عصر خودرو

مدیریت تحقیق و توسعه‌ بورس تهران منتشر کرد:

گزارش «مروری بر تحولات اقتصادی، بازارهای مالی، نفت و طلا در ایران و جهان» سه ماهه چهارم سال ۹۵

عصر بازار- مدیریت تحقیق و توسعه‌ بورس اوراق بهادار تهران گزارش «مروری بر تحولات اقتصادی، بازارهای مالی، نفت و طلا در ایران و جهان» مربوط به سه ماهه‌ چهارم سال ۱۳۹۵ را منتشر کرد.

گزارش «مروری بر تحولات اقتصادی، بازارهای مالی، نفت و طلا در ایران و جهان» سه ماهه چهارم سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس تهران، گزارش حاضر، به بررسی و تحلیل مهم‌ترین تحولات اقتصادی جهان و ایران طی دوره سه ماه چهارم سال 1396  پرداخته است. در بخش تحولات اقتصاد جهانی مهم‌ترین تحولات اقتصادی، نوسانات قیمت جهانی طلا، نفت و گاز، فلزات اساسی، بازارهای سرمایه و سایر رویدادهای مهم اقتصادی جهان ارائه‌شده است. تحولات ایران نیز در 8 بخش؛ 1) بازار پول، 2) بازار سرمایه، 3) بازار ارز 4) سکه، 5) بازار مسکن، 6) تورم و بیکاری 7) تجارت خارجی، 8) مقایسه بازدهی‌ دوره‌ای بخش‌های مختلف اقتصاد و 9) سایر رویدادهای مهم اقتصاد داخلی ارائه‌شده است.

    در بخش جهان، به دنبال خنثی شدن اثر کاهشی قیمت جهانی طلا که پس از انتخابات ریاست جمهوری و رشد قابل‌توجه ارزش دلار به کمترین سطح خود در 10 ماه اخیر رسیده بود، قیمت این فلز گرانبها در فصل چهارم سال 1395 به روند صعودی خود با شیب کم نوسان و ملایم بازگشت. قیمت سبد نفت خام اوپک همراه با قیمت نفت برنت دریای شمال و وست‌تگزاس آمریکا، طی دو ماه نخست آخرین فصل سال جاری، بر خلاف نوسانات پرتلاطم ماه‌های گذشته، در یک دامنه باثباتی قرار داشت، اما در آخرین ماه سال 1395 به دنبال انتشار گزارش افزایش تولیدات نفت شیل، افت نزدیک به 5 دلاری را تجربه کرد. با بررسی قیمت جهانی فلزات اساسی در سه ماه چهارم سال 1395 مشاهده می‌شود، اگرچه روند حرکتی قیمت جهانی فلزات اساسی، صعودی همراه با نوسان بود، اما از یک الگوی واحدی پیروی نمی‌کند و در اکثر موارد نوسانات قابل‌توجهی در قیمت این محصولات مشاهده می‌گردد که عمدتاً به دلیل نوسانات نرخ دلار، تقاضا کشورهای چین و هند و شرایط بازاری هر یک از این اقلام می‌باشد.

    بازارهای سهام در نقاط مختلف جهان در سه ماه چهارم سال 1395 از پس‌لرزه‌های دو رویداد مهم سیاسی جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا و انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و همچنین از تحولات سایر بازارهای کالایی اعم از نفت، طلا و بازارهای ارزی تأثیرات قابل‌توجه‌ پذیرفتند. در بررسی‌های منطقه‌ای، انتشار اخبار مناسب از رشد اقتصادی چین در کنار بهبود وضعیت صادرات این کشور در کنار تداوم نگرانی‌ها از حباب مسکن و بروز تنش‌های سیاسی و اقتصادی با آمریکا بر بازارهای سهام این کشور تأثیر گذاشته است در غرب آسیا، بازارهای سهام این منطقه تحت تأثیر نوسانات قیمت نفت و همچنین تحولات منطقه‌ای و ژئوپلیتیکی قرار گرفتند. در منطقه اروپا، انتشار اخبار مناسب رشد اقتصادی در کنار تداوم سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اروپا و همچنین کاهش ارزش یورو در کنار افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی موجب بهبود بازارهای سهام این منطقه شد. در بورس‌های منطقه آمریکا نیز تقویت دلار، انتشار اخبار مناسب اقتصادی موجب بهبود شاخص‌های بازارهای سهام این منطقه شد، با این وجود بازارهای سهام این کشور تحت تأثیر سیاست‌های غیرمنتظره دولت جدید آمریکا قرار دارد.

    بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود تحت عنوان «چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال 2017» به پیش‌بینی وضعیت رشد اقتصادی کشورهای جهان در سال 2017 پرداخت. براساس این گزارش، متوسط رشد اقتصاد جهانی در سال 2017 در حدود 7/2 درصد خواهد بود. مجمع جهانی اقتصاد در تازه‌ترین گزارش خود تحت عنوان « گزارش ریسک‌های جهان در 2017» به تشریح مهم‌ترین ریسک‌های اقتصادهای جهان در سال 2017 پرداخت. بر اساس این گزارش، افزایش نابرابری درآمدها، ضعف در رشد اقتصادی، شرایط جوی نامطلوب و مهاجرت اجباری از جمله مهم‌ترین ریسک‌های اقتصادهای جهان محسوب می‌شوند. بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود تحت عنوان «چشم‌انداز بازار کالاها» به پیش‌بینی وضعیت بازارهای کالایی در سال 2017 پرداخت. بر اساس این گزارش در سال 2017 قیمت کالاهای صنعتی و فراورده‌های انرژی به دلیل مازاد تقاضا افزایش خواهد یافت. موسسه «پرایس واترهاوس کوپر» در تازه‌ترین گزارش خود به پیش‌بینی جایگاه اقتصادهای جهان 32 کشور برتر جهان در سال 2050 پرداخت. طبق این گزارش سرعت رشد اقتصادهای نوظهور دو برابر اقتصادهای پیشرفته گروه 7 خواهد بود و 6 اقتصاد نوظهور کنونی در میان 7 اقتصاد برتر جهان قرار خواهند گرفت. براساس این گزارش انتظار می‌رود در سال 2050 کشورهای چین، هند و اندونزی به ترتیب در جایگاه اول، دوم و چهارم قرار گیرند. همچنین آمریکا در جایگاه سوم قرار خواهد داشت. سازمان تجارت جهانی در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجارت جهانی در سال 2017 پرداخت. براساس این گزارش رشد تجارت جهانی برای سال‌های 2016 و 2017 به ترتیب بین 1/7 و 3/1-1/8 درصد خواهد بود. بنیاد هریتیج براساس گزارش‌های دوره‌ای خود در اسفندماه سال 1395 به بررسی وضعیت آزادی اقتصادی کشورهای جهان در سال 2016 پرداخت. براساس این گزارش سه کشور هنگ‌کنگ، سنگاپور و نیوزلند با کسب بالاترین نمره از شاخص آزادی اقتصادی در صدر کشورهای جهان از این منظر می باشند. بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود تحت عنوان «توسعه تجاری 2016» به بررسی وضعیت تجارت جهانی در سال 2016 پرداخت. براساس این گزارش، در سال 2016 افزایش نااطمینانی در سیاست‌های دولتمردان تأثیر منفی و معنی‌داری بر تجارت جهانی داشته است. موسسه رتبه‌سنجی مودیز در تازه‌ترین گزارش دوره‌ای خود به پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشورهای پیشرفته و نوظهور گروه 20  پرداخت. براساس این گزارش، رشد اقتصادی کشورهای عضو در سال 2016 در حدود 2/6 درصد بود و انتظار می‌رود رشد اقتصادی این کشورها در دو سال آتی در حدود 3 درصد باشد.

    در اقتصاد داخلی، بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود آمار مربوط به تسهیلات پرداخت شده شبکه بانکی کشور در 11 ماه نخست سال گذشته را منتشر کرد. براساس این آمار تسهیلات پرداختی شبکه بانکی کشور طی این دوره با رشد 37/1 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 477/6 هزار میلیارد تومان رسید. در دی ماه سال 1395 بخشنامه 14 بندی در راستای کاهش ریسک تجارت و تضمین ارزی به تجار از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد. پس از ابلاغ بخشنامه ساماندهی بازار ارز، بانک مرکزی در زمستان سال جاری به منظور کاهش امکان سپرده ارزی برای واردات کالاها، ضوابط گشایش اعتبار اسنادی مدت‌دار یا به اصطلاح یوزانس را ابلاغ کرد. بانک مرکزی در دی‌ماه سال جاری با اعمال 8 تغییر در حوزه تعریف، فعالیت و نظارت در دستورالعمل قبلی، نسخه به‌روز شده این دستورالعمل را با هدف تحریک بخش تقاضا به شرکت‌های لیزینگی ابلاغ کرد. بانک مرکزی در بهمن‌ماه سال 1394 آمار مربوط به وضعیت نقدینگی کشور را تا پایان آبان ماه منتشر کرد. براساس این گزارش حجم نقدینگی موجود در کشور تا پایان آذر ماه معادل 1162 هزار میلیارد تومان می‌باشد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته حاکی از رشد 28 درصدی است. بانک مرکزی در بهمن ماه سال 1395 آمارهای مربوط به مانده تسهیلات و سپرده‌های بانکی را منتشر کرد. براساس این گزارش حجم مانده سپرده‌های بانکی در 8 ماه نخست سال نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد 24/4  درصدی مواجه بوده است، اما رشد تسهیلات پرداختی کمی بیشتر و در حدود 26/3 درصد بود.

    در سال 1395، ارزش بازاری بورس اوراق بهادار و فرابورس با رشد منفی نسبت به آخرین روز سال 1394 همراه بود. ارزش بازاری بورس و فرابورس طی این دوره به ترتیب با افت 6/61 و 0/42 درصد همراه بود. در بازار بورس شاخص کل و شاخص قیمت در سال 1395 نسبت به مدت مشابه قبل افت داشت. در آخرین روز کاری سال 1394، شاخص کل و شاخص قیمت بورس اوراق بهادار به ترتیب با افت 3/73 و 12/1 درصدی  در 28 اسفند سال 1395 کاهش یافت. در بازار فرابورس برخلاف روند نزولی بورس اوراق بهادار، شاخص کل روند صعودی داشت.

    نرخ دلار طی سه ماه چهارم سال جاری، برخلاف روند صعودی فصل پاییز که به دلیل افزایش شاخص جهانی دلار در نتیجه‌ی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزایش یافته بود، روند کاهشی داشت که این امر حاکی از توانمندی مقامات بانک مرکزی در کنترل موفق نرخ ارز در بازار ارز کشور بود. قیمت سکه طی سه ماه فصل چهارم سال 1395، در واکنش موقتی به نوسانات قیمت جهانی انس و دلار، رفتار پر نوسان، سینوسیِ همراه با روند صعودی داشت، بااین‌وجود به‌طور کل قیمت سکه در بازارهای داخلی با رشد 4/87 درصدی همراه بود. متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران طی سه ماه چهارم سال 1395 حاکی از روند افزایشی قیمت مسکن است که از اوایل سال شروع شده بود.

    در دی‌ماه سال جاری، بانک مسکن گزارشی در خصوص تسهیلات پرداختی مسکن در 9 ماه نخست سال جاری منتشر کرد. بر اساس این گزارش طی این دوره تسهیلات پرداختی در بخش خرید واحد مسکونی ازلحاظ مبلغ 81 درصد و ازلحاظ تعداد 26 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. در بهمن‌ماه سال 1395، هیئت‌وزیران طرح پیشنهادی سازمان برنامه‌وبودجه برای تأمین مسکن گروه کم‌درآمد را تصویب کرد.

