عصر خودرو

بررسی تغییر مالکیت هفتگی بورس تهران نشان داد؛

تضعیف جریان نقدینگی در بازار سهام

عصر بازار- بورس تهران معاملات هفته گذشته را با ثبت رشد ۵/ ۰‌درصدی شاخص کل به پایان رساند و ششمین هفته متوالی صعود را در کارنامه خود ثبت کرد. روند مثبت بورس تهران از ابتدای سال جاری، این‌روزها شاخص را در یک‌ قدمی کانال ۸۰ هزار واحدی قرار داده است.

تضعیف جریان نقدینگی در بازار سهام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، یکی از رخدادهای قابل توجه هفته‌های اخیر بورس تهران مشارکت بالای بازیگران حقیقی در بسیاری از سهم‌ها به‌خصوص کوچک‌ترها بوده است. این مورد که عمدتا ناشی از هیجانات میان این بازیگران بازار و به واسطه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بوده است، در دوره‌های گذشته و به واسطه تحولات سیاسی – اقتصادی دیگر نیز رخ داده است. با این وجود، شواهد حاکی از آن است که هرچه به روزهای پایانی انتخاب دوازدهمین رئیس‌جمهوری کشور نزدیک می‌شویم، تضعیف جریان نقدینگی در بازار بیشتر ملموس می‌شود. از سوی دیگر بسیاری از سهامداران طی مدت مزبور سود‌های خوبی دریافت کرده‌اند و در این روزها که فضای تردید (به واسطه ابهام در انتخاب رئیس‌جمهور جدید) بیشتر شده است، صلاح کار را خروج از بازار می‌دانند. طی هفته‌های اخیر رفتار بازار به‌گونه‌ای بود که در اولین روز هفته حقیقی‌ها عمدتا در سمت خرید فعالیت بیشتری داشتند. در ادامه اما با شناسایی سود راه خروج پیش گرفتند. با وجود اینکه از روز یکشنبه تا چهارشنبه هفته گذشته شاهد تغییر مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها بودیم؛ اما در مجموع هفته حدود 2میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی به حقیقی‌ها منتقل شد. فشار خرید حقیقی‌ها در اولین روز هفته کلیت تغییر مالکیت بازار را تحت‌الشعاع قرار داده، این روند که عمدتا در نمادهای بزرگ بانکی بود منجر به تشکیل صف خرید در نمادهای «وبملت» و «وتجارت» شد.

    تغییر مالکیت‌های برجسته این هفته

    داروسازی دکتر عبیدی در هفته‌ای که گذشت شاهد خرید بیشتر سهام از سوی بازیگران حقوقی بود. در نهایت این شرکت در مدت مزبور تغییر مالکیتی بیش از 700 هزار سهمی از سوی حقیقی به حقوقی داشته است. این شرکت که اخیرا تعدیل مثبت22 درصدی سود هر سهم خود اعلام کرد، بعد از بازگشایی (6 اردیبهشت) تنها یک روز منفی در سابقه معاملاتی دارد. در طول این هفته نیز شرکت کوبل دارو، مالک بیش از 70 درصدی از سهام «دعبید» مجموعا بیش از 350 هزار سهم از این شرکت خریداری کرده است.

    سرمایه‌گذاری بوعلی در هفته‌ای که گذشت تنها دو روز شاهد فعالیت بیشتر سهامداران حقوقی بود. در دیگر روزها اما حقوقی‌ها فعالیت بیشتری داشتند. در پایان هفته حدود 900 هزار سهم این شرکت از پرتفوی حقیقی به حقوقی منتقل شد. بیشترین تغییر مالکیت این شرکت مربوط به روز چهارشنبه است که بیش از 70درصد خرید از سوی حقوقی‌ها شکل گرفت. برهمین اساس بانک دی که حدود 46 درصد از سهام «وبوعلی» را در اختیار دارد، طی روز چهارشنبه 800هزار سهم خریداری کرده است. صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی بانک دی نیز طی روزهای شنبه و چهارشنبه 100 هزار سهم از این شرکت ار خریداری کرد.

    «وبانک» نیز از دیگر سهم‌هایی است که در تمام روزهای هفته شاهد فعالیت بیشتر حقوقی‌ها در سمت خرید بوده است. این شرکت طی این مدت تغییر مالکیت حدود 5میلیون سهمی را به ثبت رساند (به نفع معامله‌گران حقوقی). این شرکت شاهد حمایت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی بوده است. طی این مدت این شرکت حدود 2هزار سهم از «وبانک» را خریداری کرده است. سرمایه‌گذاری ملی، سهامدار عمده «وبانک» است که از 16 فروردین در بیشتر روزها خریدار سهام این شرکت بوده است. پست بانک ایران در تمامی روزها به جز یکشنبه شاهد فعالیت بیشتر بازیگران بزرگ بازار بوده است. این شرکت در 5 روز معاملاتی هفته اخیر تغییر مالکیتی حدود 3 میلیون سهمی را از سمت حقیقی به حقوقی تجربه کرده است. تغییر مالکیت این شرکت طی روز یکشنبه حدود یک میلیون و دویست هزار سهم از سوی حقوقی به حقیقی بوده است. طی روز مزبور حقوقی‌ها بیش از 600هزار سهم خریداری کرده‌اند. شرکت بیمه دی و صندوق بازارگردانی پست بانک ایران دو بازیگر حقوقی هستند که طی این هفته از «وپست» سهم خریداری کرده‌اند. سهم شرکت بیمه دی حدود 250هزار سهم و بازارگردانی پست بانک ایران بیش از 5میلیون سهم بوده است.

