عصر خودرو

بهنام چاوشی عنوان کرد:

سرمایه گذاران خارجی پشت درهای بورس

عصر بازار- رفع موانع حضور سرمایه گذران خارجی نیاز به همکاری دو جانبه بانک مرکزی و بازار سرمایه دارد چون حل مسایل به تنهایی از مسیر بازار سرمایه و نهادهای مالی امکانپذیر نیست.

سرمایه گذاران خارجی پشت درهای بورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، بهنام چاوشی مدیر عامل کارگزاری فیروزه آسیا که برای دومین سال پیاپی در نمایشگاه فاینکس دهم به عنوان برترین نهاد مالی فعال در جذب سرمایه گذاری خارجی شناخته شد با بیان مطلب فوق گفت: اولویت اول کارگزاری هایی که در بخش سرمایه گذاری خارجی فعال هستند، شناسایی پتانسیل کشورهای خارجی برای جذب سرمایه گذاری است. این اقدام هم از جنبه سرمایه گذاری مستقیم اشخاص حقیقی و حقوقی و هم از جنبه ورود تکنولوژی نهادهای مالی با هدف توسعه ابزارهای مالی پیگیری می شود.

    وی در ادامه به برخی از موانع بر سر راه سرمایه گذاران خارجی اشاره کرد و اظهارداشت: بخشی از این موانع مختص به بازار سرمایه است و کارگزاری های فعال در این عرصه از جمله فیروزه آسیا با همکاری سازمان بورس به دنبال راه های برون رفت از این مسائل هستند که در این راستا بعضاً مقررات لازم تدوین شده است، اما راه حل بخش مهمی از مشکلات به بانک مرکزی مرتبط می شود که رفع این دسته از موانع هم در سطح ارتباط چند کارگزاری با بانک مرکزی نیست بلکه در این بخش نیز نیاز به همکاری سازمان بورس است.

    این کارشناس بازارسرمایه خاطرنشان کرد: مسلماً سرمایه گذاران خارجی در استفاده از فرصت های جدید سودآوری، برای ورود به ایران تمایل آشکار دارند ؛ منتهی بعضی از اینها با وجود جمع بندی در اصل سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران به دلیل وجود موانع موجود در حالت انتظار قرار دارند تا بلافاصله بعد از رفع موانع سرمایه گذاری کنند، اما عده ای دیگر هنوز به این جمع بندی به دلیل برخی مسائل سیاسی و اقتصادی نرسیدند و منتظر رفع مسائل کلان تر هستند.

    وی با مثبت خواندن روند جذب سرمایه گذاران خارجی در کشور گفت: شاید نتوان ادعا کرد که طی سالهای اخیر اتفاق خارق العاده ای در جذب سرمایه گذار خارجی افتاده اما روند کلی مثبت است. ممکن است این روند در برخی مواقع کند شود و حتی منوط به شروطی دیگر شود اما جو کلی حاکم بر سرمایه گذاری خارجی در کشور حاکی از برآیندی مثبت است.

    چاوشی در بخش پایانی درباره راهکار برون رفت از شرایط فعلی تصریح کرد: راهکار رفع برخی از مشکلات و موانع در قالب دستورالعمل و آیین نامه انجام شده اما در بخش اجرایی کار به اتمام نرسیده است؛ به عنوان نمونه برای رفع مشکل "کاستودین" که فقط از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی انجام می گرفت راه حلی در قالب دستورالعمل آماده شد اما برای رسیدن به نقطه اجرایی نیاز به برگزاری جلسات مشترک با بانکها بود که این موضوع در بخش کارشناسی پیش نرفته است.

    وی با تأکید بر هماهنگی و همکاری بانک مرکزی و نهاد ناظر بازار سرمایه برای رفع محدودیت ها و موانع حضور سرمایه گذاران خارجی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد برای اجرایی شدن دستورالعمل ها، توافقات و تفاهمات نیازمند به پیگری در بدنه کارشناسی نهادهای پولی- مالی باشیم.

    برچسب ها