    طبق گزارش‌ها بانک مرکزی نرخ تورم ماهانه فصل زمستان، روند صعودی داشت و در آخرین ماه سال با ثبت رشد 2 درصدی بالاترین رشد را در 3/5 سال گذشته داشته است. مرکز آمار ایران در اسفندماه سال جاری گزارش مربوط به وضعیت اشتغال در پاییز سال 1395 را منتشر کرد. بر اساس این گزارش در فصل پاییز، نرخ بیکاری (جمعیت 10 ساله و بیش‌تر) در کل کشور با کاهش 0/4 درصدی نسبت به فصل تابستان در حدود 12/3 درصد بوده است. بر اساس آمار منتشره از سوی گمرک، تراز تجاری کشور در سال 1395 مثبت و معادل 246 میلیون دلار بود. بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال 1395، حجم تجارت خارجی کشور در حدود 87/614 میلیارد دلار بود که نسبت سال 1394 با رشد قابل توجه 44/34 درصدی همراه بود. براساس گزارش سالانه بانک جهانی در خصوص وضعیت تجارت فرامرزی کشورهای جهان، رتبه تجارت فرامرزی ایران در میان 189 کشور از 171 در گزارش سال گذشته به 170 در گزارش سال جاری ارتقاء یافت.

    بانک مرکزی در بهمن‌ماه سال جاری به ارائه برخی آمارهای مربوط به درآمد و هزینه‌های دولت در 9 ماه نخست سال 1395 پرداخت. براساس این گزارش درآمدهای دولت طی این دوره با رشد 25 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به 88/5 هزار میلیارد تومان افزایش یافت و این بیانگر تحقق 72 درصدی درآمدهای پیش‌بینی شده دولت در قانون بودجه سه فصل نخست سال 1395 بود. براساس گزارش سال جاری بنیاد هریتیج، جایگاه ایران از میان 180 کشور که در سال گذشته 171 بود، با ارتقاء 16 پله‌ای به 155 در سال جاری رسید. موسسه بین‌المللی یورومانیتور در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی فضای کسب‌وکار و تجارت در ایران پرداخت. براساس این گزارش با لغو تحریم‌های اقتصادی در روزهای نخست سال 2016، اقتصاد ایران به رشد بلندمدت خود خواهد برگشت و وضعیت سرمایه‌گذاری و اشتغال در این کشور بهبود خواهد یافت. صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی اقتصاد ایران و پیش‌بینی میان‌مدت آن در چشم‌انداز سال 1400 پرداخت. براساس این گزارش رشد اقتصادی ایران در سال 1396 معادل 6/6 درصد بود که انتظار می‌رود در میان‌مدت متوسط رشد اقتصادی این کشور در سطح 4/5 درصد قرار گیرد. مرکز آمار ایران روزهای پایانی اسفندماه سال 1395، با انتشار حساب‌های ملی کشور در 9 ماه نخست سال 1395 اعلام نمود، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در 9 ماه نخست سال 1395 نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل 7/2 درصد و تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت 5 درصد می‌باشد. چند روز پس از گزارش مرکز آمار ایران، بانک مرکزی نیز اقدام به انتشار حساب‌های ملی کشور در 9 ماه نخست سال 1395 براساس سال پایه 1390 نمود. براساس گزارش این نهاد، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در 9 ماه نخست سال 1395 نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل 11/6 درصد اعلام شد. از سوی دیگر نرخ رشد اقتصاد بدون عدم احتساب نفت در حدود 1/9 درصد اعلام شد.

    علاقه مندان برای مشاهده متن کامل گزارش اینجا کلیک کنند.

    برچسب ها