    تغییر مالکیت هفتگی ایران خودرو در حدود 2 میلیون سهم از سوی حقیقی به حقوقی بوده است. با وجود اینکه به جز روز یکشنبه در تمامی روزها «خودرو» شاهد حضور حقوقی‌ها در سمت خرید بوده است، اما روز یکشنبه با تغییر مالکیت بیش از چهار میلیون سهمی حقیقی‌ها فعالیت خوبی از خود نشان دادند. دو شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران و پلیمرهای مهندسی پیشرفته آرسام پلاست دو خریدار حقوقی هفته گذشته ایران خودرو بوده‌اند. سرمایه‌گذاری ملی ایران که مالک بیش از 4 درصد از سهام ایران خودرو است، طی هفته اخیر بیش از 2 میلیون سهم خریداری کرده است. همچنین شرکت پلیمرهای مهندسی پیشرفته آرسام پلاست نیز در روز چهارشنبه یک میلیون سهم از این شرکت خریداری کرده است.

    حقوقی‌ها در تمام روزهای هفته سهام کویرتایر را به فروش رساندند. جابه‌جایی سهام این شرکت در 5 روز معاملاتی گذشته بیش از 13میلیون و 500 هزار سهم بوده است. بیشترین تغییر مالکیت این شرکت مربوط به روز یکشنبه با دست به دست شدن بیش از 8 میلیون سهم از حقوقی به حقیقی بوده است. طی روز مزبور 87 درصد از سهامداران حقیقی در سمت خرید ظاهر شدند. دو شرکت فروشنده سهام «پکویر» در هفته گذشته سرما‌یه‌گذاری اعتضاد غدیر و اعتلا البرز بودند که اولی حدود 6میلیون و 400 هزار سهم و دومی حدود یک میلیون و 200 هزار سهم به فروش رسانده است.

     

    سهامداران فعال هفته چه کسانی بودند؟

    هفته گذشته شرکت تکادو در خرید و فروش سهام سه شرکت زغال‌سنگ طبس، فرآوری زغال سنگ پروده طبس و فولاد افزا سپاهان شرکت داشت که در دو شرکت ابتدایی به‌عنوان خریدار و در سومی فروشنده سهام بوده است. شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین نیز، روز چهارشنبه حدود یک میلیون سهم از سیمان دورود و فارس نو به فروش رسانده است. سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی در طول مدت مزبور تنها در یک شرکت فعالیت داشته است. به این ترتیب این شرکت حدود 850 هزار سهم از پالایش نفت اصفهان در سه روز معاملاتی خریداری کرده است.

    شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران در هفته قبل فعالیت مطلوبی داشته است. شرکت‌های بین‌المللی محصولات پارس، قند نیشابور، فرآورده‌های غذایی پیرانشهر، ایران خودرو، توسعه صنایع بهشهر و فرآورده‌های غذایی و قند تربت جام شرکت‌هایی هستند که سرمایه‌گذاری ملی در آنها سهم خریداری کرده است.  صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آرمان شهر نیز در این مدت فعالیت بسیاری داشته است. به این ترتیب این صندوق در هفته گذشته حدود 62 هزار و 100 هزار سهم از اسنادخزانه اسلامی خریداری کرده است. همچنین این صندوق از شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر، توسعه معادن و فلزات، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت بندرعباس و فولاد هرمزگان جنوب سهم خریداری کرده است.

    صندوق سرمایه‌گذاری بادرآمد ثابت کوثر یکم در دو نماد ایران خودرو دیزل و ریل‌پرداز‌سیر فعالیت داشته است. این صندوق روز چهارشنبه حدود 7 میلیون 700 هزار سهم از ریل پرداز سیر به فروش رسانده است؛ اما در مقابل در دیگر روزها حدود 12 میلیون از این شرکت سهم خریداری کرده است.  در «خاور» نیز این صندوق در سه روز معاملاتی 3 میلیون سهم به پرتفوی خود اضافه کرده است. شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد نیز طی هفته اخیر در 5 شرکت گلتاش، افست، سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق، سیمان ارومیه و توسعه حمل‌و نقلی پارسیان سهم خرید و فروش کرده است. این شرکت در چهار روز معاملاتی از سهام توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان سهم فروخته است و از دیگر شرکت‌ها سهام خریداری کرده است.

    برچسب ها