عصر خودرو

مدیر عامل بورس کالا تشریح کرد:

بورس کالا مانع دامپینگ تولید کنندگان ایرانی در بازارهای جهانی

عصر بازار- برای بین المللی کردن بورس کالا زیر ساخت هایی باید فراهم شود تا محصولاتی که در کشور مازاد تولید دارند از بستر بورس کالا صادر شود.

بورس کالا مانع دامپینگ تولید کنندگان ایرانی در بازارهای جهانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، مدیر عامل بورس کالای ایران در خصوص برنامه های بورس کالا برای بین المللی کردن این بازار گفت: برنامه های زیادی برای توسعه رینگ صادراتی بورس کالا در دست بررسی است.

    وی با اشاره به اینکه محصولاتی در کشور وجود دارند که با مازاد تولید مواجهند، اظهار داشت: به عنوان مثال محصولات پتروشیمی، بعضا سیمان و کلینکر از جمله محصولاتی هستند که  مصرف داخلی آنها کمتر از تولید است.

    مدیرعامل بورس کالا به عرضه مازاد این محصولات در بازارهای جهانی اشاره کرد و ادامه داد: به طور معمول محصولاتی که با مازاد تولید مواجه است و تولید آن از مصرف داخلی بیشتر است در بازارهای خارجی عرضه می شوند اما این عرضه ها در شرایط رقابت منفی تولیدکنندگان ایرانی با یکدیگر و دامپینگ صورت می گیرد به طوری که گاهی کالا در قیمت هایی کمتر از نرخ تمام شده به فروش می رسد.

    وی ادامه داد: به عنوان مثال بارها شاهد بودیم که تولید کننده بازاریابی انجام داده و به محض اینکه قصد فروش کالا به مشتری را داشته است یک تولید کننده ایرانی دیگر با پیشنهادهایی قیمت های پایینتر مطرح کرده و بازار تولید کننده را گرفته است.
    سلطانی نژاد با تاکید بر اینکه چنین رفتارهایی باعث می شود مزیت های نسبی اقتصاد ایران مثل انرژی و مواد اولیه ارزان نصیب سایر کشورها شود، گفت: چنین اتفاقی به طور قطع هدف گذاری اقتصاد کشور نیست بلکه باید ثروت ملی و کالاهای تولیدی کشور را با قیمت های جهانی به بازارهای دنیا عرضه کنیم.

    مدیر عامل بورس کالا با اشاره به اینکه بهترین راهکار این است که طرفین عرضه ایرانی بازی یکدیگر را ببینند و هماهنگ با یکدیگر حرکت کنند، افزود: هماهنگی تولیدکنندگان ایرانی در بازارهای جهانی باعث می شود کالای ایرانی در فضایی مبهم و با قیمت های پایین عرضه نشود. وی با اشاره به اینکه در این میان واسطه هایی هستند که با فرصت طلبی شرایط را بدتر می کنند، اظهار داشت: اگر صادرات کالاها از بستر بورس کالا انجام شود فروشندگان بازی یکدیگر را می بینند . خریدار بین المللی هم مجبور می شود در سیستم مبتنی بر عرضه و تقاضا کالا را خریداری کند. بنابراین قیمت های کشف شده متعادل تر و بهتر است و باعث حمایت از ثروت ملی می شود.

    سلطانی نژاد  کشورهای شریک تجاری ایران را بهترین بازارهایی دانست که در رینگ صادراتی بورس کالا می توان به آنها صادرات انجام داد،گفت:  ورود بورس کالا به مبادله کالاها در سطح بین الملل باعث می شود خریداران خارجی وارد قراردادهای دو طرفه ای نشوند که ممکن است ریسک پرداخت پول یا تحویل کالا را داشته باشد.

    به گفته وی با معاملات بین المللی در بستر بورس کالا ، معامله گران از مکانیزم تسویه پایاپای اتاق بورس کالا بهره مند می شوند.

    مدیر عامل بورس کالا با اشاره به اینکه بحث استانداردها در معاملات بین المللی بسیار مهم است، گفت:  ورود پیله وران و تاجرانی که به طور مستمر روی یک کالای خاص تجارت نمی کنند باعث خواهد شد اعتبار کالای ایرانی در بازارهای جهانی از بین برود . بحث استمرار عرضه و توجه کیفیت نیز موضوعی است که با وورد بورس کالا ، اتفاق می افتد.

    سلطانی نژاد در ادامه با تاکید بر اینکه  بین المللی کردن بورس کالا ، کار چندان راحتی نیست به مشکلات و نیازهای این مسیر اشاره کرد و گفت: نیاز ایجاد انبارهایی در نزدیک بازار مصرف بسیار مهم است تا کالا دسترس پذیر شود.وی موضوع دیگر را  بحث کیفیت و داشتن شرکت های بازرسی برای کنترل کیفیت دانست و افزود:  بحث بعدی بیمه است. کالایی که برای صادرات آماده می شود تا به دست مشتری برسد باید وضعیت بیمه اش مشخص شود.

    مدیرعامل بورس کالا مبادلات مالی را موضوع مهمی دانست و تصریح کرد: باید بررسی کرد کشور مقصد صادرات چه واحد پولی دارد  و چگونه می توان آن را به تولید کننده ایرانی منتقل کرد.آیا این تبادل با واحدهای پول محلی است و آن پول محلی در مقابل ارزهای رایج جهان  چه وضعیتی دارد؟

    به گفته وی در صورتی که نوسات ارز محلی بالا باشد  صلاح نیست با واحد پول محلی مبادلات انجام شود.

    مدیرعامل بورس کالا دیگر موضوعات را حمل و نقل، گمرک و تعرفه دانست و گفت:  برخی کشورها تعرفه های گمرکی ثابت ندارند.

    سلطانی نژاد در خاتمه تاکید کرد : برای توسعه صادراتی بورس کالا باید چنین زیر ساخت هایی آماده شود که بخشی آماده و بخشی در حال بررسی است.
     

    برچسب ها