عصر خودرو

کارشناس اقتصادی:

کاهش سود بانکی در حال حاضر به مصلحت نیست

عصر بازار: یک کارشناس مسایل اقتصادی با اشاره به بیانات وزیر اقتصاد مبنی بر کاهش مجدد نرخ سود بانکی، گفت: کاهش سود سپرده ها به مصلحت نیست و باید حداقل نرخ بهره همین باشد چرا که افزایش حجم نقدینگی، خطر افزایش تورم را به دنبال دارد، ضمن آنکه دیدیم انجام همین کار در دولت دهم چه فاجعه ای را در نظام بانکی به بار آورد.

کاهش سود بانکی در حال حاضر به مصلحت نیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، محمدحسن اعتضادی تاکید کرد: دولت نه تنها نباید نرخ سود سپرده را کاهش دهد بلکه باید افزایش هم بدهد تا بتواند حجم نقدینگی سرگردان را جمع آوری کند و از طرفی مردمی که قدرت انجام امور تجاری را ندارند، متضرر نشوند و در حقیقت به سپرده گذاران ظلم نشود.
    وی ادامه داد: یکی از ابزارهای جمع آوری پول از جامعه کاهش نرخ تورم از طریق افزایش نرخ بهره یا سود بانکی است زیرا هنگامی که سود بانکی بالا رود، صاحبان آنها، پول های خود را در بانک ها سپرده گذاری کرده و از خرید غیرضروری و مصرف ممانعت می کنند و از این طریق تورم تا حدودی کنترل می شود.
    مدیرعامل مرکز مطالعات و مدیریت سیستم ها، گفت: حال اگر برعکس عمل کنیم و نرخ سود بانکی را کاهش دهیم، همه زحماتی که تاکنون برای کاهش هزینه و زیان بانک ها، افزایش منابع بانکی و تشویق مردم به سپرده گذاری کشیده ایم، به هدر می رود ضمن آنکه شماری از مردم از طریق دریافت همین سود ماهانه ارتزاق می کنند و به نوعی قدرت خرید آنها را برای گذران زندگی تقویت می کنیم.
    وی ادامه داد: چنانچه سپرده گذاری برای مردم باصرفه نباشد، باید منتظر هجوم پول به طرف بازارهای موازی از جمله دلار و طلا باشیم که به افزایش قیمت دلار دامن می زند و باز دولت باید برای تثبیت قیمت ها وارد صحنه ارزی شود و مقداری دلار به بازار تزریق کند که الان هم وضعیت دلار چندان مناسب نیست.
    استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: براین اساس در حالی که کاهش ارزش بهره بانکی در بسیاری از موارد، موجب کاهش قدرت خرید می شود، طبق اصول بانکداری اسلامی، دولت موظف است مطابق تمام دنیا میزان قدرت خرید مردم را حفظ کند.
    وی ادامه داد: به عنوان مثال؛ اگر اول سال پولی داریم و در بانک سپره گذاری می کنیم، آخر سال بخواهیم کالایی خرید کنیم باید به قیمت اول سال باشد اما چنانچه کالایی اول سال یک میلیون تومان و آخر سال یک میلیون و 200 هزار تومان باشد و نرخ سود بانکی نیز 15 درصد باشد، یعنی به میزان 5 درصد قدرت خرید خود را از دست داده ایم و این رقم هر قدر بالاتر باشد، بیشتر متضرر خواهیم شد.
    استاد دانشگاه امام صادق(ع)تصریح کرد: اگر می خواهیم نرخ ارز را کاهش دهیم؛ باید راههایی برای افزایش منابع ارزی نظیر سرمایه گذاری خارجی، وام های بین المللی، صنعت گردشگری و توریستی و غیره داشته باشیم.
    لازم به ذکر است؛ وزیر اقتصاد با بیان اینکه احتمال کاهش سود بانکی در جلسه آتی شورای پول و اعتبار وجود دارد، گفت: لایحه اصلاح نظام بانکی کامل شده و تا پایان مهر به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود.
    علی طیب نیا با بیان اینکه شورای پول و اعتبار نسبت به کاهش نرخ ارز تصمیم گیری می کند، گفت: احتمالا در جلسه آتی شورای پول و اعتبار نسبت به تعیین نرخ سود اقدام خواهد شد.
    وی با تاکید بر اینکه برای خروج از رکود نیازی به ایجاد تورم نیست، افزود: آیا تمام کشورهای دنیا برای رشد اقتصادی و خروج از رکود از راهکار افزایش تورم استفاده کرده اند؟

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو