عصر خودرو

بررسی روند معاملات هفتگی بازار فیوچرز سکه؛

«آتی» در دو مسیر متضاد

عصر بازار- بازار معاملات آتی سکه طی هفته گذشته هر چند با رشد ۹ هزار تایی در حجم معاملات مواجه شد و آن را به رقم ۲۹ هزار و ۵۱۷ رساند، ولی سررسیدهای مختلف در این بازار با افت قیمتی مواجه شدند.

«آتی» در دو مسیر متضاد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به  نقل از دنیای اقتصاد، افت قیمتی در بازار سکه آتی در حالی رقم خورد که بیشترین افت را سررسید اردیبهشت با کاهش منفی یک درصدی و رقم 12 هزار و 700 تومان و سررسید آبان با افت منفی نیم درصدی و رقم 7 هزار و 800 تومان به ثبت رساندند؛ این در حالی است که طلای جهانی نیز طی هفته افت هفتگی 35 دلاری را به ثبت رساند و دلار داخلی نیز روند نسبتا با ثباتی را با ثبت کاهش 6 تومانی از سر گذراند. طی هفته گذشته سکه نقدی افت 8 هزار تومانی را به ثبت رساند، اما این میزان کاهش با کاهش طلای جهانی همگام نبود. در این میان سکه نقدی در بازار داخل حباب قیمتی خود را افزایش داده است، با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری درایران ذهنیت‌ها روی دلار افزایشی است و برای تمامی اهالی بازار این ذهنیت ایجاد شده که دلار تحت تاثیر انتخابات در قیمت، رشد قابل توجهی نداشته و به نوعی در زیر ارزش خود باقی مانده و باید گفت پتانسیل ریزش قیمتی را با خود به همراه دارد، همین موضوع باعث افزایش حباب سکه شده و هرچه به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، باوجود اینکه طلای جهانی در حال کاهش قیمتی است، این حباب نه تنها کم نمی‌شود بلکه زیادتر هم شده است.

    دو نگاه درباره آینده دلار

    در این میان به گفته شایان کرمی، تحلیلگر بازار آتی این نگاه در حال حاضر در بین فعالان اقتصادی وجود دارد که در صورت پیروزی روحانی در انتخابات دوازدهم، این دولت از نظر اقتصادی چاره‌ای ندارد جز اینکه ارز را تک نرخی کند و متناسب با تورم قیمت آن را افزایش دهد. به گفته وی از سویی چشم‌انداز تورمی برای سال 96 کمی بالا است و به همین دلیل است که سکه حباب دارد و قیمت دلار را قبول ندارد، هرچه هم به انتخابات نزدیک می‌شویم باوجود اینکه طلای جهانی در حال افت است این حباب بیشتر خواهد شد، بنابراین افت سکه نسبت به طلای جهانی کمتر خواهد بود.  در این بین افت قیمتی در بازار آتی نسبت به افت قیمتی در بازار سکه نقدی بیشتر بوده است؛ این در حالی است که فاصله سررسیدهای آتی با سکه نقدی رو به کاهش است که بحث زمان را شکل می‌دهد، در واقع وقتی زمان جلو می‌رود قیمت سررسیدهای آتی به قیمت سکه نقدی نزدیک می‌شود. در حال حاضر در روندی قرار داریم که طی هفته آینده سررسید جدیدی به بازار آتی اضافه می‌شود که این روند باعث کاهش و تعدیل قیمتی سکه نقدی با سررسیدهای آتی می‌شود؛ از سویی با توجه به اینکه طلای جهانی کاهشی و دلار در روند با ثبات رو به کاهشی به سر می‌برد، کاهش‌های قیمتی بازار آتی بیشتر از سکه نقدی است و این موضوع باعث کاهش فاصله‌ها شده است.

     

