عصر خودرو

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد:

قیمت گندم و جو با عرضه در بورس کالا متعادل می شود

عصر بازار- سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا طی سال جاری گفت: عرضه تمامی محصولات کشاورزی به ویژه گندم و جو در بورس کالا می تواند به متعادل کردن قیمت این محصولات منجر شود.

قیمت گندم و جو با عرضه در بورس کالا متعادل می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا)، علی وقف‌چی افزود: از مزایای اصلی عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران شفافیت قیمت و کیفیت مناسب است، به‌طوری‌که خریداران به واسطه عرضه محصول در بورس از لحاظ کمی و کیفی با خیال راحت‌تری به عرضه‌هایی که از طریق بورس انجام می‌شود، روی می‌آورند.

    وقف چی به حمایت از کشاورزان با توسعه طرح قیمت تضمینی اشاره کرد و گفت: مهم ترین مزیت قیمت تضمینی در بورس کالا، کنار رفتن دلالان پر شمار از بازار کشاورزی و کشف عادلانه قیمت ها در بورس کالا است.

    نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از عمده ترین مشکلی که بخش کشاورزی با آن مواجه است، بحث بازار این محصولات است  که در آن شاهد حضور دلالان و واسطه گران هستیم که بخش عمده سود به آن ها تعلق می گیرد، انتظار داریم با عرضه محصولات کشاورزی در بورس شاهد شفافیت در قیمت ها و کوتاه شدن دست واسطه گران از این بازار پر سود بود.

    سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اظهار کرد: به دلیل پایین بودن بهره وری در بخش کشاورزی در بحث تولید با مشکلات عدیده و بسیاری روبه رو هستیم، به طوری که باید در راستای تقویت این بخش تلاش های بسیاری صورت گیرد. به همین دلیل عرضه برخی از محصولات در بورس کالا می تواند بخشی از این مشکلات را برای تولید کنندگان و کشاورزان مرتفع کند.

    وی با اشاره به اینکه صنعت کشاورزی در کشور ما بسیار پرهزینه و کم بازده است، بهره وری کشاورزی پایین و برنامه ریزی برای تولید محصول وجود ندارد، گفت: با رویکردی که دولت ها در جهان درباره تولید محصولات با کیفیت و هزینه پایین دارند، زیر ساخت های تولیدی خود را برمبنای قیمت تضمینی بنا نهاده اند. به طور قطع قیمت تضمینی بهتر از خرید تضمینی خواهد بود.

    وی تصریح کرد: به دلیل شفافیت آماری که در بورس وجود دارد، مشکل قدیمی طرح خرید تضمینی یعنی نداشتن برآوردی از نیاز سالانه محصولات و برنامه ریزی برای تولید حل می شود و در طرف مقابل به دلیل امکان رصد معاملات، نوسانات قیمتی به صورت منطقی، به دور از واسطه گری و با قابلیت پیش بینی رخ می دهد.

    وقف چی گفت: از معایبی که می توان در خرید تضمینی به آن اشاره کرد این است که در این نوع خرید توانمندی، مهارت، به روز و علمی بودن در بحث کشاورزی مورد نظر قرار نمی گیرد، بلکه به سمتی حرکت می کنیم که محصولات خود را تحث هر شرایطی و با هر کیفیتی به فروش برسانیم. اگر انتظار داریم در بحث رقابت پذیری حرفی برای گفتن با رقبای خارجی خود داشته باشیم، باید در راستای توسعه طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی باشیم.

    وی در پایان به عرضه برنج در بازار داخلی اشاره کرد و گفت:  عرضه برنج داخلی در بورس کالا می تواند به متعادل کردن قیمت این محصول منجر شود و در بلند مدت منافعی برای اقتصاد کشور در به همراه خواهد داشت.

    برچسب ها