعف است که باید برای آن راهکارهایی در نظر گرفت، بر همین اساس است که تشکل‌های صادراتی بزرگ باید بیش از هر زمان دیگری مورد مشورت قرار گیرند؛ چراکه آنها توانایی ارایه مشورت دارند و می‌توانند در ارایه راهکار، با دولت همکاری کرده و مشکلات صادرکنندگان در بازار هدف کمتر شود. 

    طباطبایی معتقد است که سفارتخانه‌ها نیز باید به صورت ویژه خدماتی را به صادرکنندگان کشور ارایه دهند و زمینه‌ای را برای صادرکنندگان واقعی و خوشنام کشور فراهم نمایند که آنها بتوانند حضور بهتری در بازارهای هدف داشته باشند. 

    وی افزود: چنانچه این نکات را در نظر داشته باشیم، حتما با افزایش حجم صادرات مواجه خواهیم بود؛ البته همان 53 میلیارد دلاری که بعنوان هدف صادراتی در سال 96 پیش بینی شده است، رقم بالایی نیست و اگر این راهکارها را در نظر بگیریم، قطعا می‌توانیم به این هدف صادراتی دست یابیم. 

    طباطبایی همچنین از دولت دوازدهم درخواست کرد تا ضمن ایجاد توازن در مؤلفه‌های اقتصادی موثر بر صادرات، به موضوع نرخ ارز نیز توجه کرده و طبق قانون، نرخ آن را واقعی و البته تک نرخی کند.

    برچسب ها