عصر خودرو

مدیر عامل گروه مالی بین المللی رها:

رفع محدودیت ها، محرک بازار سرمایه است

عصر بازار- رفع برخی از محدودیت های بازار سرمایه در صورتی که منجر به تسهیل روند داد و ستد شود می تواند عامل خوبی برای تحریک بازار سرمایه باشد

رفع محدودیت ها، محرک بازار سرمایه است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، بهزاد گلکار – مدیر عامل گروه مالی بین المللی رها  با اشاره به اینکه رفع برخی محدودیت ها مثل حجم مبنا و دامنه نوسان اتفاق خوبی می تواند باشد، گفت: چنین تصمیم هایی در صورتی که منجر به تسهیل فرآیند داد و ستد شود می تواند عامل خوبی برای تحریک بازار سرمایه باشد.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: حذف حجم مبنا و تغییر مدل دامنه نوسان باعث می شود سهامی که به لحاظ ارزش بازار و اندازه سرمایه کوچک هستند رشدهای منطقی را تجربه کنند.

    وی با اشاره به اینکه حذف حجم مبنا تغییر قابل توجهی را در روند بازار ایجاد نخواهد کرد، گفت: در خصوص دامنه نوسان موضوع کاملا متفاوت است باید ریسک سرمایه گذاران را پس از این تغییر بررسی کرد.

    وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر دامنه نوسان از دو درصد تا 5 درصد افزایش یافت، گفت: این تغییرات بر ریسک سرمایه گذاری در بازار تاثیر گذار است.

    وی معتقد است اگر قرار است امسال سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر تغییراتی در محدودیت های بازار سرمایه ایجاد و در جهت رفع محدودیت ها حرکت کند باید در کنار حذف حجم مبنا و دامنه نوسان ابزارهای جدیدی در کنار معاملات سهام تعریف کند.

    گلکار ادامه داد: به عنوان مثال باید به بازار آتی سهام رونق بیشتری داده شود و مزیت هایی برای این بازار تعریف شود تا فعالان بازار سرمایه تمایل بیشتری برای ورود به بازار آتی سهام داشته باشند چراکه تغییر دامنه نوسان نیازمند ابزارهایی است که ریسک سرمایه گذاری را مدیریت کند.

    وی با اشاره به اینکه در بازارهای سهام دنیا تغییر دامنه نوسان به سمت مثبت و منفی مرزهای متفاوتی دارد، گفت: دامنه نوسان در بازارهای سهام دنیا مرزهای متفاوتی در سمت مثبت یا منفی دارد به این ترتیب که به سمت منفی کمتر و به سمت مثبت بیشتر است.

    گلکار با اشاره به اینکه بعضی از نماد ها در برخی از بازار های سرمایه جهان دامنه نوسان ندارند، گفت: قواعد معاملات در بازار های سرمایه متفاوت است و به طور مثال در بورس نیویورک برخی شاخص ها دامنه نوسان ندارند.

    مدیر عامل گروه مالی بین المللی رها در خصوص وضعیت بازار سهام گفت: در مرحله اول وضعیت فعلی بازار سرمایه متاثر از روند اقتصادی کشور و در گام بعدی متاثر از رفع محدودیت های حجم مبنا و دامنه نوسان خواهد بود. قطعا در 6 ماهه دوم امسال روند اقتصادی معنا و مفهوم جدیدی پیدا می کند و با پایان فصل مجامع شرکت های بورسی، شرایط بازار سرمایه تغییر و در نیمه دوم سال با وضعیت متفاوتی روبرو خواهیم شد.

    برچسب ها