    دلایل افت35 دلاری هفتگی طلا

    طلا طی هفته گذشته 35 دلار افت هفتگی داشت که به گفته کرمی اولین دلیل این افت را باید در تصویب طرح مالیاتی ترامپ دید که نشان‌دهنده کاهش تنش‌ها و بهتر شدن چشم‌انداز بورس‌ها است، به‌طوری‌که شاخص بورس داو جونز، از هفته گذشته تا این هفته رشد خوبی داشته و تقریبا نزدیک سقف تاریخی خود در حال تغییر است، این در حالی است که به‌رغم قیمت نفت، کامودیتی‌ها کاهش داشته ولی بورس‌ها شرایط خوبی را پشت سر می‌گذارند. از طرفی هفته گذشته فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش نداد اما در بیانیه خود اشاره کرد که قطعا دو بار افزایش را طی سال میلادی جاری خواهیم داشت، به‌طوری‌که جلسه بعدی فدرال رزرو که در 14 ژوئن (24 خرداد) ‌خواهد بود، احتمال افزایش 25 صدمی نرخ بهره را زیاد می‌داند، چنانچه همه این عوامل را کنار یکدیگر بگذاریم متوجه خواهیم شد اونس روندی کاهشی پیدا کرده است. متغیرهای دیگری که در هفته‌های آینده روی اونس اثر می‌گذارد خبر نرخ بیکاری بخش غیرکشاورزی آمریکا است که می‌تواند تاثیر بسیاری روی قیمت طلای جهانی بگذارد، از سوی دیگر هفته آینده انتخابات فرانسه را در پیش داریم که نتیجه نهایی آن مشخص خواهد شد و روی طلا می‌تواند تاثیر‌گذار باشد.

    با این حال از این به بعد نگاه‌ها بیشتر به آمارهای اقتصادی آمریکا خواهد بود. با توجه به اینکه در جلسه بعدی فدرال رزرو احتمال افزایش نرخ بهره زیاد است، این موضوع تقاضا برای طلا را کاهش خواهد داد. کرمی در ادامه با اشاره به اینکه هرچه آمارهای اقتصادی آمریکا اعم از اشتغال، تورم، ضریب اطمینان مصرف‌کننده و رشد اقتصادی بهتر باشد، احتمال افزایش نرخ بهره قوت می‌گیرد، گفت: این موضوع باعث می‌شود دلار تقویت شود و خریداران در خرید طلا احتیاط بیشتری کنند و همین می‌تواند به روند ریزشی طلای جهانی دامن بزند. نگاهی به بازارهای جهانی نشان می‌دهد که با توجه به تصویب طرح مالیاتی ترامپ، به‌رغم افت کامودیتی‌ها، بورس‌ها قوی مانده‌اند؛ این موضوع به این معنا است که نظر آمریکایی‌ها فعلا روی خرید بورس‌ها است، از سوی دیگر در اروپا و مشخصا در فرانسه اگر امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شود، این کشور در اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند و به همین دلیل یورو قوی خواهد شد. از سوی دیگر و در آسیا با توجه به آمارهای چین که در چند وقت اخیر آمارهای قابل قبولی بوده است، تقاضا را به سمت طلا کاهش خواهد داد.

     

    دو راه فرار طلا از کاهش

    دو مساله در این میان می‌تواند روند حرکتی کاهشی را که طلا در حال حاضر در پیش گرفته بازگرداند: مساله اول مباحث آمریکا و کره شمالی و بحث سوریه و مسائل ژئو پلیتیک است و مساله بعدی آمارهای اقتصادی آمریکاست که اگر ضعیف‌تر از دوره‌های قبل و پیش‌بینی‌ها باشد، احتمال افزایش نرخ بهره در جلسه بعدی فدرال رزرو افت می‌کند و این موضوع باعث خواهد شد که شاید طلا اندکی تقویت شود.

    تکنیکال و فاندامنتال طلا

    در ادامه تحلیل هفته گذشته گفتیم که قیمت طلا همچنان در کانال نزولی قرار دارد. قیمت خط روند صعودی خود را به سمت پایین بریده است و روند نزولی همچنان ادامه دارد. به نظر می‌رسد قیمت در ابتدا تا 1217 دلار کاهش یابد و سپس با «pull back» مجدد تا محدوده 1255 دلار با هدف اصلاح قیمتی صعود کند و پس از آن به روند نزولی خود ادامه داده و تا 1170 دلار در میان‌مدت کاهش یابد. در نتیجه قیمت طلا در حال باز کردن و پهن کردن باند نوسان قیمتی است و احتمال خروج از دو طرف باند وجود دارد.

    فاندامنتالی:

    1- اهتمال پیروزی لوپن بر ماکرون به نسبت 40 به 60 کاهش یافته. طرح درمانی اوباما کر با طرح درمانی ترامپ جایگزین شد. بحران در شبه جزیره کره کاهش یافته و جمیع این عوامل باعث افزایش ارزش دلار در کوتاه‌مدت خواهد شد. با توجه به کاهش ریسک‌های بین‌المللی در شبه جزیره کره و اتحادیه اروپا از فشار خرید بر طلا کاسته شده است.

     

    برچسب ها