عصر خودرو

دلار یک تومان جا‌به‌جا شد؛

سیگنال جهانی به سکه تمام

عصر بازار- در روزی که قیمت دلار در میانه محدوده ۳ هزار و ۷۶۰ تومان باقی ماند، سکه تمام بهار آزادی یک کانال قیمتی پایین رفت. در چهارمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی ۷ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با پایین رفتن از کانال یک میلیون و ۲۱۰هزار تومان به قیمت یک میلیون و ۲۰۹ هزار تومان رسید.

سیگنال جهانی به سکه تمام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این بیشترین افت سکه از ابتدای فروردین‌ماه بود و فلز گرانبهای داخلی را به پایین‌ترین سطح قیمت از تاریخ 21 فروردین رساند. سقوط اونس طلا تا نقطه هزار و 254 دلار تا ساعت 3 بعدازظهر مهم‌ترین عاملی بود که سکه را در جهت کاهشی قرار داد. روز سه‌شنبه، دلار واکنش چندانی به افت بهای سکه نشان نداد و تنها با یک تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 767 تومان رسید. به گفته فعالان، روز سه‌شنبه، بیشتر معامله‌گران در دو گانه تصمیم خرید یا فروش ارز گیر کرده بودند و در نتیجه نوسانات بازار زیاد نبود. البته حضور مناسب بازارساز و نوسانات محدود قیمت در بازارهای کشورهای همسایه از دیگر عوامل اثرگذار در تغییر محدوده قیمت بودند.

    افت سکه‌های کوچک

    در چهارمین روز هفته، بازار سکه و طلای داخلی تحت‌تاثیر افت بهای اونس در بازارهای جهانی قرار گرفت. روز سه‌شنبه، بهای سکه تمام، نیم و ربع سکه همزمان کاهش پیدا کرد و هر گرم طلای 18 عیار نیز حدود 630 تومان از ارزش خود را از دست داد و در محدوده 116 هزار و 360 تومان معامله شد. در چهارمین روز هفته، نیم سکه از کانال 670 هزار تومان پایین رفت و با 3 هزار تومان کاهش به قیمت 669 هزار تومان رسید. ربع سکه افت کمتری را ثبت کرد و با تنها هزار تومان افت به قیمت 377 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، علت کم محلی ربع سکه به کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی به تقاضای فیزیکی مربوط است که در بازار برای خرید آن وجود دارد. به گفته یکی از بازیگران بازار، ربع سکه معمولا سخت‌تر از سایر سکه‌های بازار کاهشی می‌شود و به‌دلیل وجود تقاضا مقاومت بیشتری در برابر کاهش قیمت دارد. با این وجود، روز سه‌شنبه، معامله‌گران بزرگ بازار که بیشتر در معاملات سکه تمام حضور دارند، در موقعیت فروش قرار گرفتند. این موضوع موجب شد که سکه تمام بیشترین افت در میان سایر سکه‌ها را تجربه کند و با 7 هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و 209 هزار تومان برسد. این قیمت کمترین بهای سکه از 21 فروردین بود. افت بهای فلز گرانبهای داخلی از همان ابتدای روز سه‌شنبه کلید خورد. در دوازدهمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را با قیمت یک میلیون و213 هزار تومان آغاز کرد که کاهشی 3 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. در واقع سکه از همان ابتدای روز به افت بهای اونس در بازارهای جهانی و ورود آن به محدوده هزار و 250 دلار واکنش نشان داد. با کاهش بیشتر طلای جهانی و پایین آمدن انتظارهای افزایشی، سکه تمام افت بیشتری را تجربه کرد. البته این میزان افت در معاملات بزرگ ثبت شد و در معاملات خرده‌فروشی، شماری از طلا فروشی‌ها حتی قیمت‌های بالای یک میلیون و 215 هزار تومان را بر تابلوی خود ثبت کردند. در روزی که سکه در مسیر نزولی قرار گرفته بود، دلار در ابتدای روز بار دیگر به محدوده 3 هزار و 770 تومان سر زد، ولی در ادامه به قیمت‌های پایین‌تر بازگشت. روز سه‌شنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 770 تومان آغاز کرد. در حالی که عده ای انتظار داشتند، سکه با اهرم افزایش دلار در برابر افت خود مقاومت کند، در ادامه روز شاخص ارزی نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت و به فلز گرانبهای داخلی توجهی نکرد.

    برچسب ها