عصر خودرو

مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار:

ابزارهای معاملاتی بورس کالا جایگزین روش های سنتی کشاورزی شود

عصر بازار- کاهش ریسک‌های معاملاتی در بخش کشاورزی بسیار قابل توجه است و این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که به مجموع مولفه‌های داخلی و جهانی توجه کنیم و از روش های سنتی فاصله بگیریم.

ابزارهای معاملاتی بورس کالا جایگزین روش های سنتی کشاورزی شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار پذیرش تحولات در مبادلات کالایی به ویژه بخش کشاورزی عامل مهمی در رونق معاملات دانست و عنوان کرد: کاهش ریسک‌های معاملاتی در بخش کشاورزی بسیار قابل توجه است و این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که به مجموع مولفه‌های داخلی و جهانی توجه کنیم و از روش های سنتی فاصله بگیریم.

    حسن رضایی‌پور ادامه داد: جایگزینی قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی در بورس کالای ایران به این دلیل صورت گرفت که از معاملات سنتی فاصله بگیریم و خریداران به واسطه عرضه محصول در این بازار مالی از لحاظ کمی و کیفی با خیال راحت تری به سمت معاملات روی آورند.

    وی همچنین به عرضه گندم خوراکی شرکت بازرگانی دولتی در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: گندم یک کالای استراتژیک بوده و در انحصار شرکت بازرگانی دولتی ایران قرار دارد قیمت گندم نیز توسط این شرکت تعیین می گردد و بورس کالا هیچ دخل و تصرفی در نحوه قیمت گذاری این محصول ندارد.

    رضایی پور  در ادامه افزود: با توجه به اینکه بازرگانی این محصول چه در داخل و چه در خارج از بورس عموما در دست شرکت بازرگانی دولتی ایران است بنابراین بورس کالا در این میان حضور پیدا کرد تا کشف قیمت واقعی برای محصولات عرضه شده صورت بگیرد و شرایط برای معامله گران با در اختیار داشتن ابزارهای نوین تسهیل شود.

    وی به مزایای عرضه گندم خوراکی در بورس کالا اشاره کرد و افزود: اولین و مهم ترین مزیت عرضه گندم در بورس شفافیت قیمت است بنابراین معامله گران می توانند قیمت تمام شده خود را با قیمت بازار مقایسه کنند و خریداران به واسطه وجود بورس از لحاظ کمی و کیفی با خیال راحت تری به عرضه هایی که از طریق بورس انجام می شود روی آورند.

    مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار اظهار داشت: عده ای به دلیل نا آگاهی و عدم شناخت کافی از نحوه انجام معاملات به صورت قیمت تضمینی بیان می کنند که بهای گندم داخلی از محصول گندم خارجی گران تر است، در صورتی آن ها کیفیت بیشتر گندم داخلی و رقم پریمیوم در فرمول قیمت گذاری گندم را به فاکتورهای مختلفی همچون تغییر شرایط آب و هوایی، هزینه حمل و نقل و بسیاری دیگر از عوامل را در نظر نمی گیرند، بنابراین بازرگانی دولتی برای اینکه این ابهامات را برطرف کند، بهتر است نحوه قیمت گذاری خود را تغییر دهد، بیش از 90 درصد عرضه این محصول از طریق این شرکت است که آن هم محصول خود را با یک قیمت ثابت در تمام فصول سال عرضه می‌کند و هیچ نگاهی به نوسان قیمت گندم در بازار ندارد.

    وی در پایان افزود: البته طی سال گذشته انجام معاملات روی محصول جو و ذرت در بورس کالای ایران نشان داده است که طرح قیمت تضمینی با موفقیت همراه بوده و مطالبات کشاورزان نیز پرداخت شده، بنابراین اگر نحوه قیمت گذاری محصولاتی همچون غلات مورد مصرف دام شامل گندم، جو و ذرت تغییر کند، به طور یقین مصرف‌کنندگان بیشتری برای خرید به بازار مالی کشور اقدام خواهند کرد.

    برچسب ها