عصر خودرو

مدیر کل فناوری اطلاعات اعلام کرد:

آغاز پرداخت های موبایلی از فردا در نمایشگاه کتاب تهران

پرداخت در کمتر از ۱۰ ثانیه

عصر بازار- مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی از آغاز پرداخت های موبایلی از فردا در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت: با این شیوهٰ پرداخت های مردم در کمتر از ۱۰ ثانیه انجام می شود.

آغاز پرداخت های موبایلی از فردا در نمایشگاه کتاب تهران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، ناصر حکیمی روز سه شنبه در نشست خبری با تشریح بخشنامه اخیر بانک مرکزی درباره مجوز به بانک ها برای آغاز پرداخت های موبایلی در کشور افزود: باتوجه به توسعه استفاده از تلفن های همراه هوشمند در کشور استفاده از ابزارهای جدید پرداخت که جایگزین پایانه های فروشٰ> خود پردازها و یا پرداخت های اینترنتی شودٰ در جامعه اساس می شد.

    وی با بیان اینکه در این شیوه پرداخت ها بدون استفاده از کارت و با استفاده از نشان گذاری کارت های بانکی در بستر امن انجام می شودٰ اظهار داشت: این شیوه را می توان از طریق هر دستگاه هوشمندی چون ساعت هوشمندٰٰ تلفن همراه و یا فناوری های پوشیدنی اجرا کرد.
    حکیمی توضیح داد: در این شیوه با نزدیک کردن گوشی هوشمند به پایانه های فروشی که به فناوری ان.اف.سی (NFC) مجهز باشند اطلاعات به شکل نشان گذاری شده از طریق نرم افزارهایی که در گوشی نصب شده استٰ به شاپرک منتقل می شود و پس از پردازش اطلاعات پرداخت انجام می شود که کل این مراحل کمتر از 10 ثانیه طول می کشد.
    وی با پیش بینی اینکه این شیوه نظام های پرداخت در ایران را متحول می کندٰ اظهار داشت: با این کار می توان انواع پرداخت های جدید را برای نظام های پرداخت تعریف کرد و حتی پرداخت ارقام پایین را بدون وارد کردن رمز و در سقفی که مشتری می خواهدٰ انجام داد.
    وی توضیح داد: در گذشته امکان ارایه اطلاعات حساس مشتریان به فروشنده های بزرگ وجود نداشت اما در این شیوه جدید از آنجا که پرداخت ها نشان گذاری وجود داردٰ فروشنده های بزرگ می توانند فروشگاه های خود را به صورت مجازی دایر کنند و نیازی هم به اطلاعات مشتریان نیست.
    وی ایجاد امکان برای کسب و کارهای جدید (فین تک) در بستر پرداخت های نشان گذاری شده را از دیگر ویژگی های این شیوه برشمرد و گفت: اکنون یک سوم پایانه های فروش فعلی این قابلیت را دارند که شیوه پرداخت موبایلی را پشتیبانی کنند.
    حکیمی توضیح داد: برای پشتیبانی این پرداخت سامانه سهند (سامانه هدایت نشانه های دیجیتال) در شاپرک ایجاد شده است و برای نشان گذاری کارت ها نیز مرکز ارایه نشانه گذاری اطلاعات یعنی مانا شکل می گیرد تا خدمات مورد نیاز را به بانک ها ارایه کند.
    مدیر کل فناوری اطلاعات درباره امنیت شبکه گفت: امنیت کارت های مغناطیسی با یک رمز تامین می شود اما برای پرداخت موبایلی حداقل به سه رمز شامل رمز ورود به تلفنٰ> رمز ورود به نرم افزار و رمز دوم کارت نیاز است و بنابراین حتی در صورت گم شدن گوشیٰ مشکلی برای مشتری پیش نمی آید.
    وی درباره سقف پرداخت موبایلی نیز به خبرنگاران اظهار داشت: در نمایشگاه کتاب که این شیوه برای بن کارت های نمایشگاه تعریف شده سقف پرداخت 2 میلیون ریال است اما برنامه داریم که تا 6 ماه آینده این سقف به 500 میلیون ریال که همان سقف کارت های مغناطیسی استٰ افزایش یابد.
    حکیمی درباره اینکه در شیوه 'بزن – برو' که نیاز به رمز پرداخت می شودٰ اظهار داشت: در اتحادیه اروپا این سقف 30 تا 50 یورو است اما در ایران با پیشرفت کار می توان این رقم را بنا به نظر بانک یا مشتری تعیین کرد.
    وی درباره کارمزد پرداخت موبایلی اظهار داشت: در شرایط کنونی همان کارمزدی که برای پایانه های فروشگاهی وجود داردٰ اعمال می شود اما با توجه به اینکه این شیوه میزان تراکنش ها را در شبکه بسیار افزایش می دهدٰ در آینده کارمزد آن تغییر خواهد کرد.

    برچسب ها