عصر خودرو

دلار به کمک سکه آمد

عصر بازار- روز چهارشنبه، دلار افزایش قیمت را تجربه کرد تا سکه تمام بهار آزادی نیز از کف ۲۰ روزه بلند شود.

دلار به کمک سکه آمد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز با 3 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 770 تومان رسید. به گفته فعالان، رشد بهای دلار بیشتر ناشی از تحرکات سکه‌بازان بود که سعی داشتند با خرید ارز قیمت سکه را بالا بیاورند. تحت‌تاثیر تحرکات سکه‌بازان، فلز گران بهای داخلی نیز 3 هزار تومان رشد قیمت را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و 212 هزار تومان رسید. این رشد در حالی رخ داد که روز سه‌شنبه، سکه 7 هزار تومان از ارزش خود را از دست داده و به قیمت یک میلیون و 209 هزار تومان رسیده بود. کاهش چهارمین روز هفته بیشترین افت سکه از ابتدای فروردین‌ماه بود و فلز گرانبهای داخلی را به پایین‌ترین سطح قیمت از 21 فروردین رساند. به گزارش دنیای اقتصاد، روز چهارشنبه، درحالی‌که بهای اونس در بازارهای جهانی در مسیر کاهشی قرار داشت و به مرز هزار و 250 دلار نزدیک می‌شد، سکه در برابر افت بیشتر قیمت مقاومت کرد. تا ساعت 3 بعدازظهر روز چهارشنبه، طلای جهانی روی نقطه هزار و 253 دلار قرار گرفت که 4 دلار کمتر از بهای آن در همین مقطع زمانی روز سه‌شنبه بود.

    کاهش حجم معاملات

    در سیزدهمین روز اردیبهشت‌ماه، حجم معاملات در بازار ارز کاهش یافته بود و عده‌ای از معامله‌گران ترجیح دادند، تنها تماشاچی وقایع بازار باشند. به گفته فعالان، برخی معامله‌گران تمایلی نداشتند، در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری فعالیت چندانی داشته باشند و سعی می‌کنند پس از آشکار شدن روند، موقعیت خرید یا فروش خود را تنظیم کنند.

    این در حالی است که در این فضا، بازیگران بازار سبزه میدان تصمیم گرفتند با ورود به بازار ارز و خرید دلار جهت کاهشی سکه را معکوس کنند. رشد قیمت نرخ حواله درهم یکی دیگر از عواملی بود که موجب شد خریداران ارزی در بازار قدرت بیشتری داشته باشند. روز چهارشنبه، نرخ حواله درهم در مقاطعی تا نقطه هزار و 38 تومان بالا رفت و موجب شد تصورات افزایشی در بازار داخلی تقویت بیشتری شود.

    افت ابتدایی

    رشد قیمت دلار در شرایطی ثبت شد که در ابتدای روز نیروهای کاهشی در بازار از قدرت بیشتری برخوردار بودند. در پنجمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3‌هزار و 763 تومان آغاز کرد که 4 تومان کمتر از نرخ بسته شده روز سه‌شنبه بود. در ساعات ابتدایی روز حتی این ارز افت بیشتری را تجربه کرد و از محدوده 3 هزار و 760 تومان پایین رفت. با این حال، از حدود ساعت یک ظهر خریداران در بازار دست بالا را گرفتند و قیمت توانست تا محدوده 3 هزار و 770 تومان بالا بیاید. رشد بهای دلار از این ساعت موجب شد معامله‌گران سکه نیز با فراغ بال خریدهای خود را افزایش دهند. در روزهایی که بهای اونس کاهشی می‌شود، بعضا معامله‌گران سکه از اهرم شاخص ارزی برای حفظ قیمت فلز گرانبهای داخلی استفاده می‌کنند.

     

    مقاومت سکه

    سکه تمام بهار آزادی که در چهارمین روز هفته وارد کانال یک میلیون و 200 هزار تومان شده بود، روز چهارشنبه نه‌تنها در برابر افت بیشتر قیمت مقاومت کرد، بلکه با اهرم رشد دلار توانست به کانال یک میلیون و 210 هزار تومان بازگردد. همسو با رشد سکه تمام، نیم سکه و ربع سکه نیز رشد قیمت را تجربه کردند. روز چهارشنبه، نیم‌سکه با هزار تومان افزایش به قیمت 670 هزار تومان رسید. ربع سکه نیز با افزایش هزار تومان به قیمت 378 هزار تومان رسید.

    روز چهارشنبه در مرکز مبادلات ارزی نیز قیمت‌ها تغییرات چندانی را به ثبت نرساندند. در پنجمین روز هفته، دلار مبادله‌ای یک ریال افت را به ثبت رساند و به قیمت 3 هزار و 243 تومان و 9 ریال رسید. یورو نیز با رشد جزئی 5 تومانی به قیمت 3 هزار و 547 تومان رسید. در این بین، پوند نسبت به دو ارز یاد شده نوسان بیشتری را ثبت کرد و توانست با 12 تومان رشد به قیمت 4 هزار و 199 تومان برسد.

    برچسب ها